Annonse

Prislappen er uansett ikke det første vi tenker på når vi svever fra bølgetopp til bølgetopp i en 28 Ghibli. Det er nok av annet å fordrive tiden med - som for eksempel å nyte den lette håndteringen og de gode sjøegenskapene. For Windy har åpenbart lagt mye tid i å skape et skrog som er stødig nok for cruising, men samtidig skarpt nok til sportslig utfoldelse.

28 Ghibli er myk i bølgene og virker kompakt og solid. Muskler er det nok av i den nye D6-motoren, noe som inviterer til heftige sprang, men uten at støynivået blir sjenerende verken fra motor eller fastskrudde effekter om bord.

Førerkomforten er god, spesielt når man benytter seg av støtteklaffen i førerstolen. Da er avstanden til ratt og gasspak perfekt, og fotstøtten god. Dashbordet er oversiktlig, om ikke akkurat spennende.

Ghibli er bygd for folk som liker å kjøre båt med et hvitvinsglass i hånden. Ved copilotsetet er det til og med et eget rom for alkoholholdige varer, noe du ikke finner i mange DC-båter. Windy kjenner sin kundegruppe, og leverer en eksklusiv stil fra hekk til baug: Mange og komfortable sitteplasser, plenty med kopp- eller glassholdere, en stor solseng og "high-gloss" mahogny - en lakkfinish som nesten bare finnes i store yachter. En gangvei akter på styrbord side gjør at man slipper å tråkke i putene enten man skal ta seg en dukkert eller stige i land.

I likhet med de fleste DC-båter Windy leverer, er Ghibli hovedsakelig en sosial utebåt. Kabinen er relativt liten, og virker på mange måter nedprioritert. Riktignok er det god soveplass til to personer, og grei takhøyde gjør det fint å sitte her nede. Windy har plassert pantryet i kabinen - en løsning som gir mer plass i cockpit, men kokken får det trangere.

Du har det du trenger i en Windy 28 Ghibli, men du betaler godt for pakken, også. Merkenavn og finish bør stå høyt på listen dersom Ghibli skal være et alternativ.

Tekniske data

  • Lengde:8,45 m
  • Bredde:2,70 m
  • Dyptgående:1,00 m
  • Vekt:ca. 2650 kg
  • Køyer:2-3
  • Driv.tank:370 l
  • Vanntank:90 l
  • Motoralt.:Bensin eller diesel, twin eller enkel, fra 210 til 420 hk
  • Toppfart testmodell:42 kn
  • Pris testmodell (D6 350):1 414 600 kr (2005)
  • Ekstrautstyr: Baugpropell, aktervinsj, teakdekk cockpit og badeplattform, varmeapparat, defroster, septiktank m.m.

Konklusjon

Windy scorer høyt på finish og gode kjøreegenskaper. Merkenavnet trekker også opp, og bruktverdien er bra. Men vi er litt skuffet over kabinen, som burde vært mer prioritert i en båt i denne størrelsen. Og Windy koster jo en del mer enn konkurrentene.

Se alle produkter i 7 eksklusive daycruisere:

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Targa 32 CFC

Båt med familiekvaliteter

Lanseringen av CFC-modellen øker fleksibiliteten på Targa 32 betydelig. Nå er den klar for nye eventyr.

XO270 RS Front Cabin Outboard

XO med ny variant

XO Boats lanserer en ny utgave av XO 270 RS Front Cabin på Hanseboot boat show i Hamburg, spesielt tilpasset Evinrudes nyeste motor.