Man skjønner det med en gang man kommer om bord: Lenger fra en masseprodusert, snusfornuftig daycruiser er det nesten ikke mulig å komme. Alt fra designer-toalettet til den doble dieselinstallasjonen på til sammen 540 hester avslører at det her er snakk om noe ganske ekstravagant.

Etter noen timer i relativt heftige bølger kan vi konstatere at det også gjelder kjøreegenskapene.

For entusiaster

Goldfish' modellrekke består av båter mellom 22 og 32 fot. Båtene lages av highperformance-entusiasten Pål Sollie fra Drøbak. Han lager dem på bestilling - og har til og med signert dashbordet på den 32 fot store daycruiseren.

Det enorme hightech-dashbordet i Goldfish 32 er forseggjort. Ratt, gasspaker, instrumentpanel - alt er lekkert laget og vitner om en båt som klarer seg, uansett forhold.

Men dashbordet er langt fra det eneste i Goldfish 32 som har fått et genuint preg. Setene er spesialdesignet for kjøring, og knapper, spaker og beslag er av høy kvalitet. Ellers består cockpiten hovedsakelig av en toseter på tvers og en diger solseng. Innvendig finner vi en dobbeltseng og et litt trangt, men fasjonabelt toalett. Her er det ikke mye dill. Her er det båtens evner i bølgene som gjelder.

Holder løftet

Avstanden fra førerposisjonen fram til baugen gir et inntrykk av hvor massiv båten er. Sollie har lovet at den greier 50 knop, til tross for at vekten er på over 3,5 tonn.

Idet baugen reiser seg, skjønner vi raskt at det blir uaktuelt å sitte og kjøre. Båten bryter seg vei gjennom bølgene uten nevneverdige problemer. Verre er det med føreren, som bør ha svikt i knærne når båten etter hvert når nye hastigheter.

Styringen i Goldfish 32 er presis. Båten holder fin balanse selv i krappe svinger i nærmere 40 knop. Et relativt skarpt skrog krever likevel at man angriper bølgene rettvendt, i alle fall i større hastigheter.

I ly av ei øy blir havet litt roligere, og vi får mulighet til å finne ut hva skroget virkelig tåler. Det er klart for full utblåsning.

Å teste grensene for hva denne båten kan tåle skal derimot vise seg vanskelig. De kraftige motorene og det lettgående skroget gir en toppfart på 52 knop, fremdeles uten skrangling eller ulyder av noe slag. Etter hvert må vi slakke av på farten. Og kan konstatere at Goldfish 32 holder koken, lenge etter at man har nådd grensene for hva en skarve journalist kan tåle.

Konklusjon

Goldfish 32 er en ekstrem highperformance-daycruiser på mange måter. Båten er på mange måter en ren kjøremaskin, der alt annet enn sjøegenskaper og kjøreglede kommer i annen rekke. Samtidig har den et veldig eksklusivt preg og en overbevisende finish. Det merkes også på prisen, som ligger rett under to millioner, inkludert ekstrautstyr.

Tekniske data

  • Lengde:9,85 meter
  • Bredde:2,70 meter
  • Motor:2x Yanmar diesel, 540 hk
  • Vekt (m. motor):3600 kg
  • Maks fart:52 knop
  • Antall personer:7
  • Pris:Ca. 1,9 millioner kroner (m. ekstrautstyr) (2003)
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!