Prøvekjørt: Honda Insight

Blir Norges billigste hybrid

Nå kommer Hondaen som utfordrer Prius. Vi har prøvekjørt den.

Sist oppdatert

Tekniske data: Honda Insight

  • Motor: R4, 1339 ccm og elmotor
  • Girkasse: Trinnløs CVT
  • Effekt: 88 hk v/5800 o/min.
  • Dreiemoment:121 Nm v/4500 o/min.
  • Effekt elmotor:14 hk v/1500 o/min.
  • Dreiemoment elmotor:78 Nm v/1000 o/min.
  • Forbruk:0,44 l/mil -B
  • CO2-utlipp101 g/km
  • 0-100 km/t:12,6 sek.
  • Toppfart:186 km/t
  • Lengde: 4395 mm
  • Bredde: 1695 mm
  • Høyde: 1425 mm
  • Bagasjerom:408 liter
  • Egenvekt: 1204 kg
  • Pris: Ikke fastsatt.

Det er varmt i Valencia. 19 plussgrader står i sterk kontrast til minusgradene og snømengdene på Østlandsområdet. Vi triller nesten lydløst gjennom forstadsområdet.

Måleren viser at vi har et forbruk i øyeblikket på 0,42 l/mil. Diagrammet som viser energiflyten mellom batteriet, elmotoren og bensinmotoren avslører at vi av og til bare kjører med eldrift. Men bare under svært gunstige forhold.

I lyskryssene stopper bensinmotoren, og starter automatisk når clutchen slippes. Men ikke hver gang vi stopper, og ikke alltid til vi slipper clutchen. Elektronikken gjør sine kalkulasjoner raskt og med tanke på minst mulig tap av energi.

Med 19 plussgrader og litt sol må klimaanlegget gå, og for å gi det tilstrekkelig energi, må motoren gå. På samme måte vil elektronikken også koble ut stop-start-funksjonen når det blir så kaldt at varmeapparatet må ha motorhjelp for å holde ønsket temperatur i kupeen.

Hjelpemotor

Mens Toyota Prius kan kjøres helelektrisk, vil Honda-motoren alltid ha turtall, selv når bensintilførselen er strupt og bare elmotoren driver bilen fram.

Hondaens 1,3-liter har en finurlig ventilteknologi som stenger av motoren når elektronikken vurderer at bilen kan kjøres med bare elkraft.

I praksis betyr det at under svært lett belastning, slik som i slake utforbakker eller i lav hastighet og svært liten belastning, vil motoren stenges av og bare elmotoren bidrar til framdrift.

Stort sett vil elmotoren fungere som en ekstra hjelpemotor som støtter bensinmotoren. Blant annet ved start er dette til stor hjelp. Elmotoren, som yter beskjedne 14 hk, har nemlig 78,5 Nm dreiemoment allerede ved 1000 o/min.

Dette kommer spesielt til nytte idet du slipper clutchen og starter. Men også når du har kommet opp i hastighet, vil elmotoren gir velkommen ekstra kraft i bakker og ved akselerasjon.

Se også: Vi har kjørt verdens raskeste elbil

ELEKTRISK: Honda Insight kan kjøres elektrisk, men i 95 prosent av tiden er bensinmotoren hoveddrivkilden.
ELEKTRISK: Honda Insight kan kjøres elektrisk, men i 95 prosent av tiden er bensinmotoren hoveddrivkilden. Foto: Aalbergsjø, Kjell Magne

Trinnløs automat

For å holde prisen i sjakk har Honda valgt en bensinmotor med moderat størrelse. 1,3-liter yter 88 hk og 121 Nm, men er en avansert konstruksjon med blant annet den spesielle ventilteknologien.

Giroverføringen skjer trinnløst med en CVT-girkasse som med hjelp av elektronisk styring skal utnytte både bensin- og elmotoren maksimalt.

I likhet med de fleste andre biler med slik girkasse oppleves også Insight som sedat. Blant annet en virkning av at motorturtallet under akselerasjon normalt ligger på et fast turtall, mens det er utvekslingen som endres.

Du mangler dermed den gode kontakten med motoren som en girkasse med faste trinn gir.

Insights girkasse kan sjaltes manuelt med brytere på rattet eller med girspaken og du har sju trinn til rådighet. Det gir en mer kontant følelse med drivlinjen.

Insight er likevel ingen sprinter. 0 til 100 km/t går ifølge fabrikken unna på ca. 12,6 sekunder.

