Dette liker vi...

¿ masse rom og avlukker til å legge fra seg småtterier

¿ frisk motor med snerten lyd

¿ et baksete som faktisk er behagelig å sitte i

¿ den styrer inn i svingene som en baneracer

¿og dette liker vi ikke

¿ ka-klong og ka-bong når du smeller dørene

¿ interiør i kullgruvestil

¿ fronten

¿ ESP er ikke standard

TESTDATA

70-100 km/t 3. gir 5,4

70-100 km/t 5. gir 11,9

50-100 km/t 4. gir 13,0

Støy 50 km/t 4. gir 63

Støy 100 km/t 5. gir 70,5

Støy 6000 o/min 2. gir 74

Misvisning 50 km/t 47

Misvisning 100 km/t 96

Snittforbruk 0,74

Maks forbruk 0,87

Minimum forbruk 0,66

Bilen er omtrent like kvikk i frasparket som sine viktigste konkurrenter med 1,6-liters motor. Et kort femtegir sørger for bra fraspark også i norsk fart, og bilen har grei forbikjøringsakselerasjon i 3. gir. Støynivået er middels bra. Forbruket var ganske jevnt i langtestperioden - 0,74 l/mil i snitt er akseptabelt.

Denne langtesten er hentet fra Vi Menn Bil i 2001

Det er helt feil at det er av barn og fulle folk du skal høre sannheten. Det er av naboen. Og han sa:

- Dette ser ikke så bra ut¿

Uttalelsen var myntet på Peugeots viktigste bilmodell siden lanseringen av 406. 307'en skal inn i Europas største bilsegment og slåss om kundene med etablerte storheter som VW Golf, Opel Astra og Toyota Corolla.

Naboen er mer enn vanlig meningsberettiget til å uttale seg om 307s ytre kvaliteter. Han er nemlig en meget fornøyd innehaver av en 306 - forgjengeren til 307 - som definitivt er en av 90-tallets mer velformede mellomklassebiler. Skuffelsen over at 307 ikke tok elegansen fra 306 et hakk videre, var derfor påtakelig.

Pen, eller bare praktisk?

Nå kommer helt sikkert Peugeots markedsavdeling til å dunke undertegnede og naboen i hue og hevde at utseendet ikke betyr så mye når herr og fru Snusfornuft velger bil i mellomklassen.

For deres del håper jeg de har rett. Jeg kan godta 307 sett fra siden og bakfra, men får fortsatt lette gysninger hver gang jeg er nødt til betrakte bilen forfra. Det finnes da biler som både er praktiske og pene¿?

Nå er ikke alle langtestsjåførene like strenge i sin dom over 307s utvendige tiltrekningskraft. Noen synes til og med at bilen ser moderne og pen ut. Dem om det.

Vi kan i alle fall være enige om at det er nyskapende når Peugeot forsøker å kombinere mini-MPV-utseende med praktiske egenskaper à la Renault Scenic og Citroën Xsara Picasso i en tradisjonell mellomklassebil. Etter vår mening lykkes de bedre innvendig enn utvendig.

I høyden skal du vokse

Det er først og fremst i høyden Peugeot 307 skiller seg fra sine konkurrenter. Med sine 1,51 meter over bakken rager den 6-8 centimeter høyere enn for eksempel VW Golf, Opel Astra og Ford Focus. Men den er fortsatt drøyt 15 cm lavere enn Renault Scenic - en av de mest populære mini-MPV'ene. 307 er også 5-9 centimeter lengre enn sine mellomklassekolleger, men halvmeter'n kortere enn Scenic.

Den ekstra høyden og lengden gjør ikke akkurat skade, men 307 er likevel ikke noe plassvidunder av første skuffe. Baksetepassasjerene har mest glede av høyden: Takhøyden er god og sittestillingen mer behagelig enn det vi har vært vant med i denne klassen. Beinplassen er tilstrekkelig, men heller ikke mer.

=

Tekniske data

PEUGEOT 307 XS 1,6

Pris 208 900

Antall sylindre 4

Sylindervolum 1587

KW/hk 80/110

Nm/RPM 147/4000

Forbruk 90/by 0,58/0,95

Forbruk EU (blandet kjøring) 0,72

Egenvekt 1176

Totalvekt 1676

Maks hengervekt 1200

Bagasjerom opp./ned./b.s. 420/1470

Lengde/bredde/høyde 420/173/151

Akselavstand 261

Dekkdimensjoner 195/65R15H

Akselerasjon 0-100 10,3

Maks hastighet 190

Pensum for Dr. Bagasjerom

På papiret skilter 307 med et svært rommelig bagasjerom - 420 liter for å være nøyaktig. Golf-gjengen ligger på 330-380 liter, mens Scenic byr på 410.

Under langtesten fikk vi atskillige anledninger til å prøve ut 307s kapasitet i praksis. Hver gang ble vi like forbløffet over at den svære haugen med ræl vi hadde akkumulert på utsiden av bilen, faktisk også fikk plass inni.

Det skyldes ikke bare volumet, men også at utformingen av 307s lasterom bør fungere som lærebok for alle bilingeniører med håp om å ende som doktor professor Bagasjerom.

Det er flatt og kvadratisk, og har minimalt med irriterende fremspring som gjør det vanskelig å få ting på plass. Når det dessuten har et par praktiske sidelommer til småtterier som ellers ville slenge rundt, stiller vi oss straks i køen av gratulanter.

Stolper i veien

Så tar man plass bak rattet og begynner å kjøre. Også innvendig merker man et vagt slektskap med mini-MPV'ene, med høyere sitteposisjon og litt mer avstand til frontruten enn man er vant med. For ikke å glemme de såkalte A-stolpene (de forreste vindusstolpene) som på sedvanlig MPV-vis sperrer mer enn vi liker for sikten skrått forover.

