Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Rommelig

+ Kvalitetsfølelse

+ Elegant, nøytralt utseende


- Motor- og girkasse-kombinasjon

- Forbruk

- Underholdningsverdi

Subaru Outback er en høyreist, litt røffere stasjonsvogn i samme gate som Audi Allroad, Volvo XC70 og for så vidt Skoda Octavia Scout, og gir mange av fordelene til en SUV uten at man må slite med høyt tyngdepunkt. Den er komfortabel og rommelig, men også relativt kostbar og tørst, og ikke spesielt underholdende.

Outback gjør en veldig fin jobb, om man prioriterer komfort og ikke er sportslig innrettet, dersom man ikke er veldig kravstor på eleganse-området, og dersom man ikke bryr seg veldig om bensinregningen. På papiret er den også sprek, men den holder ikke helt hva den lover.

Kjøreegenskaper

Subaru Outback har et fint firehjulstrekksystem som gir herlig og trygg stabilitet og svært godt veigrep uansett underlag. Den er komfortabelt satt opp, men nummen styring trekker noe ned. Den er ikke sportslig på noen måte, mer en behagelig turkamerat på så vel godt som dårlig underlag.

Motor

Subaru Outback er foreløpig kun tilgjengelig med en 2,5-liters og en treliters bensin-boxer. 2,5-literen yter 165 hk, men firetrinnsautomaten - det er det ikke mange som har lenger! - klarer ikke å hente det beste ut av motoren. Motoren drar silkemykt og herlig vibrasjonsfritt på godt boxervis, med jevn kraftutvikling, men det føles aldri som om bilen har 165 hk. Så er jo ikke 226 Nm all verden heller, da. Girkassa kan sjaltes manuelt med girspaken eller med sjaltehendler bak rattet, men dette gir sjelden noe positivt bidrag, annet enn i nedoverbakker.

Ytelser

165 hk og 226 Nm setter ikke så voldsom fart på den store bilen - girkassa stikker nok av med en god del av opplevelsen her. 0-100-sprinten skal ta 10,9 sekunder, mens mellomakselerasjonene er i kategorien "helt greit".

Eksteriør

Outback er ikke spennende og nyskapende, og den begynner jo å få en del år på baken, men den er elegant og gjennomført. Dessuten klarer den å skjule at den er heiset noen centimeter i forhold til en Legacy på en svært elegant måte - bilen er ryddig, samtidig som den gir et litt mer robust og røft inntrykk.

Interiør

Subaru Outback er rommelig, både foran og bak. 459 liter bagasjeplass er også hyggelig, men ikke imponerende. Kvalitetsopplevelsen er svært god; selv om det er en god del hardplast i bilen, og det ikke ser påkostet ut på noen måte - bare enkelt og greit - virker det hele godt sammensatt. Ergonomien er fin, og bilen har tilstrekkelig med justeringsmuligheter til at man kan trives bak rattet.

Komfort

Understellet - kombinert med dekk av moderat dimensjon - takler både dårlig og fin vei på en behagelig måte. Bilen er dessuten støysvak; det er lite å høre fra motoren, hjulene og fra vinden. Bensinmotoren gir rask varme på kalde dager, og bidrar til at Subaru Outback er en behagelig bil å kjøre.

Sikkerhet

Firehjulstrekksystemet og ESP-systemet i Subaru Outback gjør at det skal mye til før gale ting begynner å skje. Og dersom det likevel skulle skje, har den godt med airbager, beltestrammere, Isofix-feste og aktive hodestøtter. I 2002 fikk Outback fire EuroNCAP-stjerner for voksen-beskyttelse, og nå har den mer sikkerhethetsutstyr.

Pris/utstyr

En stor stasjonsvogn med 4x4, automatgir, forholdsvis mye motor og en god utstyrspakke til 490 000 kr er egentlig høyst akseptabelt. En Audi Allroad koster jo 200 000 mer& Men man kan også kjøpe en Skoda Octavia Scout og spare mye penger, uten å gå glipp av stort. Bensinmotoren drikker jo sitt, og selv om Subaru generelt har høye bruktpriser, kan dette ha innvirkning på bruktprisen etter hvert.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Subaru Outback byr på mye godt, og gir muligheten for firehjulstrekk og automatgir i en relativt rommelig innpakning. Den kjennes robust, men virker ikke påkostet. Og 490 000 kr er jo en del penger, spesielt når det ikke synes eller føles at den skal koste såpass. Morsom er den ikke, men den er komfortabel og trivelig.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!