TEST

Test av båt: Skibsplast 665 DC 2009

Familens nye båtfavoritt

Ikke for dyr, passe stor, trygg og komfortabel. Skibsplast 665 DC er en fin dagsturbåt som også tåler overnatting.

TESTKARAKTER:

Skibsplast

5 points 5

KORT SAGT:

+ Trygge sjøegenskaper

+ Flott førerplass,

+ Gode sportsstoler

+ Praktisk interiør


- Følsom for sidevind

- Motorvibrasjon på lave turtall

- Noe skrog- og vindstøy

Skibsplast er en av de mest tradisjonsrike norske produsentene av fritidsbåter. En av nøklene til suksess har vært å holde seg til det man kan best, og gjennom mange år har planende dagstur- og overnattingsbåter fra 5–7 meter vært stammen i Evje-bedriftens modellprogram.

De siste årene har Skibsplast modernisert modellutvalget. Og selv om det har vært vanskelige tider i båtbransjen det siste året, har ikke det det skremt verftet fra å lansere viktige nyheter.

I fjor høst kom Skibsplast 660 DC, en typisk nordisk daycruiser med diesel- og bensinmotor i kombinasjon med hekkaggregat. Som en naturlig oppfølger, debuterte utenbordsversjonen Skibsplast 665 DC på årets Sjøen for Alle-utstilling. Det er denne Klikk Båt har testet.

Les også:

=

Test av båt: Skibsplast 665 DC 2009 © Terje Bjørnsen

AutoDB.no - Båter til salgs

henter innhold

Ulik innredning

Selv om Skibsplast 665 DC tilsynelatende er lik 660 DC, er det større forskjeller dem i mellom enn at 665 DC er utstyrt med utenbordsmotor. Mens 660 DC har en åpen og litt utradisjonell cockpitløsning, er Skibsplast 665 DC utrustet med et vanlig arrangement, med en stor U-sofa og to pilotstoler i fartsretningen.

Det fungerer helt utmerket og gjør at Skibsplast 665 DC blir en utpreget sosial og trivelig båt å være om bord i. Den er godkjent for åtte personer, og det er tilstrekkelig plass for 5–6 mennesker å sitte akter.

I tillegg kan fører- og passasjerstol svinges, slik at man får en stor felles sittegruppe når man ligger stille. De grå putene er behagelige og praktiske, og kan lett fjernes hvis du skal fiske eller holde på med vannsport.

Praktiske løsninger

Det er godt med stuveplass under benkene og i et stort rom under dørken. I tillegg har du egne luker til fortøyningsutstyr forut og en på hver side akter.

Hvis du bestiller komfortpakke, får du blant annet med vannopplegg med dusj akter og et utvendig montert Bruceanker med taulås som letter arbeidet med dregging.

Skibsplast fornekter seg ikke når det gjelder å putte mye utstyr og praktiske løsninger i en liten båt. Du har for eksempel et kokebluss som er spent fast under en liten vask og en tilberedningsplate foran passasjerplassen.

Skibsplast 665 DC har en sportslig fremtoning, og kan leveres med utenbordsmotorer fra 115 til 200 hk.

Det er Mercury som er hoffleverandør av motorer til Skibsplast, og du kan få Optimax-motorer (totakts med direkte innsprøytning) på 115, 135 og 150 hk, eller Verado (firetakter med kompressor) på 135, 150, 175 og 200 hk. Startprisene varierer fra 410 000 til 505 000 kroner.

Se også:

Skibsplast 665 DC i Klikks båtkatalog

=

Test av båt: Skibsplast 665 DC 2009 © Terje Bjørnsen

Frisk med 175 hk

Vi kjørte Skibsplast 665 DC med Mercury Verado 175. Det gir en toppfart på 41 knop, noe som kler båten fint. Fartspotensialet med 175 hk, vitner om at båten vil passe mindre travle personer også med mer beskjeden og rimeligere motorisering.

Det beste ved å ha litt ekstra pulver i hekken, er at selv en god marsjfart verken stresser maskineriet eller livet om bord. Båten går mest økonomisk i 20–25 knop, og bruker da i overkant av 0,9 l pr. nautisk mil.

Det er relativt pent, også i forhold til den 660 DC med 150 hk dieselmotor vi kjørte høsten 2008, som lå på 0,85-0,9 l/Nm i samme fartsområdet.

Også støymessig er det behagelig om bord, faktisk helt opp i overkant av 35 knop. På toppfart blir lydtrykket høyere, noe som skyldes mer eksoslyd fra motoren når den trimmes helt ut.

I tillegg er det faktisk en del vindstøy fra fartsvinden som oppstår rundt kalesjeknappene.

Ugrei på lave turtall

Veradomotoren leverer, takket være kompressorlading, et solid trykk i akselerasjon fra rolig kjøring til planingsfart.

Det minner litt om det kraftige skyvet du får på lave turtall i en bil med moderne turbodiesel. Motoren går pent og kultivert på tomgang, og hele veien fra snaut 2000–6000 o/m.

Dessverre er den plaget med vibrasjoner og grov gange fra ca. 1000–1600 o/m. Det er et turtallsområde du etter hvert ligger unna når du skal kjøre pent og rolig på skjærgårdstur.

Også kjøremessig står Skibsplast 665 DC godt til sitt sportslige og elegante utseende. Som sin tvillingbror 660 DC formidler den et friskt og livlig inntrykk til skipper’n.

Den svarer relativt villig på bruk av motortrim, og liker at du trimmer gradvis mer ut fra ca. 25 knop og opp til toppfart.

