Klikk Bil, Lisboa, Portugal: Presselanseringen av Toyotas nye småbil, Urban Cruiser, er nå i gang. Bilen kommer både som forhjulstrekker, men også som dieseldrevet firehjulstrekker til en pris langt under det du må betale for en kompakt-SUV.

Bilen kommer som forhjulstrekker med 1,3-liters bensinmotor på 101 hk, eller med 1,4-liters diesel på 90 hk. Eller mer interessant: med dieselmotoren og samme firehjulstrekk som i RAV4. Systemet overfører automatisk opptil 50 prosent av drivkreftene til bakhjulene, og du kan låse fordelingen til 50-50 under 40 km/t. Den firehjulsdrevne utgaven er også den mest aktuelle i Norge, i følge importøren. Den modellen er for øvrig den firehjulsdrevne personbilen med lavest CO2-utslipp på markedet. 130 g/km er imponerende. Dieselutgaven med forhjulstrekk drikker for øvrig bare 0,45 liter på mila, og slipper ut 118 gram CO2 per kilometer.

Diesel og firehjulstrekk = riktig!

Firehjulstrekkeren er den som oppleves best på veien, også - selv her på det vi hjemme kaller ordentlig sommerføre. Mens den forhjulsdrevne, bensinmotoriserte utgaven oppleves som lett undermotorisert, noe masete, og i tillegg litt i overkant stump over ujevnhetene, gir dieselmotoren et behagelig krafttillegg, lavere støynivå, og også bedre fjæringskomfort. Firehjulstrekkens innvirkning på stabilitet, sikkerhet og fremkommelighet kan vel ikke diskuteres - vi mener dette er den riktige Urban Cruiser-varianten. Selv om 4x4 koster om lag 25 000 kr ekstra.

En kuriositet er at bakkeklaringen på 4x4-utgaven faktisk er to centimeter lavere enn på tohjulstrekkerne, nærmere bestemt 16 cm, selv om totalhøyden er 1,5 cm høyere.

Les også:

Test: Fiat Sedici - Italia møter Japan

Vi har testet 76 firehjulstrekkere. Se alle testene her.

=

BILLIG 4X4: Toyota Urban Cruiser byr på 4x4 i en liten innpakning, til en relativt lav pris.

Overraskende rommelig

Urban Cruiser er ikke stor; bare 18 cm lengre enn en Yaris. Men den ser helt annerledes ut, med barske og mer markante former. Innnvedig har den godt med plass foran, og høyst anstendig bakseteplass - særlig i lengden. Undertegnede, som har lang rygg, når riktignok opp til taket der bak, men de fleste har helt ålreit plass.

Bagasjerommet er heller ikke skremmende lite; tohjulstrekkerutgavene har baksete som kan justeres i lengden, og da kan du variere bagasjeromsstørrelsen fra 314 til 388 liter, mens den firehjulsdrevne utgaven har 305 liter plass. Legges bakseteryggene ned, har du henholdsvis 749 og 673 liter å boltre deg på. Til sammenlikning har en Yaris 272 til 737 liter å by på.

Plastpreget, men sikker

Interiøret preges av at dette tross alt er en rimelig bil. Tynn hardplast dominerer, men det ser da anstendig ut. Ikke knirker det, og ikke skrangler det. Vi ønsker oss lengre sittepute og mer støtte i setene, og at justeringen av rattet hadde mer å gå på i lengderetning. For undertegnede opplever seg selv som et halvt hakk for stor for bilen, uten at det er kroppen som nødvendigvis er problemet¿

Sikkerheten i Urban Cruiser skal også være svært god. Den har det vi forventer av en moderne bil, den har sju kollisjonsputer, og produsenten sikter på toppscore hos EuroNCAP. For øvrig er bilen velutstyrt allerede i rimeligste utgave, mens de høyere utstyrsgradene ikke er voldsomt mye dyrere og gir en god del ekstra godsaker.

Hvordan fungerer de forskjellige firehjulsdriftsystemene? Se forklaringen her.

=

MYE PLAST: Førermiljøet ser ålreit ut, men preges av tynn hardplast. Og sittestillingen vil ikke være perfekt for alle.

Ingen drøm

Kjøreegenskapene er på middels nivå sammenliknet med andre småbiler. Urban Cruiser er ikke voldsomt komfortabel, den har ingen sporty gener, og verken inspirerer eller imponerer noen retning. Men den gjør jobben den er ment å gjøre; den er forutsigbar og ryddig, og som nevnt hjelper dieselmotor og 4x4 godt på totalopplevelsen. Dessuten er bilen imponerende lett å finmanøvrere i trange bygater; den trives godt i urbane strøk.

Kompakt-SUV-konkurrent

Men den burde da fint trives langt utenfor bysentrum, også. For firehjulstrekksystemet fungerer flott når det er glatt, og det er ikke så veldig mange som hele tiden kjører rundt med fullt baksete. Urban Cruiser tåler en utfordring eller to, og vil på mange områder gjøre akkurat den samme jobben som en kompakt-SUV - bare i en mindre, rimeligere, litt spinklere og litt mindre komfortabel innpakning.

Det er ikke mange direkte konkurrentere på markedet i dag. Det nærmeste vi kommer, er vel tvillingsøstrene Suzuki SX4 og Fiat Sedici. Kompakte SUV-er koster en god del mer, det samme gjelder kompaktbiler med 4x4. Subaru Impreza er et alternativ, og den er også en god del lengre enn Urban Cruiser. Men også en del dyrere. Nissan Qashqai er også bygd etter delvis samme tankegang som Toyotas nyeste, men den er også større og dyrere.

4x4 - eller en annen bil

Den forhjulsdrevne utgaven har derimot en lang rekke konkurrenter. Så mange, og så gode, at den ikke skiller seg særlig ut fra mengden. Så om du verken skal ha firehjulstrekk eller er forelsket i Urban Cruisers småbarske form, er det like greit å kikke i andre retninger.

Men for deg som vil ha en liten firehjulstrekker, er den et godt alternativ. Nei, den er ikke verdens mest påkostede bil, og heller ikke verdens mest velkjørende. Men til å være en firehjulsdreven, dieselmotorisert bil er den rimelig, dessuten gjør den en god jobb og har helt ålreit med plass.

Urban Cruiser introduseres i Norge 4. juni.

Les alle våre biltester her!

=

FLOTT BYBIL: Dette er jo en liten bil, og de rette formene gjør den lett å kjøre i byen og lett å parkere.

Tekniske data

1,33 2WD

1,4 D-4D 2WD

1,4 D-4D AWD

MOTOR, CCM:

R4 / 1329

R4 / 1364

R4 / 1364

EFFEKT, HK VED O/MIN:

101 / 6000

90 / 3800

90 / 3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

132 / 3800

205 / 1800-2800

205 / 1800-2800

EGENVEKT, KG:

1120

1175

1240

TILHENGERVEKT, KG:

800

800

800

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

393 x 172,5 x 152,5

393 x 172,5 x 152,5

393 x 172,5 x 154

BAGASJEROM, LITER:

314 - 749

314 - 749

305 -673

DEKKDIMENSJON:

195/60R16

195/60R16

195/60R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,55

0,45

0,49

CO2-UTSLIPP, G/KM:

129

118

130

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,5

11,7

11,7

TOPPFART, KM/T:

175

175

175

PRIS FRA, KR:

225 900

237 900

262 500

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!