Kompaktbilklassen har i alle år vært veldig stor her i landet - og ellers i bilverdenen. Resultatet er knallhard konkurranse, som igjen har gitt mange gode bilmodeller.

Del

Elementer som innvendig plass, funksjoner og teknikk, kjøreegenskaper, sikkerhet og pris er noen av hovedområdene som virkelig er gjennomarbeidet, nesten uansett hvilken bil du ser på. Resultatet er hyggelig for alle som skal kjøpe en brukt kompaktbil; det er mange gode biler å velge mellom. Og prispresset er knallhardt på bruktmarkedet.

Altså er det mange muligheter til å gjøre gode kjøp i denne klassen, kanskje spesielt om du kikker litt utenfor allfarvei. Med så mange gode biler å velge mellom, er ikke valget enkelt. Grunnen til at vi trekker fram disse tre, er at de tilbyr noe ekstra på hvert sitt vis.

Femte generasjon VW Golf er en veldig god bil, på alle måter. Ford Focus er mer kjøreglad, men jevnt over rangerer vi Golf som en bedre bil. Toyota Corolla er kanskje bedre rent kvalitetsmessig, men ikke så trivelig som Golf - og dessuten opplever vi den som overpriset på bruktmarkedet.

BMW 1-serie er de kjøreglades soleklare førstevalg i denne klassen, og selv om den fortsatt er kostbar, er de mye rimeligere enn nye - særlig når du tenker på hva ekstrautstyret koster - og kostet da bilene var nye.

Peugeot 307 falt mellom flere stoler da den ble lansert, og selv om den aldri gjorde det helt supert, ble det solgt ganske mange. Prisfallet har vært kraftig, og du kan få en bil med mye motor og utstyr for overraskende lite penger.

VW Golf 5=

VW Golf er stikker av med seieren i kompaktklassen. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

VW Golf

Vurdering:

Pluss: Mange motoralternativer, gode kjøreegenskaper, god sikkerhet, mye tilgjengelig utstyr, godt utvalg
Minus: Støyende dieselmotorer, en smule kjedelig eksteriør, litt dyrere enn konkurrentene

Modellhistorikk:

2003: Golf V lansert
2004: Golf GTI lansert
2005: Jetta lansert, verstingversjonen R32 lansert, GT lansert
2007: Golf V Stasjonsvogn lansert
2008: Golf GT Sport overtar for Sportline og GT
2009: Golf VI lansert

Vanlige feil:

Problemer med motorstyring (etter 2003)
Utslitt clutch (til 2003)
Coilproblemer (til 2003)
Høyt oljeforbruk (diesel til 2005, bensin til 2004)
Feil på elektriske vindusheiser

Markedssituasjon:

Golf har vært umåtelig populær helt siden første generasjon ble lansert helt tilbake i 1974. Det har ført til at det er et godt utvalg av forskjellige modeller tilgjengelig.

Det er en klar overvekt av 1,9-litere på dieselfronten, og 1,6-litere uten FSI på bensinfronten. Det betyr likevel ikke at det er spesielt vanskelig å få tak i verken den toliters dieselmotoren eller 1,6-literen med FSI. Du kan også velge og vrake i utstyrsvarianter, og det er mulig å få tak i Golf med både skinninteriør, sportsunderstell og navigasjon - alt etter hva du ønsker å bruke penger på.

Den som passer alle: Volkswagen Golf

Volkswagen Golf er bilen som har navngitt denne klassen, og det er en grunn til akkurat det. Den er velkjørende, trygg og akkurat passe spennende. Kjøremessig kan den minne litt om Focus, men den er ikke like direkte og responsiv som Fords alternativ.

Interiøret oser av tysk presisjon, og framstår som både gjennomtenkt og gjennomført. Alle knapper er der du forventer at de skal være, og det aller meste er lett tilgjengelig og lettfattelig.

Når du skal velge motor i Golf, gjelder det å holde tunga rett i munnen. Det er haugevis av motoralternativer å velge mellom - noen bedre enn andre.

Hvis du er på utkikk etter en dieselmotor, er 2,0 TDI det klart beste valget. Her får du 140 hestekrefter, kontra den mer populære 1,9-literens 105 hester. Dette er Volkswagens gamle pumpedysemotorer begge to, og det er dermed en del støy og vibrasjoner. Med toliteren sitter man i det minste igjen med en følelse av at dette er til nytte for noe.

Hvis du er ute etter en bensinmotor, kan det lønne seg å enten legge i noen tusenlapper ekstra, eller vente på det rette tilbudet, for å få kloa i en modell med TSI-motor. Den 1,4-liters motoren med både turbo og kompressor yter 140 eller 170 hester, og er intet annet enn et imponerende stykke arbeid i begge effektvarianter.

Golf med bensinmotor gjør det over snittet bra i Svensk Bilprovnings statistikk over fem år gamle biler. Kun 2,9 prosent av bilene ble underkjent på grunn av modellrelaterte feil. Også bilene med dieselmotor klarer seg greit, med en prosentandel på 7,2 - mot snittet på 7,9 prosent. Av viktige feil er det problemer med motorstyring, clutch og coil som går igjen.

