Fire feite eksospotter og diffusor i karbon sladrer om at dette er noe mer enn en "vanlig" Ferrari 599 - som ikke er noe pingle i standardutgave den heller.

Ferrari 599 blir av mange betegnet som verdens beste bil. Og det til tross for at den fraviker fra Ferraris tradisjonelle resept med sin frontmonterte motor kombinert med bakhjulsdrift.

Bilen tilbyr superbilprestasjoner og sylskarpe kjøreegenskaper, samtidig som den har lettkjørtheten og komforten fra en glimrende GT-bil.

I kjent italiensk stil presenteres superbiler som dette i flere versjoner før de blir erstattet av en ny modell, og 599 er intet unntak.

Er dette verdens beste bil?

Foredler også

Det er ikke lenge siden vi fikk servert nyheten om HTGE-modellen, som ved hjelp av blant annet en sportspakke og nye 20-tommers hjulgjøre den allerede imponerende bilen enda bedre å kjøre. I tillegg til at man kan kjøpe en egen HTGE-versjon av 599, er pakken også tilgjengelig som en oppgradering for kunder som allerede har en 599 i garasjen.

En av fire aner ikke hva slags bil de kjører!

Karbon, karbon og atter karbon - er det ikke herlig? Et fetere interiør skal du lete lenge etter!

For de få

Fra før av fantes allerede 599xx - en heftig racingversjon av 599. Skapt for velstående adrenalinsøkende Ferrarikunder verden over, som møtes til dyst på ulike racerbaner i regi av Ferrari.

Om 599 GTO er et resultat av mas fra kjørekåte kunder som vil bruke verstingen sin mer enn noen minutter av gangen på en racerbane, vet vi ikke. Men Ferrari beskriver den selv som en gategodkjent versjon av racerbilen.

Kun 599 eksemplarer skal lages, så regn ikke med å slå kloa i en selv om bankkontoen er full av gryn. Det er nok flere med tette bånd til den italienske stoltheten som kunne tenke seg verdens raskeste Ferrari til bruk på offentlig vei.

Kun 599 eksemplarer av GTO skal lages, så noe hverdagsskue blir dette definitivt ikke. Dette er eksklusive saker!

Ekstrem

GTO-betegnelsen - som står for Gran Turismo Omologata - er kun brukt to ganger i Ferrari-historien: på superbilen fra 1984, samt på 250 fra 1962. Ferrari bruker neppe navnet på hvilken bil som helst, så med 599 GTO mener de nok alvor, noe ytelsene også underbygger.

V12-en yter 670 hester, noe som holder til å sende den ekstremt lette superbilen til hundre på 3,35 sekunder. Toppfarten skal visstnok være over 335 km/t, og da er det ikke mange som lenger henger med.

Vel så mye fokus har det vært på å slanke bilen så mye som mulig. Så ved hjelp av tynnere aluminiumsplater, tynnere vindusruter, lettvektseksosanlegg, keramiske bremser, og svært utstrakt bruk av karbonfiber, stopper vektnåla på 1495 kg. Til sammenligning veier en standard 599 GTB 200 kilo mer!

Les vår prøvekjøring av den nye superbilen 458 Italia

Fire feite eksospotter og diffusor i karbon sladrer om at dette er noe mer enn en "vanlig" Ferrari 599 - som ikke er noe pingle i standardutgave den heller.

Enzo-killer

I tillegg til økt effekt og heftigere respons, er kjøreegenskapene kraftig forbedret - det er jo en selvfølge. Aerodynamikken er oppgradert i retning 599xx, og understellet er selvfølgelig finslipt for en så heftig kjøreopplevelse som mulig. Komforten er det sikkert så som så med, men hvem bryr seg om sånt? GTO har jo tross alt kjørt fra superduperbilen Enzo på Ferraris egen racerbane - Fiorano!

Ryktene forteller at Ferrari vil ha 320 000 euro for en GTO, før norske avgifter drar det til et astronomisk nivå, vel å merke. Så da er det bare å begynne å spare, og samtidig be smiskende bønner til høytstående herrer i Maranello.

Se video av da vi kjørte en tunet Nissan GT-R på norske veier

599xx er racingversjonen av 599, laget kun for banebruk. Ferrari beskriver GTO som en gategodkjent versjon som selvsagt ikke er like kompromissløs - bare nesten.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!