Den har en viss planingsterskel, men kjører du motoren godt inn, kan du få den til å gå pent også mellom 10–20 knop.

Les også:

=

Test av båt: Skibsplast 665 DC 2009 © Terje Bjørnsen

Tåler tøffe forhold

Det har betydning når det blåser og bølger mye. Da vi kjørte båten, var vi en tur utaskjærs i liten til stiv kuling. Det er selvfølgelig mer enn de fleste går ut i med en slik båt, men det er greit å registrere at båten oppfører seg trygt, komfortabelt og forutsigbart også under marginale forhold.

I smulere farvann går Skibsplast 665 DC stort sett pent og behagelig i sjøen, men har en tendens til å lene seg vel mye inn i vinden når det blåser fra siden.

Kjører du i farvann med mye vind, anbefaler vi at du bestiller båten med trimflaps. Det er noe mer skrogstøy fra bølger enn i de beste båtene i klassen, og det skrangler litt fra kokeapparatet.

Sistnevnte kan enkelt tas ut på de turene du ikke har tenkt å varme lapskausboksen.

Ordentlig toalett

I kabinen finner du et fullverdig toalettopplegg med tank og landtømming. Opplegget er omtrent slik du finner i større bobåter.

Med matt glass i kabindøren får man en viss form for privatliv, og slipper hastverks-strandhugg om naturen presser på.

Det er også vask, vann og et lite skap under dekk. Det skal være plass for to personer å overnatte i kabinen. I komfortpakken følger det med en ekstra pute som gjør det mulig for to voksne av normal størrelse å strekke seg ut.

Se også

Tilsvarende daycruisere fra 200–500 000 kroner

Tilsvarende daycruisere fra 500–700 000 kroner

Fenomenal førerplass

Førerplassen har Skibsplast virkelig fått til. Vår testbåt hadde X-pakke, noe som ved siden av teakstylelaminat i dørk, trapp og dekk, samt havnepresenning, gjør at du får med et par nydelige sportsstoler.

De er veldig lette å regulere både vertikalt og horisontalt, samtidig som de har en viss dempeeffekt i bølger. Sittekomforten er fremragende, og vippeputen akkurat passe når du vil sitte litt høyere under kjøring.

Skibsplast har klart å kombinere god utsikt fra fører- og passasjerplass med effektiv vindbeskyttelse fra vindskjermen. I tillegg er dashbordet både elegant og ergonomisk riktig utformert.

Lett synlig

Gass/girspak sitter fint plassert, du har de to hovedinstrumentene for motor lett synlig på hver side av den sentrale kartplotteren.

Det er plass til en 8,4-tommers enhet, noe som er tilstrekkelig med tanke på bruksområdene for en slik båt. Man har valgt å bruke blanke metallplater som pyntebakgrunn for bryterpanel og sekundærinstrumenter. Pent, men det gir også sjenerende reflekser med solen inn bakfra.

Med priser som starter på 410.000 kroner, har Skibsplast 665 DC en relativt hyggelig inngangsbillett.

Skal du ha en motor som gir rikelige fartsressurser og utstyr som gir ordentlig velbehag om bord, er ikke vårt testalternativ med 175 hk og både X- og komfortpakke noe dårlig alternativ.

Da havner selvfølgelig prisen på et annet nivå, 486 000 for båt og motor, samt utstyrspakker på hhv. 26 600 og 22 200 på toppen av det igjen.

=

Test av båt: Skibsplast 665 DC 2009 © Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Skibsplast
Pris 410000

Konklusjon

Skibsplast 660 DC er en elegant og sportslig daycruiser med egenskaper som følger opp det linjene lover. Om bord blir du gledelig overrasket av solid teknisk og opplevd kvalitet, samtidig som interiøret er praktisk og hyggelig. Konseptmessig passer båten fint som familiebåt, der kjøregleden også er tilstrekkelig til stede. Noen detaljer kunne vært bedre, men de er ikke verre enn at du kan leve med dem, eventuelt bestille båten med trimflaps.

Testdata:

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dbA

Forbruk, l/Nm

Forbruk, l/time

650

3

55

1,5

0,49

1000

4

63

2,6

0,65

1500

5

70

4,3

0,85

2000

6

68

6,6

1,02

2500

8

77

10,7

1,33

3000

13

77

15,5

1,16

4000

25

82

22,9

0,93

4500

29

81

30

1,03

5000

33

83

38

1,16

5500

33

83

38

1,03

6100

41

92

67

1,65

Les også:

Klikks store båtkatalog

Skibsplasts nettside om båten

Skibsplast pris- og utstyrsliste

Vår karakter:

klikk logo
5 points

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Båt

Sargo 36=

Som skapt for norske forhold

Her er Sargos flaggskip.

=

RIB-en går i over 100 knop

Norske Goldfish kommer med sin største RIB noensinne, som er god for over 100 knop.

Buster X NBT Larkollen 2014=

Derfor er dette en god allrounder

Fulltreffer fra Buster - igjen.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Tre ting du absolutt ikke må gjøre neste gang du spiser ute

Du gjør vel ikke dette når du spiser på restaurant?

artikkel bilde

Så mye skal barnet sove

Her er oversikten fra 0 - 16 år

artikkel bilde

Ti tidlige tegn på demens

Høyt utdannede får noe sjeldnere demens.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Båt

Røffing i ny versjon

Nå med en hyggelig prislapp.

Derfor er dette en god allrounder

Fulltreffer fra Buster - igjen.

Som skapt for norske forhold

Her er Sargos flaggskip.