Prøvekjørt: Suzuki Swift 1,2

Norges nest billigste med firehjulsdrift

Vi har prøvekjørt nye Suzuki Swift.

FORHOLDSVIS LIK: Utvendig er det ikke så mye som skiller nye Swift fra den gamle modellen, men Suzuki sier at det er en helt ny bil.
FORHOLDSVIS LIK: Utvendig er det ikke så mye som skiller nye Swift fra den gamle modellen, men Suzuki sier at det er en helt ny bil. Foto: Foto: Pål André Skogen
Sist oppdatert

Tekniske data:

MOTOR, CM3: R4, 1242

EFFEKT, HK VED O/MIN: 94/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 118/4800

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 385/170/151

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,5

CO2-UTSLIPP, G/KM: 128

PRIS FRA, KR: 214 900

Suzuki Swift har lenge vært en av de få småbilene som kan leveres med firehjulsdrift her til lands. For ikke så alt for lenge siden kom Toyota på banen med sin Urban Cruiser, og man kan også diskutere om mini-SUV-en Daihatsu Terios konkurrerer med Swift. Fiat Panda fåes også med 4x4, og slår også Swift på pris. Pandaen koster 199.900 kroner, mens Swift koster 15.000 kroner mer.

Til tross for at bilen ser forholdsvis lik ut som den gamle modellen, hevder Suzuki at det meste er nytt. Blant annet har den fått hentet flere detaljer fra Suzukis nyeste modell Kizashi. Sikkerheten er bedret, og Swift er nå den bilen i det Euro NCAP kaller "supermini"-klassen som har fått aller best score for beskyttelse av voksne passasjerer.

Her til lands leveres bilen kun med én motor og ett utstyrsnivå. Da er bilen til gjengjeld velutstyrt, og har blant annet integrert blåtannhandsfree og nøkkelløs inngang og start.

Del

Trenger turtall

SMÅBIL: Swift har veldig få direkte konkurrenter. Tohjulsdrevne småbiler er det derimot mange av.
SMÅBIL: Swift har veldig få direkte konkurrenter. Tohjulsdrevne småbiler er det derimot mange av. Foto: Foto: Pål André Skogen

Under panseret sitter det en 1,2-liter på 94 hester og 118 Nm. Motoren trenger en god del turtall for å få noe særlig fart på bilen, men den fungerer likevel greit ved normal kjøring. Ved kjøring i kupert terreng blir det fort en del arbeid med høyrearmen. Girkassa er likevel forholdsvis god å jobbe med. Stegene er ikke for lange, og den virker noenlunde presis.

Vi tok med oss bilen på isete veier i Oslo-området, og det var dermed litt vanskelig å finne ut hvordan bilen oppførte seg ved rask svingkjøring. Det vi derimot fikk erfare, var at både ESP-systemet, som nå er standard, og firehjulsdriften bidrar til en trygg kjøreopplevelse på glatte veier.

Er du derimot ute etter en firehjulsdreven bil for effektiv vinterkjøring med litt vinkel på hekken, bør du nok se på andre biler. Swift er ikke den mest logrende bilen vi har kjørt - noe som på den annen side er positivt for sikkerheten.

Mer komfortabel

Den forrige modellen fikk kritikk for at den var for hard på skarpe ujevnheter og for myk i svingene. Suzuki sier at den nye modellen er mer dynamisk enn forgjengeren, og vi oppfattet at komforten var tilfredsstillende - selv på ujevne og isete veier.

LIKERE STOREBROR: Swift har fått et interiør som minner om storebror Kizashi.
LIKERE STOREBROR: Swift har fått et interiør som minner om storebror Kizashi.

På vår korte prøvetur fikk vi ikke anledning til å teste firehjulsdriftsystemet til det fulle. Likevel prøvde vi oss på en relativt bratt bakke med rundt en desimeter snø uten noen som helst problemer. Det tyder på at bilen bør klare de fleste utfordringene potensielle kjøpere vil utsette den for i form av terrengkjøring.

Plassemessig har den nye modellen blitt litt større. Akselavstanden har blitt fem centimeter lenger, noe som gjør bilen brukbar for fire voksne. Vi sier brukbar, da man ikke skal være mye over 185 før det blir ukomfortabelt i baksetet. Barn bør derimot ha det komfortabelt. Bakovervendt barnesete er derimot, som på alle andre biler i denne klassen, bare å glemme å plassere i baksetet. Da vil nemlig passasjersetet havne så langt frem at det blir vanskelig å bruke.

TRENGER TURTALL: Den lille motoren trenger turtall for å yte mer enn absolutt nødvendig.
TRENGER TURTALL: Den lille motoren trenger turtall for å yte mer enn absolutt nødvendig. Foto: Foto: Pål André Skogen

Denne saken ble første gang publisert 02/12 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også