Bilde

Windy 28 Ghibli

Test Windy 28 Ghibli, 2005

Kostbar glede

Windy har et unikt merkenavn, og få kan matche kvaliteten som leveres fra verftet utenfor Arendal. Men er Windy likevel i stand til å forsvare den vesentlige prisforskjellen?

Prislappen er uansett ikke det første vi tenker på når vi svever fra bølgetopp til bølgetopp i en 28 Ghibli. Det er nok av annet å fordrive tiden med – som for eksempel å nyte den lette håndteringen og de gode sjøegenskapene. For Windy har åpenbart lagt mye tid i å skape et skrog som er stødig nok for cruising, men samtidig skarpt nok til sportslig utfoldelse.

28 Ghibli er myk i bølgene og virker kompakt og solid. Muskler er det nok av i den nye D6-motoren, noe som inviterer til heftige sprang, men uten at støynivået blir sjenerende verken fra motor eller fastskrudde effekter om bord.

Førerkomforten er god, spesielt når man benytter seg av støtteklaffen i førerstolen. Da er avstanden til ratt og gasspak perfekt, og fotstøtten god. Dashbordet er oversiktlig, om ikke akkurat spennende.

Ghibli er bygd for folk som liker å kjøre båt med et hvitvinsglass i hånden. Ved copilotsetet er det til og med et eget rom for alkoholholdige varer, noe du ikke finner i mange DC-båter. Windy kjenner sin kundegruppe, og leverer en eksklusiv stil fra hekk til baug: Mange og komfortable sitteplasser, plenty med kopp- eller glassholdere, en stor solseng og ”high-gloss” mahogny – en lakkfinish som nesten bare finnes i store yachter. En gangvei akter på styrbord side gjør at man slipper å tråkke i putene enten man skal ta seg en dukkert eller stige i land.

I likhet med de fleste DC-båter Windy leverer, er Ghibli hovedsakelig en sosial utebåt. Kabinen er relativt liten, og virker på mange måter nedprioritert. Riktignok er det god soveplass til to personer, og grei takhøyde gjør det fint å sitte her nede. Windy har plassert pantryet i kabinen – en løsning som gir mer plass i cockpit, men kokken får det trangere.

Du har det du trenger i en Windy 28 Ghibli, men du betaler godt for pakken, også. Merkenavn og finish bør stå høyt på listen dersom Ghibli skal være et alternativ.

Tekniske data

  • Lengde:8,45 m
  • Bredde:2,70 m
  • Dyptgående:1,00 m
  • Vekt:ca. 2650 kg
  • Køyer:2–3
  • Driv.tank:370 l
  • Vanntank:90 l
  • Motoralt.:Bensin eller diesel, twin eller enkel, fra 210 til 420 hk
  • Toppfart testmodell:42 kn
  • Pris testmodell (D6 350):1 414 600 kr (2005)
  • Ekstrautstyr: Baugpropell, aktervinsj, teakdekk cockpit og badeplattform, varmeapparat, defroster, septiktank m.m.

Konklusjon

Windy scorer høyt på finish og gode kjøreegenskaper. Merkenavnet trekker også opp, og bruktverdien er bra. Men vi er litt skuffet over kabinen, som burde vært mer prioritert i en båt i denne størrelsen. Og Windy koster jo en del mer enn konkurrentene.

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Båt

Uttern S45 vs. Sting 485 NBT Larkollen april 2014=

To lekre billigbåter

Mer og mer båt for pengene, nå også uten hk-avgift.

Feriehavner=

Her er det mest gjestfritt

Her bør du klappe til kai i sommer.

Capelli Dino 23 test NBT Larkollen mai 2014=

Skikkelig kvalitetsfølelse hele veien gjennom

Båt som duger for hele familien - hele året.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Denne øl-quizen bør du klare

Greier du ikke disse enkle spørsmålene, er det jaggu dårlig stelt.

artikkel bilde

Her fyller du Europas billigste drivstoff

Norge er, kanskje ikke uventet, dyrest i klassen.

artikkel bilde

Tre stylister forteller hva de elsker å gå med på fest

Ingenting å ha på deg? Sjekk dette.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Båt

Vi har testet over 300 båter

Dyrt og billig, stort og smått.

Ti fantastiske båter om du vil på fisketur

Her er redaksjonens favoritter.

Slik mister du lappen til sjøs

Du kan bli tatt for fyllekjøring, selv om du ikke kjører.