Kort sagt:

+ God plass – både for folk og bagasje

+ Flott komfort

+ Sterk motor

+ Lettkjørt og ryddig

+ Billig


- Plastpreget og traust interiør

- Ikke morsom

- Traust design

- Bråkete motor

Stasjonsvognutgaven av Skoda Fabia er diger, komfortabel og lettkjørt. Med 1,9-liters dieselmotor byr den også på godt med kraft. Særlig inspirerende er den ikke, men den gir veldig mye for pengene.

Skoda Fabia har mange gode konkurrenter i småbilklassen, men som rimelig og rommelig stasjonsvogn med stor innvendig plass har den ikke så mange å bryne seg mot. Peugeot 207 SW og den kommende Renault Clio er noen av alternativene.

Kjøreegenskaper

"Ryddig" er det første begrepet som slår oss når vi kjører Skoda Fabia stasjonsvogn. Den oppleves som et hakk mer traust enn kombicoupéen, og er ryddig og balansert både på glatta og på tørr asfalt. Testbilen har utstyrsnivå "S port", noe som ikke kan merkes på kjøreegenskapene - for sportslig, det er den ikke. Men den er lettkjørt og behagelig å ha med å gjøre, og kjennes trygg under alle forhold.

Motor

Dieselmotoren på 1,9 liter kjenner vi godt fra før - den har jo fulgt Volkswagen- og Audi-konsernene og deres undermerker i mange år nå. I Skoda Fabia er den tilgjengelig i 105-hesters versjon, noe som setter god fart på den lille bilen. Kraftutviklingen begynner brått og avsluttes brått, men så lenge en holder seg innenfor det relativt brede registeret der turboen jobber for fullt - noe som er enkelt om en bare bruker den lettsjaltede girkassa en smule - svarer bilen med gode prestasjoner. Som alltid er det en god del støy fra dieselmotoren; den har en hard gange. Forbruket er pent, og partikkelfilter bidrar til å gjøre kjøringen mer miljøvennlig.

Ytelser

Med 105 hk og 240 Nm har Skoda Fabia alle de kreftene man kan ønske seg - også når den rommelige stasjonsvogna fylles opp med passasjerer og bagasje. En må riktignok passe på å holde seg i riktig gir når man skal kjøre forbi, men da går forbikjøringene til gjengjeld kjapt. Og siden det bare er 15 000 kroner å spare på å velge en 80-hesters diesel i stedet, og enda færre kroner å spare på å velge en 105-hesters bensinmotor, mener vi dette er det beste motorvalget i stasjonsvogna.

Eksteriør

Skoda har valgt den tradisjonelle veien med Fabia stasjonsvogn. Mens kombicoupéen har en del friske hint, er stasjonsvogna bare traust. Vi mener også det er noe rart med bilens proporsjoner. Men selv om den ikke er ungdommelig og spennende, er den i hvert all ryddig. Og designen gir også god innvendig plass.

Interiør

Fabia stasjonsvogn deler det aller meste av interiøret med kombicoupéen, og følelsen av å sitte i en billig-Volkswagen er påtakelig. Ergonomien er som i søstermerket - nær perfekt. Det samme er ryddigheten. Men mye grå hardplast trekker ned inntrykket, selv om Sport-utgavens litt mer støttende seter og et sportsratt hever totalinntrykket.

Men plassmessig, der har den svært mye å by på. Både foran og i baksetet er det masser av plass for voksne - og digre barneseter er ikke noe problem for denne bilen. Dessuten har den et bagasjerom som sluker unna hele 480 liter, og som er både høyt og bredt og lett å laste i. Bakseteryggene kan også legges ned, og da får du 1460 liter å boltre deg på.

Komfort

Det begynner å bli noen år siden småbiler opplevdes som små på veien. Så også med Fabia stasjonsvogn. Understellet tar opp det aller meste, både av store og små ujevnheter på veien - i hvert fall så lenge farten er i den normale enden av skalaen. Den er rett og slett en overraskende komfortabel bil å kjøre. Kjørestillingen er god - godt hjulpet av Sport-utgavens bedre seter. Men det bråker en god del, særlig fra dieselmotoren. Med bensinmotor under panseret får du en mye mer kultivert gange, med et penere støybilde som bonus.

Sikkerhet

Nå til dags er det egentlig kun ett resultat som kan kalles godkjent i EuroNCAP-kollisjonstestene, og det er full pott. Men kombicoupéutgaven av Skoda Fabia klarte bare fire av fem mulige stjerner. Den fikk tre av fem for sikkerhet for barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Stasjonsvogna er foreløpig ikke testet, men det forundrer oss om resultatet blir særlig annerledes. Ellers har bilen alt som forventes av en moderne bil, Isofix-fester er praktisk for barnefamilier, og ESP-systemet fungerer godt - også på svært glatt underlag.

Pris/utstyr

Skoda Fabia er jo en liten bil, om en ser på de ytre målene. Men innvendig er den diger. Og den er rimeligere enn det meste som kan anses som konkurrenter; ser man på prisen i forhold til plassen, er det svært få som kan måle seg mot Fabia stasjonsvogn. Standardutstyrsnivået er godt, og ekstrautstyret har fornuftige priser. Vår testbil koster 241 570 kroner, og da har man både stor motor og absolutt alt man behøver av utstyr.

Vi mener også at Fabia i stasjonsvognutgave med dieselmotor vil holde seg godt i pris framover. Kombinert med lavt forbruk, vil den høyst sannsynlig gi deg et rimelig bilhold.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Som stasjonsvogn blir Fabia et hakk mer traust, men også noen hakk mer praktisk. Den er komfortabel og rimelig, og du får plass til det aller meste. Den er faktisk en fullverdig familiebil - selv for småbarnsfamilier. Den er også komfortabel, og med 105-hesters dieselmotor har den nok av kraft. Men sportslighet, det må du se etter andre steder. Støynivå, kollisjonssikkerhet og det grå plastpreget i interiøret trekker noe ned. Dessuten har jo Skoda allerede den svært praktiske, velkjørende og spennende Roomster i programmet - og den kan være verdt en ekstra kikk.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!