Nå tar det imidlertid ikke så lang tid å venne seg til 307s små særegenheter på dette området. I sin streben etter å gjøre 307 til mer MPV enn mellomklasse har Peugeot heldigvis ikke tuklet for mye med sittestillingen - den er som i en vanlig personbil, og ikke "bussaktig".

Frelst etter 200 meter

Våre mange faste lesere har sikkert fått med seg at Vi Menns bilredaksjon er en ytterst lite homogen gjeng. Én ting har vi imidlertid felles: Når vi setter oss bak et bilratt, vil vi gjerne underholdes. Og her samler Peugeot 307 plusspoeng fra de aller fleste av langtestsjåførene.

Allerede i løpet av de første 200 meterne sender 307 ut signaler til alle kroppsfibre om at den har mer å by på enn det utseendet gir inntrykk av. Vi Menn Bil har ikke for vane å avslutte langtester etter 200 meter, men når det gjelder veiegenskaper og kjøreglede, kunne vi nesten ha gjort det denne gangen.

Følelsen fra de første 0,2 kilometerne bare forsterkes de neste 7999,8.

=

Arbeiderklassens håp?

De aller fleste mellomklassebiler i dag kjører trygt og tilforlatelig, så hva er det som gjør at vi faller slik for 307?

Det er de små detaljene. Som en meget presis og fint avveid styring. Det er grepet på forhjulene, som i det aller lengste motsetter seg den forhjulsdrevne understyringstendensen og nekter å måke fram over forhjulene når det kjøres med litt engasjement. Det er snakkesaligheten i chassiset, som formidler tilstanden under hjulene presist og kjapt som en BBC-reporter i felten.

Motoren er en ganske alminnelig 1,6-liter på 110 hk. Verken testresultater eller de tekniske spesifikasjonene tilsier at dette skulle være noe særlig annerledes enn det som serveres hos konkurrentene.

Men det føles annerledes. Motoren har viljen, den lille ekstra spruten - spesielt fra 4000 til 6000 o/min - som ytterligere understreker at 307 er en snusfornuftsbil med et sportslig alibi. En bil som gir håp om kjøreglede og smil bak rattet, også til oss som lever på lønnsstatistikkenes skyggeside. Selv om den eneste BMW'en vi noensinne vil få råd til ikke engang kan kalles pent brukt.

307 er ikke kjappere enn biler som Opel Astra eller Ford Focus, og har sikkert ikke særlig bedre veigrep heller. Men det kjennes slik. Og der er vi ved kjernen i 307s kjøremessige appell.

Smell i dører og dra i håndtak

Peugeot kan selvfølgelig ikke leve kun av bilglade typer med svart hull i lommeboka. Nøkkelen til suksess ligger mer i konsernets evne til å overtale folket som i tusentall strømmer til landets VW-, Opel-, Toyota- eller Ford-forhandlere om at Peugeot 307 er et trygt bilkjøp - både i kvalitet og økonomi.

"Opplevd kvalitet" er et mye brukt begrep. Man sier for eksempel at en bil gir en umiddelbar følelse av kvalitet, soliditet, kanskje sågar en dose eksklusivitet.

Dette behøver ikke nødvendigvis ha noe med den reelle kvaliteten å gjøre. Du kan ha "opplevd kvalitet" herfra til Bergensbanen, men noen garanti for at greiene ikke ramler sammen bak respektinngytende paneler og elegante metallplater, har du egentlig ikke.

Men den opplevde kvaliteten har en viktig misjon: I forhandlerlokalene over det ganske land skal det strykes over dashbord, smelles i dører, dras i dørhåndtak og lyttes etter ulyder før Kunden gjør sitt endelige valg. Treffer bilprodusenten med den opplevde kvaliteten, har han kanskje ikke vunnet hele krigen, men helt sikkert et viktig slag.

=

Euro-kjønnsløs

307 scorer omtrent midt på skalaen for opplevd kvalitet. Men vi tror den reelle kvaliteten er bedre enn den opplevde, og at Peugeot har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved ikke å pynte mer på overflaten.

Det er ikke noe galt med 307s førermiljø, men det er dessverre ikke noe som begeistrer heller. Instrumentene, betjeningen, midtkonsollet - alt er ordentlig, men går i en euro-kjønnsløs stil som ikke klarer å vekke den store begeistringen.

At dørene smeller med et svært lite Mercedes-liknende ka-klong, gjør ikke saken bedre. Siden 307 er den nye gutten i klassen, burde vel Peugeot egentlig ha siktet litt høyere.

I dag kjennes den like bra og solid som konkurrentene. Men hvordan blir det om et par år, når 307 skal kjempe med de nye utgavene av Corolla, Golf og Astra? Tiden vil vise.

Konklusjon

Med unntak for utseendet er Vi Menns langtestgjeng forbløffende samstemt i vurderingen av 307. I "potetklassen" til drøyt 200 000 kroner er den absolutt en av de mest underholdende. Og så lenge man ikke velger MPV, er den også en av de mest praktiske og rommelige.

Veiegenskaper og motor utgjør de kjøremessige høydepunktene. Like fornøyd er vi ikke med det Peugeot byr oss innvendig - litt grått og kjedelig i forhold til bilen for øvrig.

Peugeot 307 går likevel inn helt i toppsjiktet hvis Vi Menn Bil skulle velge i denne klassen. Til deg som lurer på om din neste bil skal bli en Golf, en Astra eller en Focus: Gjør deg selv en tjeneste og ta med Peugeot 307 på listen over mulige kandidater.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!