Les også:

Bedre plass

I motsetning til første generasjon Insight er nykommeren en forholdsvis rommelig kompaktklassebil. Karosseriformen er strukket og Hondas designere har jobbet mot dråpeformen. Spesielt oppsiktsvekkende linjer kan den ikke by på, men Insight er elegant og velproporsjonert.

Når det gjelder kupéplass, havner Insight midt i kompaktklassen. Som denne karosseriformen ofte dikterer er takhøyden i baksetet noe begrenset.

Bagasjerommet er derimot rommelig, og 408 liter er over gjennomsnittet for klassen. I tillegg er nedfelling av baksetet enkelt og gir god fleksibilitet i utnyttelsen av bagasjerommet.

Ved at glasset i bakluken er trukket langt ned, er sikten rett bakover god. På skrå bakover er den noe dårligere. Insight har en bredde på bare 169,5 cm, et mål som for noen år siden var standardbredde. Men i dag er de fleste kompaktklassebiler vesentlig bedre enn dette.

I byen oppleves Insight derfor som hendig å parkere og håndtere.

Se også:

Mye info

Førerplassen virker ved første øyekast nokså rotete og med mulighet for mye informasjon.

På toppen av dashbordet foran sjåføren finner vi et lettlest digitalt speedometer. Det har bakgrunn som veksler mellom blått og grønt avhengig av hvor økonomisk du kjører.

MANGE FUNKSJONER: Førerplassen ahr et rikholdig utvalg instrumenter som skal gjøre det lett å kjøre økonomisk.
MANGE FUNKSJONER: Førerplassen ahr et rikholdig utvalg instrumenter som skal gjøre det lett å kjøre økonomisk. Foto: Aalbergsjø, Kjell Magne

Sentralt under speedometeret finner vi en stor turteller med en kjørecomputer i midten. I kjørecomputeren kan du få all den informasjon du trenger for å oppmuntres til en økonomisk kjørestil:

Forbruksmåler, kjørelengde på gjenværende bensinmengde, diagrammer som viser utviklingen av forbruket, diagram som viser energiflyten mellom batteri, elmotor og bensinmotor og "trær" som øker i antall og vokser i størrelse når du kjører ekstra økonomisk.

Honda Insight vil gi et gunstigere forbruk enn en tilsvarende kraftig bensinmotorisert bil uansett kjøremønster. Men skal du ha full effekt av Insights hybridløsning, må du bidra litt som sjåfør også.

Instrumentene Honda har lagt inn i Insight bør være nok til å trigge sparemoduset hos de fleste. Som en ekstra hjelper kan du koble inn Econ, som er et program som justerer ned gassresponsen og sørger for at girkassen til enhver til velger den drivstofføkonomisk gunstigste utvekslingen.

Lavt forbruk

0, 44 liter per mil er oppgitt som snittforbruk ifølge EU-syklusen. CO2-utslippet er oppgitt til 101 gram per kilometer. Dette viser at Insight har potensial til å gå billig. Hvor billig den går får vi ikke svar på før vi får kjørt dem på norske veier, men det er ikke mange biler som går så rimelig med den motorkomforten Insight byr på.

Kjøremessig er det merkbart at Honda har spart. Fjæringskomforten er stram, og Insight mangler den behagelige flyten på ujevn vei. Spesielt i lave hastigheter merkes mindre ujevnheter som for eksempel trikkeskinner og brostein godt.

Bilen jeg kjørte i Valencia, sto på Bridgestone Turanza dekk. De er sportslige, men ikke komfortable, og på grov asfalt ga de en god del hjulstøy.

Når Insight kommer ut til norske forhandlere i april er målet at den skal være rimeligste hybridbil på markedet. Prisene er i skrivende stund ikke fastsatt, men basismodellen Insight Comfort skal bli billigere enn Civic Hybrids 272 800 kroner.

Modellen Insight Elegance, som blant annet har xenonlys og navigasjonsanlegg, blir 30 000 dyrere enn Comfort-utgaven.

Vi avslutter prøvekjøring med en motorveistrekning til sentrum i Valencia. Forbruksmåleren er i godlune, og speedometerbakgrunnen er helgrønn. 0,4 l/mil ved 120 km/t er godkjent, men det skal ikke mye stigning til før vi ser 0,7 i displayet.

Når vi parkerer foran hotellet etter litt småkjøring i Valencia er snittforbruket for hele vår kjøretur på 0,55 l/mil, og vi har ikke vært spesielt snille.

Det lover godt for Hondas hybridløsning. Insight og Jazz har nesten felles motorrom og framvogn, og det gir muligheter for at vi om ikke lenge også kan få en Jazz hybrid. Da begynner Hondas satsing på en rimelig hybridløsning å bli virkelig interessant.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også