Ekstrem Porsche

Det kan ikke være noen lett oppgave å skulle forbedre det Porsche laget som den ultimate supersportsbilen. Tyske TechArt har fikset på Carrera GT.

TechArt Porsche Carrera GT
TechArt Porsche Carrera GT
Sist oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER

En Porsche Carrera GT er en ekstremt imponerende maskin. Med understell, aerodynamikk og teknikk finpusset for å gi en optimale opplevelse på bane og vei, kombinerer den all kunnskap Porsche har opparbeidet seg etter så mange år som produsent av flotte sportsbiler.

Heftig utgangspunkt
Allerede i standardversjon leverer den 5,7 liter store V10´en 612 hk og 590 Nm, nok til å sende den åpne og 1380 kg lette toseteren fra stillestående til hundre km/t på 3,9 sekunder. Toppfarten er 330 km/t. Og de som har sett en slik i full utfoldelse, kan vel skrive under på at bilen mildt sagt er imponerende.

Men TechArt fikk en dag besøk av en av sine mest trofaste kunder. Han ville at de skulle foredle det midtmotoriserte mesterverket han nettopp hadde kjøpt.

Enda bedre aerodynamikk
Tuneren begynte med å utvikle noen nye karosseribiter til bilen, som i tillegg skal være aerodynamisk effektive gir Carrera GT´en et enda heftigere uttrykk. Et nytt luftutslipp kom på plass i overkant av støtfangeren foran, og den nye, nedre delen av støtfangeren skal reduserer løftekrefter i høy fart - noe som bidrar positivt til retningsstabiliteten.

Bilens standardmonterte hekkvinge har fått et tillegg; en tredelt liten flipp som skal jobbe i sammenheng med frontvingen for å gi ytterligere stabilitet. Vingen på Carrera GT heises automatisk i fart, og da følger også TechArts vingeflipp med.

Disse bitene er laget av karbonfiber, og lakket i blanksvart for å gi kontrast til bilens knalloransje metallic-lakk.

Mer effekt og mer godlyd
Under motordekselet bak setene har det også skjedd ting. TechArt har lange tradisjoner med å trimme Porsche-motorer, og de klarte heller ikke å holde seg unna Carrera GT-V10´en. Et modifisert innsugssystem og nytt eksosanlegg øker effekten til 635 hk, samtidig som lyden fra standardutblåsene loves å være enda mer potent enn i originalen.

Også interiøret fikk sitt; et mer ergonomisk formet ratt kledd i en kombinasjon av skinn og karbonfiber er på plass, og girspaktoppen er av aluminium og karbonfiber.

TechArt finner du på www.techart.de. Og forresten; om du har veldig lyst på en Carrera GT, kan vi fortelle at den ny kostet 5,3 millioner kroner her i landet. Vi bruker ordet kostet, for Porsche har bygget og solgt de bilene de skulle. Men det ligger en del av dem ute til salgs, på for eksempel www.mobile.de og på www.autoscout24.de. Selv om de fleste er brukte, er de fortsatt ikke billige.

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også