Kort sagt:

+ Herlig interiør

+ Gode ytelser

+ Forutsigbare kjøreegenskaper

+ Fortsatt attraktivt utseende


- Ikke testet hos EuroNCAP

- Dyr i innkjøp

Audi A4 Avant er en premium-stasjonsvogn i mellomklassen, der stort sett tyskere og svensker krangler om kundene. Mens BMW 3-serie er den sportslige, er Mercedes C-klasse og Volvo V50 de komfortable, med Saab 9-3 og Audi A4 et sted midt i mellom. Typisk for disse bilene er at de holder mål for de fleste familier, selv om bagasje- og bakseteplassen er litt mindre enn i storebrødrene A6, V70, 9-5, 5-serie og E-klasse.

En ny Audi A4 banker straks på døra, og i den anledning skulle man tro dagens modell ville virke "gammeldags". Dette viser seg å ikke medføre spesielt mye riktighet. A4 viser til både god komfort, flott design, gode kjøreegenskaper og et særdeles godt kvalitetsinntrykk. Men særlig praktisk er den likevel ikke - med mindre du ikke har behov for masse plass.

Kjøreegenskaper

Mange typiske A4-kunder leter etter noe litt mer sporty og eksklusivt enn gjennomsnittet. Det finner de i A4, til tross for at navnet kan virke noe selvmotsigende. Styringen og fastheten på understellet er ikke helt på BMW-nivå, men til gjengjeld er A4 mer lettkjørt og langt lettere på rattet. Dette er ikke bilen du kaster inn i svingene rått og brutalt, men en bil som takler svingkombinasjoner på en dynamisk og komfortabel måte - dog med et snev av understyring hvis den blir presset. På sedvanlig Audi-vis er kjørefølelsen preget av forutsigbarhet, noe som resulterer i en sikker oppførsel. Quattro-systemet bidrar selvfølgelig også til å gjøre bilen enda mer stabil, samt å fordele kreftene til et ekstra hjulpar når den blir satt under press. Hvis du er på A4-jakt og samtidig spesielt opptatt av kjøreglede, kommer snart neste modell med chassis fra A5 - noe som betyr bedre vektfordeling og bedre kjøreegenskaper. Verdt å vente på?

Motor

Den velkjente tolitersdieselen som normalt yter 140 hester, har i denne utgaven blitt oppjustert til 170 - for øvrig samme effekt som i Golf GT TDI. Dreiemomentet på maks 350 Nm er tilgjengelig fra 1 750 til 2 500 omdreininger i minuttet, noe som ser behagelig ut på papiret. I praksis kjennes det ut som det meste av momentet blir disponibelt rundt 2 000 omdreininger. Da går bilen noe fryktelig en kort periode, før kraften forsvinner like fort oppover på turtallet som det kom. Uansett klarer A4 2,0 TDI Quattro spurten til hundre på 8,5 sekunder, et imponerende tall for en stasjonsvogn med en firesylindret dieselmotor under panseret.

Er du derimot var for vibrasjoner og bråk kan denne motoren oppleves som noe ukultivert og grov i gangen. Nå skal det på en annen side sies at denne toliteren gir et langt bedre komfortinntrykk en den aldrende 1,9-literen. Men det finnes mange andre langt mer stillegående motorer på markedet, som også har en mer jevn effektkurve. En sekstrinns tight girkasse sørget for å sette en sportslig spiss på opplevelsen, en kasse som var fint tilpasset motorens effektutvikling.

Ytelser

Som nevnt ovenfor er A4 2,0 TDI Quattro en kjapp og underholdende bil. Selv om motoren har en tendens til å virke lat under 2 000 omdreininger, er frasparket utrolig friskt når turbotrykket melder sin ankomst. Bilen går godt på alle seks gir, og forbikjøringer går unna som en lek.

Eksteriør

Å tenke på at denne utgaven av A4 snart trekker seg ut fra nybilenes rekker er nesten litt rart, for utseendet sladrer ikke mye om "gammel" bil. Vår hvite (!) testbil hadde i tillegg den sorte S-line eksteriørpakken, som inneholder annen støtfanger, svart grill, S-line logo, dørkantlister, dørterskellister, takkantspoiler og diffusor lakkert i bilens farge. I kjent Quattro-stil hadde bilen også to eksosutblås, et på hver side. Bilen blir med dette kjempetøff, og kan for selv et trent øye nesten forveksles med Audis barske S-modeller.

