Lekker design. Og den akselererer 0-100 km/t på rundt 6 sekunder.

Miljøsamvittigheten alene er ikke nok til å snu forbrukervaner. Men legger man til fart og sexy, da er man mye nærmere suksess.

Elbilene fra Tesla Motors er det meste vellykkede eksempelet på det så langt, i hvert fall innen bilverden. Ikke bare på grunn av det emosjonelle, men også fordi markedet føler en slags begrunnet tillit til at de faktisk kommer til å levere.

For det gjør Tesla allerede med Tesla Roadster - les test av bilen da Klikk Motor kjørte den i Oslo.

Sedan for folket

Men det du ser her, er altså nye Tesla S. Bilen er ikke bare for superrikinger, men en mer alminnelig sedan som skal settes i masseproduksjon. Og den ser ikke så verst ut denne heller!

Likner bilen litt på linjer fra nye Mazda-modeller? Kanskje ikke så rart. Modellen er designet av Franz von Holzhausen, mannen Tesla for ikke lenge siden "rappet" nettopp fra Mazda.

- Merk at dette ikke er en bil for designere, dette er en sedan beregnet for masseproduksjon, understreker von Holzhausen til MercuryNews.com.

Tesla S=

EL-VIDUNDER: Tesla S er en spydspiss i retning den fremtidige elbilverden. © Tesla

20 000 i året

Og bilen har faktiske plass til 7! Fem voksne og to barneseter.

Tesla planlegger en produksjon på rundt 20 000 biler i året, som er en ganske gedigen oppskalering fra de 250 Roadsterne de nå produserer årlig.

Utfordringen er imidlertid først å få bygget en fabrikk å bygge bilene på. Roadsteren bygges jo som kjent hos Lotus i England, og der er det i hvert fall ikke plass til slike volumer. Men det synes ikke å være noe som bekymrer toppsfel Elon Musk.

Les også:

Under en halv mill?

Seint i 2011 er det ventet at de første bilene ruller av samlebåndet, og prisanslaget er nå nede i 50 000 doller. Det er under halvparten av hva Roadsteren koster.

Med tanke på fraværet av norske avgifter på elbiler, kan det teoretisk sett betyr at denne lekkerbiskenen kan bli din for under halvmillionen om drøyt to år.

Tekniske opplysninger

  • Opp til 480 km rekkevidde (flere batteripakker blir tilgjengelig)
  • Hurtiglading på 45 minytter (forutsatt kraftig uttak)
  • Batteribytte på 5 minutter!
  • Væskekjølt batteri plassert i gulvet
  • Ett gir
  • 7 seter (5+2) og "mer bagasjeplass enn en stasjonsvogn"
  • Firehjulsdrift tilgjengelig
  • Levering: Planlagt seint 2011
  • Pris: Foreløpig USA-pris 49 900 dollar.
  • Tesla Motors
Tesla S

TESLA S: Noe for rekkehusgarasjen? © Tesla

Bilbloggeren edmunds.com har lagt ut denne videoen fra lanseringen av bilen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!