I dag kan du få med integrerte navigasjonssystemer i bilen. Det koster gjerne et tosifret antall tusenlapper ekstra, selv om det er pekuniært formildende at disse systemene i nyere biler som regel er integrerte med radio, AUX, CD-spiller etc.

Verre er det nesten at det koster det skjorta å oppdatere kartverkene.

Eller du kan kjøpe en dedikert navigator til å feste på frontruta. Disse har gått drastisk ned i pris de senere år, samtidig som de er blitt mye bedre.

For et par tusenlapper får du gode løsninger, og enda billigere versjoner fungerer som regel greit for folk flest.

Men det har også dukket opp en tredje mulighet: Navigasjonsapplikasjoner på smarttelefoner. Disse koster alt i fra femtilappen til rundt 500 kroner. I tillegg må du kjøpe en holder med lader, noe som gjerne koster 700-800 kroner.

Det betyr at du kan ha en navigasjonsmulighet i bilen for rundt tusenlappen. Og neste gang du laster ned en applikasjon har du jo allerede en holder.

Og for deg som lurer på om disse systemene krever dyr roaming, er svaret nei!

Men duger disse løsningene? Er programmer til 2-3 hundrelapper bare ræl som villeder mer enn de veileder? Og er skjermen på mobilen stor nok?

For å ta det med en gang - ja, skjermen på en Iphone er stor nok. Vi har prøvd navigasjonsappene med mobilen festet i horisontal posisjon til frontruten såvel som til dashbordet, og begge deler fungerer greit.

Testen

I denne testen tar vi for oss fem løsninger for Iphone. Alle navigasjonssystemer for Iphone tilbyr en rekke ekstratjenester utover selve navigeringen.

De har en haug innstillingsmuligheter (2D/3D, stemmeguiding, Hvor er jeg nå, Hjem, Mine steder, musikkspiller, oppkobling til sosiale medier som Facebook, POIs (points of interest) etc.).

Vi kommer i begrenset grad inn på disse tingene, som selvsagt betyr en del for brukeren. Men fokuset er på navigasjonsprogrammenes primæroppgave: Navigere.

Vi ser selvsagt også på grafikk/brukergrensesnitt og hvor enkle eller klønete programmene er å bruke.

Testløypa

Testløypa går fra Hjemmet-Mortensens lokaler i Gullhaugveien 1 i Nydalen i Oslo, til Oksenøyveien 10 på Fornebu i Bærum. På vei dit må jeg gjennom Granfosstunellen, og der deler veien seg i to ved utløpet - høyre felt ut på Europaveien mot Drammen, venstre mot Fornebu. Uten GPS-kontakt eller simulering fungerer ikke en navigator her.

Etterpå går turen fra Fornebu til Olav Vs gate 4, i Oslo sentrum. På vei dit kjører jeg en periode på tre- og firefelts motorvei, og så inn i et sentrumsområde med veier som delvis bare er åpne for kollektivtrafikk.

Etterpå kjører jeg tvers gjennom Oslo, opp til Gullhaugveien 1 igjen. Her står svinger, kryss og rundkjøringer i kø, og det finnes flerfoldige ruter til samme mål.

Alt i alt en strekning på drøye tre mil, med det meste som er av feller for et navigasjonsprogram.

Del

Les også:

De beste bil-appene

Dashbord blir som en smarttelefon

Fem kule ting du kan gjøre med mobilen

Oppgrader bilen via App Store

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!