Kort sagt:

+ Solid preg

+ Grei kraftkilde

+ Brukbar plass


- Gammeldags kjørefølelse

- Billig plast i interiøret

- Burde vært hakket rimeligere

Hele 4049 registrerte biler i fjor, som følge av en heftig kampanje fra importøren, ga heftige tall for Suzuki Grand Vitara; den lå nesten 1000 biler foran nr. to, Toyota RAV4. I år er tallet langt lavere: 785 ved utgangen av november, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Grand Vitara kjemper i et 2007-totalmarked på 13 000-14 000 biler i sitt segment - der Citroën C-Crosser, Peugeot 4007, Jeep Patriot og Volkswagen Tiguan er de sist ankomne av rundt ti nykommere i år. Toyota RAV4 er fortsatt klar markedsleder, med rundt 3900 solgte inn i julemåneden.

Dagens Suzuki Grand Vitara er bare drøyt to år gammel, men likevel nærmest forhistorisk i dagens moderne kompakt-SUV-marked. Grand Vitara har ikke de verste prisene i klassen, men er samtidig langt fra å være den beste bilen.

Kjøreegenskaper

Suzuki Grand Vitara føles gammeldags i oppsettet sammenliknet med de mest personbilliknende kompakt-SUV-ene vi er blitt kjent med det siste året. Kjøreglede er med andre ord ikke modellens mellomnavn. Bilen føles tung, stødig, solid og traust. Fjæringsoppsettet er både fast og mykt på samme tid, i seg selv et svakt kompromiss. Bilen ruller på betydelig høyere dekkprofil enn de fleste konkurrentene, og har derfor både mer offroadpreg og betydelig mindre følelse med underlaget på normal vei. Særlig styrefølelsen er begrenset, men likevel er Grand Vitara retningsstabil.

Motor

1,9-litersdieselen Suzuki benytter har common rail-innsprøytningssystemet, som i og for seg burde bidra til en behagelig gange. Likevel er det en røff lyd som kommer fra motorrommet. Støynivået er høyere enn vi setter pris på, og forteller klart at man burde lagt inn mer demping. Motoren er sterk så lenge den får jobbe mellom 2000 og 3000 omdreininger; utenfor dette intervallet skjer det ikke stort. Girkassa er relativt presis, men litt for tettsteget til landeveiskjøring. Det femte trinnet har grei utveksling, men savnet av et sjette gir - og bedre spredning - forsvinner ikke.

Ytelser

Turbodieselmotoren i Grand Vitara er 1,9 liter stor og yter på sitt beste 129 hestekrefter ved 3750 o/min. Dreiemomentet på 300 Nm er på plass ved 2000 o/min. I seg selv er dette helt kurante ytelser om de utnyttes riktig på høyere gir, men motoren oppleves ikke som spesielt fleksibel. En girkasse med seks trinn ville, som nevnt, trolig ha fått mer ut av motoren.

Eksteriør

Grand Vitara-utseendet er barskt og røft, og peker mest i retning av typiske terrengbiler med sine kraftige hjulbuer, bilens høye bakkeklaring og at reservehjulet er festet på den sidehengslede bakdøra. Vi har sans for utseendet - det får bilen til å stå fram.

Interiør

Suzuki har satt sammen et enkelt og greit interiør i Grand Vitara. Førerplassen er oversiktlig med tydelig instrumentering, samtidig som midtkonsollen serverer enkel betjening. Rattet burde ha vært dybdejusterbart, og plastpreget i interiøret bidrar til at kvalitetsfølelsen er middels, til tross for at det er ryddig og greit. Setene har bra justeringsmuligheter. Bagasjerommet er fleksibelt, med god (innlastings)bredde og med 398 basisliter omtrent midt på treet i kompakt-SUV-klassen.

Komfort

Grand Vitara oppleves som en komfortabel bil så lenge ujevnhetene i veibanen ikke kommer for tett. Når de gjør nettopp det, kommer svakhetene i hjulopphenget til syne, ved at det er lite progressivt og ikke gir de klareste tilbakemeldingene. Bilen burde hatt et bedre avstemt understell. Per i dag fremstår det som gammeldags sammenliknet med de beste, som har tilnærmet personbilkomfort. Setene er kurante, men vi kunne likevel ha tenkt oss litt mer sidestøtte for ryggen. Støymessig blir det heller ingen toppkarakter - Grand Vitara tar inn både for mye motor- og veistøy i kupeen sammenliknet med de beste.

Sikkerhet

Med fire stjerner for førerbeskyttelse i EuroNCAPs kollisjonstest tidligere i år, mangler Grand Vitara en stjerne i boka - i et marked der femmere har blitt normen. Tre stjerner for barne- og fotgjengerbeskyttelse gir en godkjent karakter, men heller ikke mer. Grand Vitara har ESP som standard, dessuten seks kollisjonsputer, hodebeskyttende struktur i nakkestøttene, bremseassistanse og ISOFIX-barnesetefester.

Pris/utstyr

Suzuki slenger på en grei utstyrspakke når du anskaffer deg en Grand Vitara, og med startprisen på 349 900 kroner er det bare Jeep Patriot - 10 000 kroner rimeligere i startpris - av konkurrentene som kan måle seg direkte på pris. Men prisen burde ha vært lavere, for å gi modellen mer å melde i et tøft marked. Konkurrenter som Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4 ligger bare marginalt høyere i startpris, men fremstår som klart mer helstøpte. Bruktbilprisene tyder imidlertid på at Grand Vitara holder seg relativt godt i verdi.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Grand Vitara sakker akterut i bilmarkedets absolutte kampsegment - kompakt-SUV-ene, der det har kommet til rundt ti modeller det siste året. Modellen taper seg på manglende personbilpreg og gammeldags fjæringsoppsett, men byr ellers på greie løsninger. Med en lavere pris kunne Grand Vitara ha vært et klarere alternativ, men slik markedssituasjonen er i dag, er ikke modellen verd mer enn en brukbar treer i vår test. Et godt firehjulstrekksystem, med låsbar differensial, trekker opp, men ikke så mye at modellen fortjener en firer.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!