Test av piggfrie vinterdekk 2010/2011

De beste piggfrie dekkene

Se hvilke piggfrie dekk du bør velge.

FORBRUKSRUNDE: Når rullemotstanden måles, kjøres bilene blant annet i en forbruksrunde.
FORBRUKSRUNDE: Når rullemotstanden måles, kjøres bilene blant annet i en forbruksrunde.
Sist oppdatert

Slik testes dekkene

For å få fram et endelig resultat for hvert dekk i de enkelte disipliner, for eksempel bremsing på is, gjennomføres 16-20 bremseprøver, hele tiden på "jomfruelig" underlag.

Hele testserien kjøres tre ganger på tre forskjellige dager i ulike temperaturer. Med jevne mellomrom kjøres tester med et referansedekk som viser eventuelle avvik i testforholdene. Disse avvikene korrigeres inn i resultatene.

Instrumentet som måler bremselengder, akselerasjoner, hastigheter og rundetider er en RaceLogic Vboks III GPS.

Testene der det gis subjektive karakterer, gjennomføres som blindtester med tre sjåfører. Det vil si at sjåførene aldri vet hvilke dekk som sitter på bilen når karakterene gis. Karakterskalaen som brukes, går fra 4 (dårlig) til 10 (meget bra).

Alle dekkene som er testet er i dimensjonen 205/55-16, og bilen som er brukt er en Ford Focus.

OPPDATERT: Denne testen er gammel. Test av vinterdekk for sesongen 2012/2013 finner du her.

Gå direkte til den ferskeste testen av vinterdekk:

Testen nedenfor er fra 2010/2011 og er ikke lenger relevant.

NAFs medlemsblad Motor har vært i Sverige og testet vinterdekk. Resultatene viser at det også denne gangen er de dyre og kjente dekkene som gjør det best.

Åtte sett piggfrie dekk har gått gjennom mange tester på snø og is, og dekkene er vurdert både subjektivt og objektivt. Begge deler er viktig, men i de fleste øvelsene veier de objektive målingene tyngst.

Testen av piggdekk finner du her.

Alle bestselgerdekkene er selvsagt med i testen, og vi har også tatt med en del utfordrere som Kenda Icetec og Yokohama Ice Guard IG30

Prisene som er oppgitt i testen er produsentenes veiledende priser. Det lønner seg å sjekke flere forskjellige butikker, da det kan skille flere tusen kroner på et sett med dekk. I fjorårets prissjekk skilte det nesten 4000 kroner på et sett med dekk. Vi Menn Bil skal snart gjennomføre en stor prisundersøkelse på vinterdekk, og den vil du selvsagt også finne her på vimennbil.no.

Forskjellige egenskaper

Det er tett i toppen, og det betyr også at det er viktigere enn noen gang å velge det dekket som gir de egenskapene du har behov for når du først må kjøpe nye dekk. Ofte er dekkene som er best på snø og is dårligere på våt asfalt. Noen fabrikanter forsøker å bygge inn jevne og gode kvaliteter for alle forhold. Kjører du mye på våt asfalt, er det kanskje det beste alternativet.

Profesjonelle dekktestere

Denne store vinterdekktesten kjøres av profesjonelle dekktestere hos firmaet Test World på deres testanlegg i Ivalo i Finland. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevue i Russland som betaler testen, velger ut dekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes.

Klikk deg inn på de enkelte testene for å se hvordan de gjør det i de forskjellige testøvelsene.

Hvis du er interessert i testresultatene, finner du de ved å klikke her.

MANGE DEKK: I år har Motor testet 22 nye sett med dekk, og fire sett med brukte dekk. Med andre ord skjer dette ofte.
MANGE DEKK: I år har Motor testet 22 nye sett med dekk, og fire sett med brukte dekk. Med andre ord skjer dette ofte. Foto: Lasse Allard

Denne saken ble første gang publisert 07/10 2010, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også