Ikke råd til Hydrolift, Windy eller Goldfish, trodde du? Da bør du dobbeltsjekke bankkontoen og bruktbåter på høstsalg.

Det er en gammel sannhet at høsten er den beste tiden for en båtkjøper med penger på bok. Noen er av økonomiske eller praktiske årsaker nødt til å kvitte seg med sin stolte skute, mens andre igjen vurderer et båtbytte i løpet av kommende vinter og vår.

Dermed er det greit å kvitte seg med den gamle nå, både for å slippe opplagskostnader og innbytte når tiden for ny båt er der. Og da kan prisforlangende gjerne prutes ned med betydelige summer.

Dessuten har det spredt seg en følelse hos båtkjøperne at dieselmotorer er det eneste saliggjørende i hurtiggående båter av den typen vi ser på her. Dermed selges båter med bensinmotor ofte med en rabatt som sikrer drivstoffbudsjettet og vel så det 10-15 år inn i fremtiden.

Les våre sammenligningstester av bensin- og dieselmotorer:

Mercury 135 Optimax mot CMD 2,0-150

Mercruiser 5,0, CMD 2,8-150 og Volvo D3-190

Tre V8-giganter mot Volvo KAD 300 og D6-310

I denne sammenhengen har vi trålet nettstedene www.autodb.no og www.finn.no på jakt etter norske prestisje- og fartsbåter på tilbud. Vi har i denne omgang holdt oss til merkene Hydrolift, Goldfish, Stormway og Windy. Både fordi de har vært i denne delen av markedet en stund, og fordi det dermed finnes en del modeller tilgjengelige.

Dessuten har vi tidligere gjennom Vi Menn Båt kjørt tester på flere av disse merkene og modellene. Disse testene har vi nå gjort tilgjengelige gjennom denne artikkelen.

=

En velhold Hydrolift F-23 kan fortsatt gi mye kjøreglede.

Rimelig fartsglede

Er du villig til å satse på en litt eldre og mindre båt, kan 50-knopsgrensen være din allerede fra 200.000 kroner. Både Hydrolift F-23, Stormway F 23 og Goldfish 21 og 22 er attraktive båter som starter i dette området.

Les test av Goldfish 21 Sport

Les test av Goldfish 22 Sport

Hydrolift F-23 var båten som starter Hydrolift-eventyret. Da Egil Ranvik solgte Hydrolift til Bård Eker, fortsatte produksjonen av F-23 under navnet Stormway F 23. Et av hovedpoengene med denne modellen var å bygge en lettdrevet og sjøsterk båt. Den skulle gå fort med liten motor, og de fleste vil greie seg med en V6 på 220 hk som gir toppfart på snaut 50 knop.

Den samme motoren er for øvrig også vanlig i Goldfish 21 og 22. Du finner også disse båtene med litt mindre dieselmotorer, men også med større bensinmotorer.

Da er prisen høyere, men vi fant noen tilsynelatende fine F-23 til godt under 300.000 med V8 på 300-320 hk.

Disse båtene er typiske sportslige skjærgårdsjeeper som normalt sett ikke kjøres veldig langt. Er det fartsfølelse, kjøreglede og behagelig lydbilde du er ute etter, er en bensinmotor det riktige valget.

Huskeliste for bruktbåtkjøp

=

Hydrolift S24 sparker ordentlig unna, selv om motoren ikke er den største.

Større slagkraft

En av våre desiderte favoritter når det er snakk om fart og moro på sjøen, er Hydrolift S24. Riktignok hadde den en vrien start i 2001 med velt under test av prototypen, men da vi testet båten i 2002, var ikke det noe tema lenger.

Les test av Hydrolift S24

Hydrolift S24 er blitt noe så sjeldent som et norsk båtdesign-ikon, og på bruktmarkedet finnes det et helt greit utvalg av den fartspregete skjærgårdsjeepen. I prisområdet 400-500 000 kroner er det annonsert båter med motor på 220-320 hk, da ligger toppfarten på 45-55 knop.

