=

AKTIV AERODYNAMIKK? Nøyaktig hvilken funsjon denne vertikale platen har vet vi ikke, men det er mulig at den effektiviserer luftstrømmen rundt bilen i høye hastigheter.

Bilutstillingen i Geneve er en av de største og viktigste på kalenderen.

Produsentene sparer gjerne godbitene til denne glamorøse eventen, og her er et knippe av det vi kan vente oss:

Opel Flextreme Consept

En "fullhybrid" er en bil som har både el- og stempelmotor, men som kan kjøre på elmotoren alene. Denne 5-dørs, 4-seters coupeen er en slik, og med elmotor alene har den ca. seks mils rekkevidde.

Med 1,4-liters bensin-hjelpemotoren kan den tilbakelegge 500 km, og kun ha et gjennomsnittsutslipp på 40 gram CO2 per kilometer.

0-100 går på akseptable 9 sekunder, og toppfarten er i overkant av 200 km/t. Bilens bremser lagrer varmeenergien så den gjenvinnes til bla. å utvide rekkevidden.

Opels visepresident for strategiske foretak og produktplanlegging, Frank Weber, forteller at bilens formspråk vil gå igjen på fremtidige Opler, og at grunnlaget for deres produkter skal fremstå som "modig, uttrykksfullt og høyst effektivt".

PLUG-IN: Denne kontakten ser futuristisk ut og vil sannsynligvis ikke bli satt i produskjon slik den ser ut.

Hyundai i-Flow Consept

Renderingen illustrerer en ny konkurrent i D-segmentet, eller rettere sagt familiebilklassen.

Den er tegnet ved designkontoret deres i Rüsselheim i Tyskland, og tar i bruk et formspråk Hyundai-designerne har valgt å kalle "Fluidic sculpture".

Dette innebærer at bilen (og de neste nyhetene fra selskapet) har tydelige aerodynamiske linjer og flytende former.

Kjemiselskapet BASF har vært samarbeidspartner og hjulpet med å utvikle solceller og lettvektsteknologi.

Dette er en essensiell del av produsentens BlueDrive-program som har til hensikt å senke utslipp og fremme miljøbesparende teknologi.

i-FLOW: Produktnavn som begynner med liten ""i"" og bindestrek er vi vant med. La oss håpe at Hyundai er mere kreative med andre elementer av bilen.

=

Renault Wind Consept

Denne lille coupé-kabrioleten skal være sporty men også praktisk nok til å bli brukt på daglig basis. Kjøreferdigheter blir vektlagt, og interiøret, som de enda ikke har vist, skal også bære preg av sportslighet.

Det snedige med bilen er taket, som forvandler Wind fra åpen til lukket, eller omvendt, på 12 sekunder. Konstruksjonen, som kun finnes på én annen serieprodusert bil (Ferrari Superamerica), er hengslet rett bak nakkestøttene.

Taket foldes ikke på samme måte som vanlige to- eller tredelte foldetak. Dette er i én del, og ligger over bagasjelokket i åpen form. Når du vil lukke det, snus hele denne delen slik at det som var toppen av bagasjelokket blir takets innside.

Denne løsningen krever færre deler og gjør taket billigere og lettere. Uansett posisjon tar det ikke opp unødig bagasjeplass slik vanlige foldetak gjør. Hva bilen vil koste vites ikke.

I VINDEN: Renaults minicab egner seg til blant annet bykjøring.

ALT-I-ETT: DS High Rider er en mix av coupé, SUV og kompaktbil. Den har også dieselhybrid-drivverk.

Citröen DS High Rider Consept

Dette er en bil som er en blanding av en rekke tradisjonelle modellklasser. DS High Rider er litt coupé, litt kompaktbil og litt miniSUV. Med andre ord: en crossover.

Den er også en "Full Hybrid", men med dieselmotor foran og elmotor over bakakselen. PSA-konsernets HDI-dielselmoterer er blandt markedets sterkeste og mest drivstoffgjerrige. De to motorene jobber på skift eller samtidig.

Ved kraftig akselerering tilfører elmotoren ekstra dreiemoment, og ettersom dét overføres til bakhjulene, trekker bilen da på alle fire hjul. Dette er et pluss for kjøreegenskapene.

Om High Rider skal produseres er uvisst, og vi må vente til messen starter før vi blir klokere.

=

© NAOYA INOUE

FØRERORIENTERT: Herfra har man god oversikt og alle funksjonene er senterert rundt sjåføren. © NAOYA INOUE

Toyota FT 86

Endelig en sporty Toyota ! Coupeen med 2+2-setekonfigurasjon skal bli en rimelig sportsbil som skal få unge kjøpere til å velge Toyota. Forrige gang merket hadde en tilsvarende bil i modellpaletten, het den Celica. Den hadde forhjulstrekk og fremstod ikke som veldig sportslig.

Toyotas nye sjef ønsker at deres biler skal være mer attraktive og spennende å kjøre, og derfor er denne utstyrt med trekk på bakhjulene. Motoren er en 2-liters boxermotor fra Subaru , og denne kompakte, lavt monterte kraftpakken gir bilen gunstig vekt og et lavere tyngdepunkt. Det gagner kjøreegenskapene.

FT 86 er vist på flere motorshow og bilutstillinger allerede, så vi kan regne med at Toyota setter den i produksjon så snart de har byttet ut noen millioner gasspedaler...

FT 86: Samarbeidet med Subaru (som leverer motoren) kan kanskje føre til en tilsvarende Subaru-modell i fremtiden...? © NAOYA INOUE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!