=

For det er nemlig det som skiller seg ut i nye Polo. Volkswagen har lenge vært gode når det kommer til ytelser, forbruk og ikke minst CO2-utslipp, og med de nye motorene som man finner under panseret i Polo, vil vi påstå at de er best.

Med forbruk ned mot 0,36 liter per mil og CO2-utslipp på utrolige 87 gr/km, kunne ikke Polo passet bedre med tanke på norske avgiftsregler.

Femtemann

Gjennom årenes løp, fra Polo så dagens lys første gang i 1975, kan familien deles i fem. 34 år med nye modeller, diverse facelifter og utstyrvarianter, og 10.500.000 solgte biler, gjør Polo til en suksess for Volkswagen. Nye kunder skal nå kapres med nummer fem i rekken.

Polo 5 deler formspråk med bl.a. Golf, en design vi så for første gang i hissigproppen Scirocco. Mer markerte linjer i karosseriet samt nye lykter, grill og støtfangere kjennetegner nye Polo. Vokst litt har den også gjort i forhold til forrige modell, drøye 5 cm i lengden, 2 cm i høyden og 3 i bredden - og er med det ganske lik i størrelsen som det Golf 2 var en gang i tiden.

Summa summarum er den blitt mer voksen, og er ikke like anonym som forrige generasjon.

Les også:

=

=

Ledende

Vi tør å påstå at ingen andre produsenter per dags dato lager like gode motorer som Volkswagen gjør - diesel eller bensin. Lista over motoralternativer er lang, og spenner seg fra minstemann på 60 hester og har ni stoppesteder på veien opp til 170 hk. Tar vi med kombinasjonen med DSG-girkasse, er de enda flere.

Vi starter vår prøvekjøring med den nye 1,2-literen, som i 60-hesters normalpustende utgave i og for seg ikke er veldig spennende. Men med TSI-dekal på bakluka, som antyder en turbo under panseret, er dette en livlig kraftkilde som byr på fleksibilitet og tilstrekkelige ytelser. 175 Nm fra lave 1500 o/min gjør 1,2 TSI sterk i bunnen, mens 105 hester troner i toppen av registeret.

Sammen med 7-trinns DSG-kasse er bilen morsom og kjøre, og tar man med et CO2-utslipp på 126 gr/km, er denne motoren en brennhet kandidat som storselger på norske veier.

Når denne føles sprek, venter vi i spenning på kommende GTI med sine 170 hester fra 1,4 TSI.

Les også:

=

0,36 på mila

På dieselfronten finnes også nyheter, og i disse klimatider har absolutt Polo noe å by på. 1,6 TDI på henholdsvis 75, 90 og 105 hester slipper ut 109 gr/km, mens BlueMotion 1,6 TDI med 90 hk sniker seg under 100 med sine 99 gr/km. Mest oppsiktsvekkende er likevel 1,2 TDI, som frister med 0,36 l/mil og utrolige 87 gr/km. Med andre ord som skapt for norske avgiftsregler.

Vi kjører denne gang 1,6 TDI BlueMotion, og lar oss imponere også over denne - jevn effektutvikling og respektable ytelser. En langbeint femtrinns girkasse gjør også bilen støysvak i motorveihastighet.

Les også:

=

=

Typisk tysk

Også på inniden er Polo blitt ny, og her er det oversiktlighet og ergonomi som gjelder. Sittestillingen er bra, og setene er som kjent fra andre av konsernets modeller veldig riktige i fasongen.

Dashbordet er ovesiktlig og ryddig, og spesielt i utstyrsnivåene Comfortline og Highline er materialkvaliteten overraskende bra til småbil å være. Er vi pirkete, skal det nevnes at girspaken er litt lavt plassert, selv med midtarmlenet i laveste posisjon.

At Polo er tysk, er det liten tvil om, for etter god tysk manér er alt på den trygge siden - enkelt og funksjonabelt, kort fortalt. Et øyekast på bilen forteller oss at den med sikkerhet leverer varene.

Men, med alt på de trygge, er det også lite som pirrer øyet og hjertet i nye Polo. Så med kritiske øyne kan det sies at totalen er noe kjedelig.

Ingen designmessige krumspring, og heller ikke spesielt artige kjøreegenskaper, gjør bilen "A4", hvis vi kan kalle den det. Er det noe som er spennnende, så er det som sagt motorene.

Les også:

=

Pris

De første modellene av nye Polo ventes til landet i begynnelsen av september, mens de første bestillingene tas i mot i slutten av juni.

Ingen eksakte priser er foreløpig klare, men Paul Hegna, informasjonsdirektør i Møller, antyder en pris på 1,2 Trendline 60 hk til ca 171 000 kroner. Han forteller også at Polo vil bli den bilen i Volkswagen-familien som vil få det laveste pristillegget på DSG-girkasse fram til nå.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!