LIVSSTIL: Ung og vakker, trenger bil som ikke sakker. © Roald, Berit

De grommeste nybilene er forbeholdt gubber med fete lommebøker. Sånn er det bare. Og det er litt kjipt, for det er jo når man er ung og stilig at man faktisk trenger en bil som matcher.

Men situasjonen er ikke helt svart. Enten du må ha nybil, eller om du kan leve med en tøff bruktbil, så finnes det alternativer som løfter kreden hos enhver ung kvinne eller mann med aspirasjoner.

Les også:

Bajaslisten - bilvalget avslører deg

Opp til 170 000 kroner

Men hvor mye penger har egentlig en ung og stilig bilist råd til å spandere? En rundspørring i blant redaksjonens yngre garde tilsier at det er mer enn du skulle tro. For er du ung og stilig, så:

  • Har du selvsagt fast, god jobb.
  • Har du guts til å ofre litt for imaget.
  • Trenger du verken 5 dører eller 7 seter.

Med andre ord er ikke bil til 170 000 kroner utenfor rekkevidde. Og da er faktisk utvalget ganske morsomt.

Les også: Garantioversikten, komplett oversikt alle merker

LITT NYERE: 2007-modellen avbildet, men 02-modellen har er ikke blitt dårligere med årene den heller.

1. Brukt Mini Cooper S, 2002-modell, ca 160 000 kroner

Ok. Så er det ikke det samme å kjøpe 7 år gammel som helt ny, men når det gjelder Mini Cooper så kan det være verdt pengene, for kreden er omtrent like høy. Det er også kjøregleden. Gocart-begrepet passer sjelden bedre.

Dagens Mini Cooper S koster 311 000 kroner og yter 175 hester. Det er nok til å akse fra fra null til hundre på bare 7,1 sekunder. Men 2002-modellen ligger ikke langt bak, med sine 163 hester.

OBS: Du kan reklamere på bruktbilen i to til fem år etter kjøpet.

Og når det er sagt, så tabber du deg neppe ut med noen av Mini Cooperne, uansett utgave. Jeg har kjørt mange av dem, og ingen av dem har vært kjedelig.

Mini Cooper ble som noen kanskje husker kåret til Årets homobil av et magasin for noen år siden. Da jeg for anledningen intervjuet håndballspiller og Cooper-sjåfør Mia Hundvin, synes hun det var kjempekult. Men la hviskede til: "Ikke si det til Terje (Håkonsen). For da kommer han aldri til å kjøre bilen igjen". Det ser imidlertid ikke ut til å ha lagt noen demper på verke salget eller populariteten.

Her er tre brukte fra Finn.no:

Sjekk også test av:

Kule biler som ikke er dyre=

SJEKK FINN: En anstendig 325i fra 00-tallet bør nå være godt innen rekkevidde, selv med tak på 170 000 kroner.

2. BMW 325i, 2001-02-modell, ca 170 - 180 000 kroner

Mens overnevnte Mini er en bil som appellere til de fleste kjønn og kombinasjoner, er dette forslaget typisk for gutta fra landet og drabantbyene. Og det er hos disse du nyter kred om det blir ditt valg.

Det er ikke meningen å stigmatisere noen, det er bare sånn det er. Jeg bor selv i en drabantby på landet selv, og helt siden jeg lånte en hvit 325i til å kjøre hjem fra militæret med da jeg dimmet en gang midt på 80-tallet, har jeg vurdert å eie en (men det har alltid kommet en motorsykkel i veien).

BMW 325i er ganske enkelt synonymt med føererfokusert kjøreglede og kvalitet. Dessverre må du også for dette valget langt ned på 2000-tallet (og i tillegg prute litt) for å havne innen pristaket på 170 000 kroner.

Her er et pent eksemplar i Selbu.

Og her er testen av 325i 2006-modell.

Smart Crossblade Ulv Gaupe Smalahove Hemsedal ulvik Smart Crossblade tur retur Bergen Over fjellet i Crossblade=

CROSSBLADE: Dette er riktignok en Smart Crossblade, litt åpnere en ForTwo Cabrio, men poenget er det samme.

3. Splitter ny cab: Smart ForTwo Cabrio Pure, 157 200 kroner.

Slipp taket, det er sommer - og det holder med en kjæreste av gangen. Da blir det ikke mye kuuulere enn i duften fra en splitter ny toseters Smart uten tak.

Du får den enda noen tusenlapper rimeligere med dieslemotor, men den bråker såpass lite elegant at vi uten snev av tvil anbefaler bensinmotoren med 71 hester. Selv om også den tresylindrede 1000-kubikkeren har en litt snål lyd. Til en så liten og lett bil er det for øvrig mer enn nok effekt.

Alt av data på Smart ForTwo Cabrio her

Har du likevel råd til en dyrere kabriolet så les denne: 19 toppløse sommerbiler

FRISØRENS DRØM: Audi TT var sprek da den kom, men rent stilistisk står bilene seg meget godt den dag i dag. Bildet er av en 07-modell Roadster.

4 - Audi TT 1,8i 2000-modell, ca 165 000 kroner ved privatkjøp

Med sin TT skapte Audi et stilikon som fortsatt holder seg. Riktignok var bilen så populær i en periode at den av mennskelige årsaker var nødt til å få et lett negativt stempel på seg i en periode.

Men plukker du fram en TT i dag, så vekker denne bilen fortsatt oppsikt. Enten det er med tak eller som roadster.

Prisene holder seg imidlertid relativt godt også, og dermed må du 8-10 år tilbake for å komme under pristaket på 170 000 kroner. Merk at dette i stor grad er biler som er godt holdt, i det minste utvendig.

En TT-eier er imidlertid ikke fullt så opptatt av hva som er under overflaten som for eksempel en BMW-eier, så ikke la deg blende av lakken. Du bør få evt. objekt grundig undersøkt før du slår til.

Les testen av Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007-modell

Tre alternativer fra Finn:

Audi TT Quattro 1999, 154000 km, 165.000,-

Audi TT 1,8i Turbo Quattro 2000, 151000 km, 165.000, -

Audi TT 1,8 1998, 167000 km, 159.000,-

=

SMÅ DETALJER: Kan gi stor effekt på hvordan biler framstår. I nye Fiesta er det mange fine detaljer.

5 - Tre nybiler til 170 000 kroner

Brukte grombiler er en ting, men det er tross alt lite som gir samme eieglede og trygghetsfølelse som å ta ut en splitter ny bil fa forhandler, med både nybilgaranti og garanti for at ingen har kjørt og herpet den ført deg.

I den offisielle nybilprislisten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) finnes det hele 70 biler med pris under 170 000 kroner. Av dem er det selvsagt mange med drøy pensjonistfaktor, men her er tre som faktisk kan definere som kule (med rett farge og mindre stylingtriks som klistremerker fra Det Nye).

Eller les: 10 knallgode nybilkjøp. Og har du fetere pengebok enn ungdommer flest, kan du også kikke på denne: Tre kule skøyere - videotest.

Portrait of business man outside the building Kule biler som ikke er dyre=

UNG OG STILIG? Å nei, unge limo-mann i baksetet, du har nok blitt gammel for tidlig.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!