Johan Heilmann

Årets norske nybillanseringer

Geneve-messen neste uke viser fremtiden - vår kalender viser hvilke som kommer til Norge i år.

Alle Skodas modeller selger godt, også i Norge. De to største, Octavia og Superb er relativt nye, mens de to mindre modellene Roomster og Fabia har vært på markedet en årrekke. Det er nå tid for at disse to får en ansiktsløftning.

Motorer fra "årets bil"

VW Polo er "Årets bil i Europa", mye på grunn av modellens motorpalett som tilbyr både spenstige og gjerrige TSI- og TDI-motorer. Disse blir nå tilgjengelige for konsernsøsknene fra Tsjekkia.

Mest aktuell for Norge blir nok dieselene. De kommer som 1,2- og 1,6-liter. Minstemann yter 75 hester, mens den "store" leverer enten 90 eller 105 av dem. Uansett hvilken av disse du velger, slipper de ut mindre enn 120 gram CO2/km.

Det betyr at du slipper den norske CO2-avgiften. Bensinalternativet gjør deg heller ikke til miljøsynder, og den kommer i to versjoner med 86 eller 105 hk.

Designendringene

Utenpå er det pent lite som skiller dagens og morgendagens Roomster- og Fabia-modeller. Tåkelyktene og grillens nedre del er endret, og man kan lure på til hvilken hensikt. Det var vel strengt tatt ikke noe i veien med utgående modells frontparti?

Inne i kupeen kan føreren dra nytte av redesignet instrumentpanel og multifunksjonsratt. Det er det.

Prisene

Billigste Fabia koster fra kr 162.500 ("Classic", 1,2 bensin) og opp til 265.700,- (Scout, 1,6 TDI Tiptronic). Roomsteren er noe dyrere, og starter på 210.000,- ("Style", 1,2 bensin) ender på kr 274.300 (Scout, 1,6 TDI Tiptronic).

Les også:

Nybilkalenderen for 2010 (det norske markedet)

Konkurrentene VW Polo og Polo Cross

Oversikt over alle våre Skoda-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!