Det er ikke nødvendigvis bilmerker det er snakk om i denne runden. Snarere hvilke førertyper man må regne med å møte på langs veiene fra tid til annen.

Kanskje er du på vei hjem fra påskeferie sørover på riksvei 7 i Hallingdal, i tett trafikk som snegler seg nedover dalen i 60-70 km/t. Da kommer Range Roveren som ikke bryr seg - og som kjører forbi på de mest uoversiktlige steder. Har du sett han?

Det er føreren av denne bilen som spiller hovedrollen i denne kåringen.

Andre typer, for eksempel hissige nordlendinger, tar dessuten loven i egne hender. Se Ståles bil og trafikk-blogg her.

Utgangspunktet for denne relativt uhøytidlige, men like fullt alvorlig mente rangeringen, er en rundspørring i motorredaksjonen.

Uten videre snikksnakk: Her er vår "topp fem"-liste.

LUKSUSKRYSSER: Audi S8 har masse luksus og en alvorlig kraftig motor. © Andreas Handeland

1 Audi og Mercedes

De to tyske får gleden av å dele den tvilsomme vinnerplassen på vår toppliste. Vi snakker dessverre om biler som redaksjonen liker, som Audi S8 og AMG-versjoner av Mercedes. Flere peker på at førerne av disse bilmerkene gjerne er køsnikere av rang.

Ofte kjørt av forretningsfolk som lar sin forretningsfilosofi gjenspeiles i kjørestilen - som da blir kynisk. Enkelte hensynsløse taxisjåfører i E-klasse kommer også med her, selv om yrkesgruppa som helhet er dyktige sjåfører. Vi nevner BMW-sjåfører til slutt, men oppfatter disse som hakket redeligere enn MB- og Audi-hopen.

VENSTREFILA: Håndverkere og budbiler ser man ofte passere i venstrefila. © Scanpix

2 Varebiler

Mellomstore og store kassebiler med stressa håndverkere eller budbilsjåfører bak rattet. Gjerne en eldre Toyota HiAce, Peugeot Partner, Volkswagen Transporter, Peugeot Boxer, Mercedes Sprinter eller en gammel Opel Combo.

Mange av disse bilene lever et hardt liv med mange førere. De er gjerne både rustne og bulkete, og man kan godt spørre seg hvor gode bremser de har, særlig når de ligger 10 centimeter bak deg i venstrefeltet, og du selv allerede ligger over fartsgrensen.

Rart at disse varebilene alltid kommer for sent når de skal hjem til deg, ikke sant?

DUNDER SUV: Cayenne er bygget for å kjøres fort med. © ©Porsche AG

3 Range Rover og Porsche Cayenne

Nok en luksusgruppe. Her kunne vi ha tatt med flere. Scenen vi tenker på, er denne: Etter å ha jobbet overtid hele uken, vil far raskest mulig til fjells med familien denne fredag. Bilen er gjerne en Range Rover Sport eller Porsche Cayenne.

Kanskje også BMW 7-serie eller Audi A8. Felles for bil- og sjåførtypen er at bilene har dimensjoner som gjør at man mest sannsynlig overlever en frontkollisjon med en mindre bil. Og du ser gjerne disse biltypene i uvettige forbikjøringer på uoversiktlige strekninger.

Likevel: Langs veier som nevnte riksvei 7 ferdes det mange vogntog¿

Nissan 200 sx er regnet for å være en av de mest populære ungdomsbilene. © Petter Handeland

4 Eldre ungdomsbiler

Biler som eldre BMW 3-serie, Nissan 200SX og Ford Cosworth. Vi er med andre ord kommet til ungdomsbilklassen. Enkelte 18-åringer er nokså overmodige når det kommer til egne kjøreferdigheter, og noen har skaffet seg biler de kan ha hatt problemer med å få forsikret.

Men pappa har en ledig polise og ordner opp, så nå er det bare å gi gass. Disse gutta gjør det ofte. Om du har en litt over gjennomsnittet sprek bil, legger du gjerne merke til dem når de egger til kappkjøring på motorveien. Ikke til å undres over at mange av disse sjåførene innblandes i alvorlige ulykker.

Se vår videotest av ungdomsbiler for dem som har råd til sånt.

Mange tungbilsjåfører lever opp til ""konge på veien""-begrepet i negativ forstand. © Petter Handeland

5 Ekspressbusser og vogntog

Denne gruppa går strengt tatt ikke inn under verken bil- eller bilistbegrepene, men må likevel nevnes. Vi går ikke nærmere inn på merker og selskaper her, men konstaterer at mange tungbilsjåfører lever opp til "konge på veien"-begrepet i negativ forstand.

Nå skal det nevnes at bussjåfører veldig ofte er folk med godt humør, men de har også rutetabeller å forholde seg til.

Når det gjelder vogntogene, tenker vi mest på dem med østeuropeiske registreringsskilt. De er ofte dårlig skodd, skjønner ikke fartsgrensene og bor derfor gjerne i venstrefeltet på motorveien.

Undertegnede hadde selv et uheldig møte med vikepliktmafiaen, men fikk interessante innspill fra en lastebilsjåfør i denne bloggen.

Hva synes du? Tøm hodet i kommentarfeltet!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!