Electrovan - GM forsøkte allerede i 1966 å konstruere en elektrisk drevet bil som gikk på hydrogen og oksygen.=

Electrovan - GM forsøkte allerede i 1966 å konstruere en elektrisk drevet bil som gikk på hydrogen og oksygen. © GM

=

For ti år siden var brenselcellebilen det store fremtidshåpet hva miljøet angikk. Men selv om visjonene var tallrike og kreative, stoppet det liksom opp etter hvert. Bransjen innså at teknikken trengte mer tid på seg til å modne, før man kunne tenke på en eventuell serieproduksjon.

Dessuten fikk vi en "høna og egget"-diskusjon.

For hvem vil kjøre på hydrogen når det knapt finnes hydrogenpumper, og hvem vil etablere hydrogenpumper når det knapt finnes biler som går på dette? Tilsynelatende ingen, selv om nedenforstående link viser at bildet fortsatt er uklart.

Ni av verdens største bilprodusenter vil satse på kommersiell introduksjon av brenselcellebiler i 2015!

Dermed så hybridbilen sitt snitt til å ta teten i "kampen" om å bli fremtidens miljøbil. Med fremsynte Toyota i spissen, ble Prius selve "miljømodellen", mens andre bilprodusenter tok opp kampen ved å produsere tradisjonelle bensin- og dieselmotorer med stadig lavere utslipp av CO2.

Men så - nesten umerkelig - har en annen type miløbil gjort et formidabelt come back. Elbilen. I kjølvannet av datarevolusjonene er batteriene forbedret, og med det har elbilenes rekkevidde økt, og ladetiden er blitt mye kortere.

Produsenter som lager designlekre og sågar supersportslige elbiler har meldt seg på markedet. Aldri har det vært kulere å kjøre miljøvennlig!

Frankfurtmessen var høstens store bilbegivenhet i Europa. Utstillingen viste klart at vi vil bli bombardert med hybrider og elbiler i årene som kommer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!