BMW 116i=

BMW 1-serie er kjøremesteren i klassen men ikke den beste allrounderen. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

BMW 1-serie

Vurdering:

Pluss: Flotte kjøreegenskaper, god komfort, god sikkerhet for voksne, lettsjaltet girkasse Minus: Lite standardutstyr, lite bakseteplass, middels fotgjenger- og barnesikkerhet

Modellhistorikk: 2004: 1-serie blir lansert 2007: Facelift, oppgraderte motorer og utstyr, tredørsvariant lansert, coupé og kabriolet lansert 2009: 116d lansert, oppgraderte motorer

Vanlige feil: Problemer med motorstyring. (Bensin 2005) Registerkjedet kan hoppe over et hakk. Fikses med ny kjedestrammer. (Bensin 04-06) Batteriet lader seg ut Dieselmodellene har hatt trøbbel med svinghjulet

Markedssituasjon: For rundt 150 000 kroner får du en tidlig 116i med lite utstyr. Hvis du vil ha dieselmotor, er det 118d med 122 hester som gjelder. Disse starter på rundt 180 000 kroner. De nyere bilene med større motor og mye utstyr koster rundt 300 000 kroner.

Det kjøreglade, spennende alternativet: BMW 1-serie

Den klart mest sportslige bilen i klassen, og den eneste som leveres med bakhjulsdrift. BMW leverer stort sett alltid bunnsolide kjøreegenskaper, og 1-serien er intet unntak.

Det finnes forskjellige understellsvarianter på disse bilene, og kombinert med forskjellige dekk og felgstørrelser vil de oppleves litt forskjellig.

Interiøret er ryddig og enkelt, og utstyrsvariantene er mange. En BMW 1-serie kan enten være en enkel og billig utstyrt småbil, eller en ren luksusbil med det aller meste av utstyr.

1-serie har ikke blitt belemret med noen store feil. Ifølge Svensk Bilprovning ble bare 3,5 prosent av bilene underkjent på grunn av modellrelaterte feil.

Utladet batteri, problemer med motorstyring og en problematisk registerkjedestrammer mellom 2004 og 2006 er de viktigste feilene.

Bruktbil 2010 Vi Menn Bil 6 2010=

Peugeot 307 har en hyggelig prislapp og kan vise til god plass. Noe som holder til en 3.plass i kompaktklassen. © Foto: Terje Bjørnsen

Peugeot 307

Vurdering:

Pluss: God plass (spesielt SW), bra utstyrsnivå, god komfort, livlige og sikre veiegenskaper, bra motorer, god sikkerhet
Minus: Dårlig oversikt forover, stram fjæring på små ujevnheter, enkelte kvalitets- og finishproblemer

Modellhistorikk:

2001: Lansert i mars. På høsten 1,4 bensin, 2,0 HDi, automatgir
2002: Stasjonsvogn 307 SW
2003: 2,0 HDi med 136 hk. Introduksjon 307 CC coupé/ kabriolet
2005: Stor facelift på sommeren, nye motoralternativer
2007: Peugeot 307 fases ut og erstattes av Peugeot 308.

Vanligste feil:

Skader på plast i interiøret, lyder fra styring og hjuloppheng, tung clutch, elektronikkproblemer

Markedssituasjon:

Den vanlige kombimodellen med 1,6-liters bensinmotor ligger lavest i pris. Disse koster fra ca. 80 000 kroner og oppover. Stasjonsvognutgaven SW starter på i overkant av 100 000 kroner med samme motorisering.

For den prisen får du også kombimodellen med dieselmotor. 307 kom også i en CCvariant med foldetak i metall. Den ligger en del høyere enn de to søsknene i pris. De billigste bilene koster fra cirka 170 000 kroner.

Mye for pengene: Peugeot 307

Peugeot 307 byr på noen av klassens fineste veiegenskaper og den sprekeste 1,6-liters bensinmotoren på denne siden av Alfa Romeo 147. I tillegg har Peugeot bra dieselmotorer.

Erfaringer med ulike testbiler avslører at ikke alt er rosenrødt. Det har vært visse svakheter med finishen, lyder fra bl.a. styring, hjuloppheng og interiør.

Den opplevde kvalitetsfølelsen er ikke helt på topp, noe bl.a. billig plast må ta en del av skylda for.

I Svensk Bilprovnings statistikk over 2005-modeller som ble undersøkt i 2008, ble fire prosent av Peugeot 307 og seks prosent av 307 SW underkjent. Snittet for alle biler ligger på fire.

De tyske bruktbilkildene ADAC og Dekra spriker noe rundt Peugeot 307. Den gjør det dårlig i ADACs veihjelpsstatistikk.

Når noe går galt ute på veien for Peugeot 307-eieren, dreier det seg om feil i motorstyring, clutch og eksosanlegg. I tillegg har det vært problemer med turbo og tilkoblinger på dieselmodeller.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!