1,2-liters 8v Duratec bensin

  • 1242 ccm, 4 sylindere, 8 ventiler
  • Effekt: 69 hk @ 5500 o/min
  • Dreiemoment: 102 Nm @ 3000 o/min

Da Ford Ka ble lansert i 1996, var det mange som gned seg i øynene. Liten og kul - og kanskje litt rar bil - men med en image vi sjelden hadde sett tidligere.

Den sjarmerende knerten var på mange måter et friskt pust i en ellers trøtt og kjedelig klasse. Fra da til nå er Ka solgt i 1,4 millioner eksemplarer på europeisk basis, som både Ka, Street Ka og Sport Ka.

"Skreddersøm"

Akkurat som i forrige generasjon Ka er det lagt stor vekt på image og personlighet. Den nye Ka kommer i et utall kombinasjoner av farger og utstyrsnivåer - med mål om å at "alle" kunder skal kunne sette sammen sin spesielle bil.

Først og fremst velger man utstyrspakke, Ambiente (innstegsmodell) eller Titanium (toppmodell). Deretter kommer man til 12 eksteriørfarger, og ikke minst kan en velge tre pakker fra Ford Individual:

Digital Art (gatemotestil), Grand Prix (motorsporttema) og Tattoo (tattoodesign) er alle eksteriør- og interiørløsninger som gir personlig preg.

Og til slutt kommer en samling ekstrautstyr som kan skreddersy bilen ytterligere.

=

FULL FRES: Fint driv i svingene er null problem i Ka. © Petter Handeland

=

1,3-liters 16v Duratorq TDCi diesel

  • 1248 ccm, 4 sylindere, 16 ventiler
  • Effekt: 75 hk @ 4000 o/min
  • Dreiemoment: 145 Nm @ 1500-3000 o/min

Ka på tå

Lille Forda Ka har vokst to centimeter i bredden og hele ti i høyden. Tross veksten er den fortsatt liten og snerten, uten å hoppe en klasse opp på grunn av størrelsen.

Med større takhøyde følger også bedre plass. Romfølelsen innvendig og oversikten fra førerposisjon er mye bedre enn i forgjengeren.

Bagasjeromsplassen er også blitt større, fra 186 liter i den gamle modellen til 224 liter nå. Dette gir en personbilfølelse som overgår konkurrerentene Toyota Aygo, Peugeot 107 og Fiat 500.

Ford-tradisjonen tro

Ka er i god Ford-tradisjon kvikk i svingene. Plattformen er hentet fra Fiat og deres retroinspirerte 500, men i jakten på mer sportslige kjøreegenskaper byttet Ford ut mange komponenter for å oppnå ønsket resultat.

Ka er stiv, men kombinasjonen av komfort og sportslighet føles riktig. På tørre asfaltveier skal Ka provoseres mye før den understyrer.

I de bratteste oppoverbakkene må man kjøre med girspaken, og de 102 Newtonmeterne og 69 hestene må piskes ut av den 1,2 liter store bensinmotoren. Når veien flater ut, passer motoren derimot fint til bilen, og i tett bytrafikk er den i sitt ess.

En 1,3-liters turbodiesel på 75 hk og 145 Nm gjør det betydelig bedre i både oppoverbakker og forbikjøringer. Den er sterkere og går rimeligere (0,42 l/mil kontra bensinmotorens 0,51 l/mil), men underholdningsfaktoren med bensinmotoren er desto større. Turtall er moror, også i en utpreget småbil.

En annen populær småbil er denne 60 år gamle vogna.

=

MOTERIKTIG: Farger og mønster er med både innvendig og utvendig. © Petter Handeland

Vinner på avgiftsreglene

Med de foreslåtte avgiftsendringene fra nyttår vil avgiftene for Ka synke med 4300 kroner bensin- og 7400 kroner med dieselmotor. Det bidrar til å bringe grunnprisen ned på 130 500 kroner, en sum som stiger jevnt og trutt ettersom hvor mye utstyr du vil ha.

CD/radio er ikke standard, så kronene i avgiftsletten forsvinner i de 4300 kronene dette koster å få installert.

Målet er 250 solgte biler i løpet av 2009, ti biler mer enn hva Fiat har solgt av deres plattform-bror 500 i år. Toyota Aygo leder klassen klart med drøyt 500 solgte, så vi får se om Ford klarer å spise litt av kaken - noe den kanskje fortjener.

Nye Ka er på det norske markedet helt i begynnelsen av det nye året.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!