Forleden tok vi for oss Forbes ' liste over verdens 10 dyreste biler.

Vi regner ikke med å se mange av disse luksusrakettene på norske veier, men kunne ikke la være å dvele ved tanken på hva de ville kostet hvis man tok dem inn til avgiftslandet Norge.

Toll.no har en kalkulator som regner ut en ny bils engangsavgift, basert på en tredelt sats for vekt, ytelse og CO2-utslipp.

Ni mill. til onkel Stat

Topp-10-listas biler er ikke akkurat dagligdagse kjøretøyer. Ni av dem er såkalte superbiler med ekstreme fartsressurser . Dermed er motorene og ytelsene store, og CO2-utslippet "atmosfærisk".

Rangert etter den opprinnelige lista er den amerikanske SSC (Shelby Super Cars) Ultimate Aero TT billigst, med en grunnpris eller "tollverdi" på snaue 4,4 millioner kroner.

Fordi bilen er verdens raskeste (over 414 km/t), har den også et hinsides drivstofforbruk , og svelger gjerne 10 liter på mila. Dermed lider den hardt under tollsatsens mest tungtveiende kategori, nemlig CO2-satsen. Etter ekstrasjekker viser kalkulatoren fortsatt en CO2-avgift på avsindige 5,8 millioner!

Totalt avgiftsbelegges Aeroen med over ni millioner kroner, hvilket er mer enn det dobbelte av grunnprisen. Dermed blir den isteden listens og verdens sjette dyreste serieproduserte bil på dagens marked.

VEYRON-FAN? Dette fartsmonsteret fra USA kjører fra alt annet som noensinne er satt i serieproduksjon.

Flåklypa Grand prix

LeMans-raceren og gatebilen Leblanc Mirabeau overtar tiendeplassen.

Den blir tre og en halv million dyrere og får en "norgespris" på omlag 8.000.000. Flittig bruk av kabonfiber, magnesium og titan i konstruksjonen gjør at den kun veier 812 kilo.

Det gjør at den slipper relativt billig unna vektavgiften. Motorens ytelse på over 700 hestekrefter gjør derimot sitt for at den blør i ytelses-kategorien.

Mirabeau har ikke vinduer, tak eller bagasjerom, men den er godkjent for LeMans eller andre typer race.

FIA-GODKJENT: Denne kan brukes til både shopping og baneracing.

FIFFIG LØSNING: Koenigsegg har turteller, speedometer og kompressortrykkmåler i én og samme instrumentskive.

To svensker

Deretter følger to Koenigsegg-modeller, CCX og CCXR.

De blir 3,5 og 4,3 millioner dyrere og ender med en sluttpris på 10 og 12 millioner norske kroner.

Oksene fra Sant Agata

Lamborghinis Reventón faller to plasser og blir verdens syvende dyreste når vår kjære Stat har fått sine 4,2 mill. Totalpris 12,6 mill.

På plassen foran havner som sagt SSC Ultimate Aero TT.

Denne er ca. 50.000 billigere enn Reventón-modellen uten tak, Roadsteren. Skal du ha den hypereksklusive Lamborghini Reventón Roadster på norske skilt, må du punge ut 13.500.000.

4.450.000 av disse er avgifter som i en ideell verden skal gå til at veiene du kjører på blir utbedret.

Med nesa høyt i sky

Verdens fjerde dyreste bil med norske avgifter er Maybachs luksusflåte Landaulet.

Denne drøyt seks meter lange sjåførdrevne limo-kabrioleten er en av de som får mest tyn av tollkalkulatoren.

På grunn av dens høye vekt (over 3,2 tonn) og forbruk koster den hele 13,9 millioner i Norge hvorav 5,6 av dem går til skoler og sykehus...

OVERDÅDIG: Denne bilen må være ypperlig til Drive-through hos McDonalds. Men unngå ketchup i setene!

Pallen

De tre bilene på Forbes-pallen er fortsatt de tre dyreste (nye) bilene du kan kjøpe.

På bronseplass står Pagani Zonda Cinque Roadster.

Denne lynraske, 1200-kilos karbon-caben blir din for 16 millioner. Nærmere 5,2 millioner er da bevilget den smellfeite statskassa.

Bilen regnes som bortimot det ultimate når det kommer til kjørefølelse og feedback, i tillegg til å være serdelses eksklusiv, lukseriøs og kjapp.

Perfeksjonisten

Skal du deriomot ha bilen som "kan alt", Bugatti Veyron Grand Sport, sponser du AS Norge med 6 millioner kroner.

Totalprisen blir svimlende 18 mill., men da får du også en bil som ingeniørene til å begynne med ikke trodde kunne bygges. Firehjultrekk-kabriolet-coupé-kometen begynte som en teknisk umulighet, men er idag verdens raskeste åpne bil.

Utviklet av tyskere, designet av en italiener og satt sammen i Frankrike. Kun overgått prismessig av én bil.

..nemlig

Koenigsegg Trevita.

Dette er fortsatt verdens dyreste gatebil, og det vil kun bli produsert tre av dem. Denne bilen når 400 km/t og går på BioEtanol (eller vanlig bensin). Mototren yter 1018 hestekrefter (med BioEtanol), hvilket fører til en effektavgift på over 1,7 millioner.

Totalt kommer avgiftene opp på rundt 6.000.000, og ved å legge til den nokså stive grunnprisen på 13.000.000 får vi listas høyeste pris: ca. 19 millioner norske kroner. Værschågo!

TRE (H)VITA: Kun tre, diamanthvite Koenigsegg basert på modellen CCXR Edition, blir laget. Hvis det finnes noen usolgte, og du tenker å ta den inn til landet, vil den koste omtrent NITTEN millioner kroner.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!