Test: Audi S3 2,0 TFSI Quattro 2007

Sofistikert råskap

Med 265 turbohester har Audi S3 en iboende råskap som gir et kjøresug av de sjeldne.

Sist oppdatert

Nye Audi S3 skal konkurrere i et segment med flere sterke utfordrere. De aller fleste kommer fra eget konsern, men få byr på en så god blanding av kjøreglede og komfort som kompaktraceren S3.

Audi S3 fremstår som en særdeles vellykket og underholdende bil. Faktisk så god at både TT 3,2 Quattro og Golf R32 burde se seg veldig godt over skulderen. Dessuten er S3 billigere, og gir en enda heftigere smak av råskap en de to konkurrentene.

Kjøreegenskaper

Audi S3 er bygget på samme plattform som VW Golf GTI. Den har som kjent svært så gode kjøreegenskaper å by på, men i S3 har Audis ingeniører tøyet strikken ganske mye lenger.

Bilen ligger på veien som om den skulle gått på skinner, takket være heftig understell og et trygt firehjulstrekksystem. Haldex-koblingen er kjent for å gi mye tendenser til understyring, siden forhjulene praktisk talt må få slipp for at bakhjulene skal slå inn. Men understyring er ikke noe eksisterende problem i S3, og med litt makt og tung gassfot kan hekken fort bli med på leken.

Motor

GTI-opphavet med 200 hester har allerede en høyt lovpriset motor, kåret til "årets motor" to år på rad. Denne utgaven med 265 hester beviser enda sterkere hva direkte bensininnsprøytning og turboteknikk kan gjøre. Motoren har blitt forsterket og tunet på de fleste områder, og resultatet er imponerende. Hva sier du til 350 Nm hele veien mellom 2 500-5 000 omdreininger i minuttet? Dessuten får du med en herlig firerknurring på kjøpet, som kiler godt i ørene allerede på tomgang.

Ytelser

Med høyere turbotrykk vil man automatisk forvente seg mer ketchupeffekt i motoren, men nei. Ved maksimal akselerasjon kan man merke at turbotrykket bygges opp allerede ved under 2 000 omdreininger. Fullt moment kommer ved 2 500 og varer helt til 5 000.

Kombinasjonen av lyd og drag er så pirrende at jeg nesten blir litt bekymret på vegne av de som skal kjøre S3 på veier i Norge. Bilen vil og vil og det krever sin styrke ikke å la det stå til. Sprinten til hundre er unnagjort på friske 5,7 sekunder, mens toppfarten i tysk stil er strupet ved 250 km/t.

Eksteriør

Audi S3 har allerede rukket å skape blest rundt sitt nye utseende. Mange mener en kjøremaskin med 265 hester hadde fortjent mer gutsing på designfronten, for forskjellene fra en litt sprek A3 med S-line er ikke voldsomt store.

Andre mener S3 skal være nettopp det den er, en diskré og lekker kjøremaskin du helst skal være kjenner for å avsløre.

Interiør

Mitt testeksemplar er utstyrt med sportsratt og skikkelige bøtteseter. Setene er ekstrautstyr kjøpere med kjøreambisjoner absolutt burde ta med i betraktningen. Det omsluker kroppen helt opp til skuldrene og tillater minimalt med sideforskyvning.

Ellers er resten av interiøret stilfullt og sportslig som vi kjenner fra andre Audi-modeller, og det kreves en helt spesiell kresenhet hvis man ikke skal trives bak rattet. Det flate underpartiet på rattet har nok ingen kjøregevinst, men bidrar til en spesiell atmosfære i bilen.

Komfort

Audi S3 har ikke fått de samme justerbare demperne som TT, men likevel har Audi laget et fantastisk oppsett på bilen. Det fremstår som fast, men på ingen måte ukomfortabelt. At en kompaktbil med 18" hjul ruller såpass avstemt over ujevnheter i veibanen, er like imponerende som at den holder avsindige svinghastigheter.

Sikkerhet

I EuroNCAPs kollisjonstest av Audi A3 i 2003, ble fire av fem stjerner oppnådd for sikkerheten til passasjerene i bilen. Modellen fikk skryt for en sterk og stabil cockpit, men hadde litt høye skader på nedre del av føreren. På fotgjengersikkerhet fikk den kun tildelt én av fire mulige stjerner, som ikke er noe godt resultat for en såpass liten bil.

Ellers har Audi S3 bra med sikkerhetsutstyr montert, som innebærer et godt ESP-program.

Pris/utstyr

Med en innstegspris på 679 200 kroner vil nok ikke S3 bli noe folkevogn på norske skilter. På en annen side koster til sammenligning en TT 3,2 Quattro fra 719 800 kroner, mens du må bla opp 675 230 kroner for en Golf R32. Spesielt sistnevnte kjennes ganske mye mindre leken og kjørevillig i praksis.

Det er bra med utstyr med i denne pakken, men som sagt burde du overveie bøttesetene hvis du er av den kjøreglade typen.

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også