Interiør

Er det noe Audi kan er det definitivt interiørdesign. Linjene, materialvalgene og kvalitetsfølelsen er helt i ypperste klasse. Sportssetene i skinn/alcantara, det 3-eikede sportsrattet og interiørlister i børstet stål setter en ekstra spiss på den sportslige opplevelsen. Setene er av beste sort, for med innstillingsmuligheter og sidestøtte i lange baner er det enkelt å finne en perfekt kjørestilling - enten du liker den sportslig eller komfortabel. Det eneste minuset med A4 på innsiden er plassen - den er nemlig ikke av de mest rommelige stasjonsvognene på markedet. Dette gjelder også bagasjerommet, som er mindre enn i mange av de argeste konkurrentene.

Komfort

Til tross for sportsunderstell er vår testbil et komfortabelt sted å være. Man sitter utrolig godt i denne bilen, det er oversiktelig og man føler at interiøret er godt sentrert rundt føreren. Støymessig er også bilen bra. Nå har vi tidligere kritisert VAG-dieselene for å ha en mer ukultivert gange samt et høyere støynivå enn andre turbodieselmotorer på markedet. Gangen er riktignok ikke direkte "fin" i denne utgaven heller, men tydeligvis er bilen godt støydempet, for motorstøy ble vi ikke plaget av. Heller ikke vei- eller vindstøy la heller noen demper på komfortopplevelsen, som vi absolutt var tilfreds med gjennom testuken.

Sikkerhet

Det er ikke kjørt noe kollisjonstest på denne utgaven av Audi A4 hos hos EuroNCAP, så hvordan den vil oppføre seg i en smell vil vi ikke spekulere i. Nå skal det sies at forgjengeren ble testet i 2001, med fire av fem stjerner som resultat. Dette holder ikke mål sammenlignet med dagens konkurrenter i klassen, hvor både Volvo S40, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse har fått full pott. Importøren Harald A. Møller kan fortelle at denne A4-modellen fikk flere forsterkninger sikkerhetsmessig kontra 2001-modellen. Dette ble gjort blant annet med en kraftigere B-søyle, samt at flere avstivere i karosseriet ble flyttet høyere opp i tilfelle kollisjoner med høyreiste SUV'er og andre større kjøretøy.

Av sikkerhetsutstyr har A4 et bra nivå med blant annet kollisjonsputer, sideguard hodekollisjonsputer, ESP, backguard hodestøtter (forhindrer skader ved påkjørsel bakfra), beltestrammere og varslere, trepunktsbelter og førstehjelpsutstyr.

Pris/utstyr

Med i en startpris på 456 700 kroner er Audi A4 2,0 TDI 170 hk Quattro ingen billigbil, kanskje ikke uventet i premiumsegmentet. A4 Avant starter på 315 300 kroner med 102 bensinhester under panseret, mens du må ut med minimum 338 600 kroner for å sikre deg den billigste med 115 hester diesel. Et lite tips er å velge 140-hesters utgaven av denne 2,0 TDI-motoren. De 30 ekstra hestene i 170-hesteren gjør ikke så mye ut av seg at det er verdt å betale over tusenlappen for hver av dem. Vår bil hadde en prislapp på 541 660 kroner, med masse ekstrautstyr. Kampanjepriser på diverse utstyrspakker gjorde prisen hyggeligere enn normalt sett, for Audis "avkrysningsmuligheter" pleier vanligvis å koste skjorta.

TDI-motoren har et moderat forbruk av diesel, og sammen med at Audi stort sett holder seg godt i pris, kan dette være en relativt overkommelig økonomisk affære selv om inngangsbilletten er i drøyeste laget.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Jo da, visst holder den mål til tross for noen år på baken. Selv om denne utgaven har lite nyskapende ved seg med unntak av noen eksteriørdetaljer, er det en flott bil som ikke virker umoderne. Den ser flott ut utenpå, har et interiør selv italienerne kan lære av og har kjøreegenskaper som er konkurransedyktige i klassen. Motoren oppleves som hakket mer kultivert enn i andre VAG-modeller, og draget den leverer gjør kjøreturen underholdende. Men selv om A4 absolutt appellerer til følelsene er dette ikke nødvendigvis det mest fornuftige du kan velge. Blant annet er bilen dyr og forholdsvis trang, kanskje ikke de to mest positivt ladede adjektivene når en småbarnsfamilie skal ut å handle?

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!