Test Hydrolift S24, 2002

Vellykket flytur

Den fikk en litt trang fødsel da den ble prøvekjørt første gang høsten 2001. Men da vi forsøkte å ta med Hydrolift S24 på en liten ”flytur” ett år senere, var alle tegn til barnesykdommer borte.

Pluss ikon
Hydrolift S24-R, 2003
Hydrolift S24-R, 2003
Sist oppdatert

"Fly without wings" er Hydrolifts slagord. Det gikk også troll i ord da verftet prøvekjørte S24 høsten for halvannet år siden. Båten gikk rundt i 50 knop, hvilket gjorde det fristende for både båtjournalister og kunder å fleipe litt med det litt for passende slagordet.

Hydrolift legger ikke skjul på at S24 hadde en trang fødsel. Hvorfor og hvordan den gikk rundt, vites ikke eksakt, men det må unektelig ha vært en skjellsettende opplevelse å legge en 24-foter på taket i en slik fart.

Dermed var det bare å rykke tilbake til start, uten å motta penger. De midlene som allerede var brukt på S24, var tapt, og finslipingen av en ny bunn måtte begynne på nytt. Å få en lett og smal 24-foter med V-formet skrog til å fungere i over 50 knop, krever nemlig noe mer enn en grov tømmermannsblyant og vinkelhake. Kunne verftet få S24 til å lande?

Myk landing

Hydrolift S24 har to step i skroget. Det er moderne - og skummelt. I teorien vil et step føre til at båten løfter seg mer og mer klar av vannet når farten øker. Dermed blir friksjonen mindre. Trimvinkelen i forhold til vannflaten er konstant, og motoren kan brukes til det den skal - dytte båten forover.

En båt med step skal ikke trimmes ut. Den skal kjøres med temmelig nøytral vinkel på undervannshuset. Lett match på skrivebordet, men ikke like enkelt når det strømmer vann under skroget.

Så vidt vi vet finnes det ingen dataprogram som kan gjøre en eksakt simulering av et båtskrog med step. Uansett ville et slikt program neppe greie å ta hensyn til at sjøen er i bevegelse og at passasjerer og utstyr har en tendens til å flytte på seg. I tillegg må en båt kunne svinge, og det er i svingene det skjer.

Hydrolifts markedssjef Aslak Olseth gir ingen formaninger eller sikkerhetsinstruksjoner til ivrige båtjournalister som litt fandenivoldsk setter seg bak rattet for å "ta av" med S 24. Et klokt råd gir han dem likevel: Ta det litt rolig med trimmen.

Vel på plass i bøttesetet lyser instrumentpanelet mot oss. Det minner ganske sikkert mye om det man assosierer med luftigere kjøretøyer. Små runde instrumentmålere med røde visere omgitt av glinsende metall og stålrør, to spaker for gir og gass - det er mye som minner om utsikten fra pilotens sete om bord i et fly. Likevel avslører vindskjermen og det lille rommet for sjøkart på passasjersiden at det her dreier seg om en skjærgårdsjeep. Og alt i alt er førerposisjonen i den komfortabel.

Foran konsollen er det plassert to enkle separate seter, et på hver side med ansiktet mot kjøreretningen. Mellom dem finnes et digert stuverom som også rommer en soveløsning av det enkleste slaget.

Bak føreren er det plassert en treseters sofa på tvers. Videre bakover finner vi en solseng, og under den skjuler det seg en MerCruiser-motor på 320 hester. Eksosen kommer ut gjennom drevet. Det gir ikke like heftig V8-sus som med eksosutgang gjennom hull i akterspeilet, men det har Hydrolift planer om endre på. Det er nemlig mulig å bruke stålrørene i badeplattformen lengst akter som "potter", og da blir det mer lyd for den som ønsker det.

Ikke flyvillig

Vi testet Hydrolift S24 i frisk bris og ganske store bølger i Skagerrak. I en uberegnelig berg-og-dal-bane, med korte og lange bølger om hverandre, var 35 knop nok selv i medsjø og medvind. Motoren tuslet da på bare 3000 omdreininger, og vind og bølgeslag - og ikke motoren - dominerte lydbildet.

At båten planer ved 2000 o/min og går 35 knop når turtelleren står på 3000, betyr at den er lettdrevet. For å kjøre 35 knop med for eksempel en Windy 25 Mirage med 5,7-liters V8-motor, må du opp i 4000 omdreininger. Den motoren har 280 hk, og gir Windy'en en toppfart på 43 knop. Med 6,2-literen gjør Hydrolift hele 15 knop mer. Og det er ikke bare motoren som har æren for at farten øker til 58 knop i S24.

Å teste ut hva Hydrolift S24 er god for i så tøft vær, kan gå på helsa løs. Men vi forsøker likevel - uten at vi lander opp-ned av den grunn. Et par landinger som gjør at ryggsøylen føles et par centimeter kortere fører vi på værgudenes regning.

I litt smulere farvann gir S24 den gode følelsen. Den er stabil, harmonisk og forutsigbar. Nesten litt sedat. Mange båter virker langt nærmere å komme ut av kontroll og lande feil enn S24. I 58 knop er det meste mulig, men skal du greie å legge en Hydrolift S24 på taket, må du gjøre alt galt - samtidig.

Konklusjon

S24 er en rendyrket toseter for folk med sans for moderne design, fart og avansert konstruksjon. Hydrolift har både prøvd og feilet, og etter vårt ringe skjønn har de funnet den farbare middelveien. Båten oppfører seg eksemplarisk. Den går på skinner, tåler å kjøres hardt, og den lander relativt mykt. Den utmerker seg med fortreffelige sjøegenskaper, god kjørekomfort og heftige interiørdetaljer.

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også