PS: Denne testen er gammel og gjelder sesongen 2009/2010. For oppdatert test, les heller vår test av piggfrie vinterdekk 2010/2011. Se også vår test av piggdekk for 2010/2011.

Åtte sett testdekk har gått gjennom mange tester på snø og is, og dekkene er vurdert både subjektivt og objektivt. Begge deler er viktig, men i de fleste øvelsene veier de objektive målingene tyngst.

Bestselgerne på det norske markedet, Continental VikingContact5, Nokian Hakkapeliitta R og Michelin X-Ice 2, er med. I tillegg har vi med utfordrerne Bridgestone Blizzak Nordic, Dunlop Graspic DS-2, Falken Espia EPZ og Goodyear Ice Navi ZEA, samt det kinesiske billigdekket Nordexx Nivius Snow.

Les også:

Her er dekkmesterens viktigste dekktips

Er du klar for snøkaos?

På to hjul? Slik velger du piggdekk til MC-en

Alle dekkene er i dimensjonen 205/55R16, men hastighetsmerkingen varierer fra den tradisjonelle Q-merkingen (160 km/t) til Nordexx´ H-merke (210 km/t). Dekkene fra Bridgestone, Continental og Nokian har dessuten forsterket sidevegg (merket XL), og har en høyere bæreevne enn de øvrige dekkene.

Dekkene er testet for akselerasjons-, bremse- og handlingegenskaper på løs og fast snø. De samme testene er kjørt på is, og dekkene er i tillegg testet for bremseegenskaper, vannplaningsterskel rett fram og i sving, og for handlingegenskaper på våt asfalt. Dette for å gjenspeile de underlagene de fleste av oss kjører på til daglig - og for at du kan se hvordan dekkenes vektlagte egenskaper har innvirkning på øvrige områder.

Les også:

Har du nye vinterdekk? Slik skal du kjøre de inn

Lær om vinterdekkets skjulte sider

Enten-eller - du bestemmer!

Enkelte dekkprodusenter har kjøpt seg gode egenskaper på is og snø på bekostning av barmarksegenskapene. Continental VikingContact5 har ekstreme egenskaper på is, men planer lett i løs snø, og har også svake egenskaper når det gjelder vannplaning.

Dekket fra Michelin har svakheter på snø, men har bedre balanse mellom vinteregenskapene og barmarksegenskapene enn Continental-dekket. Nokian Hakkapeliitta R har gjennomført gode egenskaper på is og snø, men egenskapene på bar vei innfrir ikke helt. Bridgestone-dekket henger ikke helt med de beste dekkene på is, men gode egenskaper på snø og jevnt gode egenskaper på bar vei gjør det til et meget godt alternativ.

Les også:

Dekktesting - subjektivitet og vitenskap. Slik testes dekk!

Piggdekk eller piggfritt?

Dekket fra Goodyear lider på grunn av svake egenskaper på bar vei, mens Dunlop Graspic er bare middelmådig på både vinterføre og bar vei. Falken Espia-dekket har gode egenskaper på is og snø, men egenskapene på våt asfalt er elendige. Nordexx-dekket har betryggende barmarksegenskaper, men vinteregenskapene holder ikke mål i dette selskapet.

Uansett hvilket av testdekkene du velger skal du merke deg dekkets svake sider og ta hensyn til disse under kjøringen. De fire beste dekkene i denne testen er gode alternativ til piggdekk. En generell regel for alle de såkalte nordiske piggfrie vinterdekkene er at de krever ekstra forsiktighet på bar vei.

Her finner du bakgrunnsdataene fra alle våre tester, altså grunnlagsmaterialet for testresultatene.

Her er testdekkene og vår testvurdering:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!