Prøvekjørt: Citroën DS3

Storsjarmør fra Citröen

Vi har prøvekjørt nye Citroën DS3.

Sist oppdatert

Tekniske data, Citroën DS3 THP 150

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 156/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/4000

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1597

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 395/172/146

BAGASJEROM, LITER: 285

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,67

CO2-UTSLIPP, G/KM: 155

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,3

TOPPFART, KM/T: 214

PRIS FRA, KR: Ikke klar

Citroën har hatt for vane å gi oss spesielle småbiler. Ami, GS og C3 Pluriel er alle modeller som har blitt sett på som småsære. Om de klarte å hevde seg mot konkurrentene var ikke så viktig. Det var viktigere å være annerledes og spesiell. DS-navnet har stolte tradisjoner. Alle kjenner til "Padda", og spørsmålet er om DS3 klarer å leve opp til nanvet den har blitt beæret med. Citroën har valgt dette navnet fordi bilen står for noe nytt - akkurat slik DS gjorde da den ble lansert. Bortsett fra dette har ikke DS3 noe til felles med den noget eldre navnebroren. Padda var en luksusbil med ekstrem komfort og innovativ teknologi. DS3 er en sportslig småbil som skal konkurrere med biler som Mini Cooper og Peugeot 207.

Morsom å ratte

Vi kjørte nye C3 i Italia i fjor, og var ikke spesielt imponerte. Komforten var god, men resten av bilen ble oppfattet som middelmådig. Derfor var ikke forventingene før vi skulle kjøre DS3 spesielt store. Oppfatningen var at dette kun var en C3 med et litt annet utseende. Vi tok veldig feil. Det tok ikke mange kilometer bak rattet for å skjønne at det var mye som hadde blitt endret på. Bilen var mye strammere i oppsettet, og med en 150-hesters bensinmotor under panseret var den til tider morsom å ratte. Det er ikke ofte man kan si det om en Citroën. På de svingete veiene på landsbygda utenfor Paris sluker den svinger med glede. Styrefølelsen kunne vært en smule bedre, men på pressekonferansen før kjøringen ble vi forklart at det var et bevisst valg. DS3 skal være en kombinasjon av sportslig småbil og lettmanøvrert bybil. Derfor har de valgt bort den tunge og direkte styringen man finner på en noen av konkurrentene.

Design din egen bil

En stor del av konseptet går ut på at man kan designe sin egen bil. Tak, speilhus og felger kan leveres i en annen farge enn resten av bilen. Denne fargen vil gå igjen på blant annet dashbord og nøkkel. Taket kan også dekoreres med forskjellige mønstre, som også vil gå igjen inne i bilen.

Plassen er brukbar, men det er ikke til å komme fra at det er en liten bil. Undertegnede er nærmere 1,90 høy, og tilbrakte en snau time i baksetet uten varige mén. Hvis du åpner bagasjerommet har du plass til 285 liter med pikk og pakk.

Det er ingen tvil om at DS3 er en stilig bil. Riktignok fant prøvekjøringen sted på Citroëns hjemmebane i Paris, men vi tror nok den kommer til å vekke mye oppmerksomhet ellers i verden også. Den halve B-stolpen med haifinnedesign og LED-lysene gjør at bilen skiller seg veldig ut i trafikken. Folk henger ut av vinduene på bilen, snakker med oss i lyskryssene og gir oss tommelen opp hele dagen gjennom.

Herlig turbomotor

På motorfronten kan du velge mellom to dieselmotorer og tre bensinmotorer. Dieselvariantene er begge basert på den velkjente 1,6-literen, og leveres i effektversjoner på 90 og 110 hester. På bensinfronten har du valget mellom en 1,4-liter på 95 hester og en 1,6-liter med eller uten turbo. Da blir effekten henholdsvis 156 eller 120 hester.

Vi fikk bare anledning til å kjøre den største motoren, og ble mektig imponerte. Den samme motoren finner du blant annet i Mini Cooper S og Peugeot 207 RC. I de bilene har den riktignok litt mer hester å rutte med, men det trengs strengt tatt ikke her. Motoren trekker jevnt og godt over hele turtallsregisteret, og er, sammen med de gode kjøreegenskapene, med på å gi deg et stort smil om munnen.

DS3 kommer til Norge i april, og hele prislisten er ikke klar enda. Vi har fått opplyst at prisen starter på 190.000 kroner for laveste utstyrsnivå og 1,4-liters bensinmotor. Mest sannsynlig er det nok de to dieselmotorene som vil stå for mesteparten av salget her til lands.

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også