Årsmodell 2002 til 2004 skulle ikke være noe problem, så sant eierne har vært samvittighetsfulle både med bruk og vedlikehold.

Mens Hydrolift S24 er av nyere opprinnelse, finnes det også en Hydrolift F-26 - selvsagt med en Stormway-kloning i kjølvannet - som er av litt eldre støpning. Konseptet er en slags krysning mellom skjærgårdsjeep og walkaround.

Passer det ditt bruk, kan du imidlertid få en litt større mer beskyttet båt til hyggelig pris. De rimeligste versjonene med 300-320 hk bensin og toppfart på snaut 50 knop er priset fra drøyt 350 000 kroner for 8-9 år gamle båter.

Nyere eller kraftigere motoriserte modeller går opp mot 600.000 i utropspris. Da kan den litt større Stormway F 29 være et interessant alternativ, siden prisen er hyggelig på de brukte båtene som er i markedet nå.

Les test av Stormway F-29

=

Windy 28 Ghibli kan være en attraktiv bruktbåt

Stilige daycruisere

Selv om de ikke helt matcher Hydrolift og Goldfish på fart, har ikke Windys daycruisermodeller 25 Mirage og 28 Ghibli noe problem med å ta igjen på stil.

Les test av Windy 28 Ghibli

Særlig storebror Ghibli har vært populær i Norge, og det finnes et bra tilbud på bruktmarkedet. De rimeligste versjonene ligger nå på nettet til 700.000 kroner. Mye penger, men tatt i betraktning en nybåtpris på snaut 2 millioner, er det mye prestisje for pengene.

En del av de eldre Ghibliene er solgt med bensinmotor, gjerne da bigblock med 400-425 hk som sørger for toppfart på ca. 45 knop. Du finner også båter med diesel til en ikke altfor gal pris, vi snakker da om årganger 1999-2002 og effekt på 250-260 hk. Da går båten 37-38 knop.

Den mindre 25 Mirage er ikke noe dårlig alternativ, men de båtene som er annonsert nå, koster nesten det samme som 28 Ghibli.

Et litt mindre kjent familiemedlem er Windy Oceancraft 845, en walkaroundversjon av daycruisermodellene. Ikke like vanlig på bruktmarkedet grunnet lavere salg som ny. Men passer konseptet deg, kan den være et godt og rimeligere alternativ til å oppfylle Windy-drømmen.

=

Goldfish 28 RIB er rask og drivstofføkonomisk

=

Hydrolift T-30 er det rimeligste alternativet blant de store modellene.

Tungt skyts

Om du synes vi har vært litt beskjedne når det gjelder størrelse og pris til nå, kan muligens Hydrolift T-30 eller Goldfish 32 være svar på tiltale. Her ruller de to prestisjeprodusentene frem grovkalibret daycruiseskyts, der Goldfish 32 må være en av de store norske sportscruiserklassikerne noensinne.

Les test av Goldfish 32

Så er da også priset som en ekte klassiker. Vår jakt på bruktbåtstedene avdekker priser fra ca. 1,2 til 1,5 millioner for årsmodeller mellom 2001 og 2004. De fleste båtene har 2x270 hk Yanmar-dieseler, noe som holder til en toppfart på godt over 50 knop.

Da er kanskje Hydrolift T-30 mer attraktiv, i alle fall prismessig. Den ligger på mellom 750 000-900 000 kroner for årsmodell 2001-2002, litt avhengig av om det er bensin eller diesel som sitter i motorrommet.

Er du på jakt etter noe enda heftigere og mer kostbart, kan du kikke etter C-31 som omsettes for 1,4-1,7 millioner.

Les test av Hydrolift C-31

Les test av Hydrolift C-31 R

I 2003 lanserte Goldfish sin første RIB. Det er et godt alternativ til de store daycruiserne. Selv om ikke kabinplassen er av samme dimensjon, kan den matche sjøegenskaper og ikke minst drivstofføkonomi.

Det er imidlertid få båter på markedet, og med dieselmotor på 270 hk fra Yanmar ligger prisen rundt 800-900 000,-.

Les test av Goldfish 28 RIB

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!