Glem luksus og fjæringskomfort - Novitecs Scuderia gir deg racingfølelse for alle penga! © Andreas Handeland

Det er ikke sikkert du har hørt om Novitec, men er du bilinteressert har du definitivt gått glipp av noe. Det tyske firmaet lever av tuning, rettere sagt foredling, av italienske biler

Det er selvsagt galskap å gå løs på en i utgangspunktet tilnærmet perfekt Ferrari som kun er produsert i 500 fattige eksemplarer. Her er Ferrari 458 Italia vi har kjørt tidligere.

Novitec og deres eksklusive kundegruppe har ingen problemer med dette, og mener selv at alle biler har potensiale for å bli enda heftigere.

Og det blir ikke veldig mye heftigere enn opplevelsen en standard 430 Scuderia 16M leverer. På Ferraris egen testbane Fiorano har den i handlingtester kjørt fra superbilen Enzo - det sier sitt - for det er en av verdens 10 raskeste biler.

Den er 80 kilo lettere enn en toppløs Ferrari 430, og leverer 510 turtallsvillige hester som sender bilen til hundre på 3,7 sekunder!

Med sine 696 hester og 682 Nm er Novitecs Scuderia 16M ikke bare ekstremt bra i svinger, men den går som et prosjektil når høyrefoten ber om det. © Andreas Handeland

Diskré perfeksjon bak ryggen på føreren

Hva har Novitec gjort for å forbedre det mange mener allerede er perfeksjon? Den største forandringen sitter under motordekselet bak ryggen på føreren.

To Rotrex-kompressorer gir pustehjelp til den hissige åtteren, og bidrar til et heftig dreiemoment helt fra bunnen av. Resultatet er ekstreme 696 hester og 682 Nm!

Det unike er at selv om man har nesten 200 Nm mer enn i den vanlige Scuderiaen, har Novitec klart å beholde standardbilens motorkarakter, og turtallsvilligheten er akkurat den samme. Vil du utnytte alle de 696 hestene, trenger motoren 8400 omdreininger!

Les årets trippeltest

Ifølge Branimir Lukac, sjef for produktutvikling hos Novitec, er det lite å kappe inn på akselerasjonstiden fra null til hundre, siden Scuderiaen i utgangspunktet er optimalisert for å gjøre denne spurten raskest mulig.

Likevel klarer de å minke tiden med 0,2 sekunder, med andre ord fra 3,7 til 3,5 sekunder. Det er vannvittig kjapt i bilverdenen!

Sjekk all karbonfiberen! Alt som er gjort på bilen er så profesjonelt utført at det like godt kunne vært slik når bilen forlot Maranello som ny. © Andreas Handeland

Tid for prøvesmak

Jeg maser meg til en liten prøvetur i den lave, gule og bøllete Ferrarien. Bare lyden på tomgang er overveldende nok til å skremme Fanden på flatmark, og jeg må innrømme at jeg for første gang er litt nervøs for å kjøre en bil. Noe norsk pris finnes ikke, men inkludert avgifter i Danmark koster visst bilen 6,6 millioner der.

Det er lett å se at Novitec har gjort vesentlige oppgraderinger med hele bilen. Jeg spør Lukac litt om deres visjoner bak heftige prosjekter som dette.

- Vårt mål er å tilby kunden den samme opplevelsen som i en grom standardbil, bare enda mer ekstraordinær. Derfor er alt nøye gjennomtenkt og ulike komponenter tilpasset hverandre.

Det merkes. Noe bakgårdstrimming er det med andre ord ikke snakk om. Bilen føles like tight og kvalitetssikker som hvilken som helst kliss ny bil, og man har ikke sjans til å kjenne at denne bilen har vært skrudd på overhodet.

Tidenes raskeste gate-Ferrari

Her kan du se coupeutgaven av "vår" Novitec Scuderia akselerere.

Setter spor etter seg

Etter hvert som minuttene går blir jeg varm nok i trøya til å kjenne litt på redskapen. Draget er helt hinsides, og lyden hadde fortjent en egen sak her på Klikk.

På en noen hundre meter lang rettstrekke kommer man opp i 200 km/t før man rekker å blunke, faktisk skal bilen klare denne spurten på rett i underkant av ti sekunder. Det er like fort som det en Porsche Carrera GT bruker på samme øvelse.

I Race-modus (de fleste Ferrarier kan stilles inn etter dagsform og formål med kjøringen) med deaktivert ESP-system kan man hvis ønskelig få bakhjulene til å rive seg løs i fjerdegir. Ikke det at det er noe overordnet mål i en slik bil, men det gir et inntrykk av hva slags krefter man har med å gjøre. Og vi snakker her om en midtmotorisert bil med 325-dekk bak, som har et helt spinnvilt veigrep.

Gokart-kjøreegenskaper, nesten 700 hester og en av verdens herligste motorklanger vekker sanser i kroppen man ikke engang visste fantes!

Etter endt prøvetur er det tid for refleksjon. Grommere bil har jeg ikke vært borti, og følelsen av å ved jevne mellomrom være ekstremt privilegert på jobb er sterk. Novitec er delt opp i flere divisjoner, og de tar seg av oppgradering av vanlige biler også - da helst med italiensk opphav.

For mer info om Novitec, og alle oppgraderingene som var gjort med Scuderiaen vi her har kjørt, sjekk ut Novitecs nettsider.

Her er de miljøvennlige sportsbilene

Enkelte dager på jobben svir seg fast i hornhinnene for alltid, for det er langt i mellom dagene da slike godbiter står på menyen. © Andreas Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!