Prøvekjørt: Skibsplast 660 DC

Riktig båt til rett tid

Renta øker og finansmarkedene kollapser. Skal det være en økonomisk daycruiser til en hyggelig pris?

Sist oppdatert

Tekniske data: Skibsplast 660 DC

  • Lengde: 6,6 m
  • Bredde: 2,45 m
  • Personer: 7
  • Vekt: Ca. 1600 kg m/QSD 2,0 150
  • Pris: Fra 449 300,- m/MerCruiser 4,3 LX 190 hk
  • Pris testbåt: Fra 509 000,- m/ QSD 2,0 150
  • Toppfart: 31 knop m/QSD 2,0 150
  • Økonomisk marsfart: 20-24 knop m/ QSD 2,0 150

Skibsplast hadde neppe sett for seg at lanseringen av deres nye stolthet skulle sammenfalle med et økonomisk farvann som kan få enhver finansskipper til å frykte grunnstøting med påfølgende havari.

Men selv om folk flest kanskje ikke har nybåtkjøp i tankene, kunne den nye Skibsplast 660 DC neppe være mer egnet til en fremtid med litt mer nøktern omgang med egne økonomiske ressurser og verdens felles oljereserver.

Til halvmillionen får du nemlig en godt utstyrt daycruiser med et bredt bruksområde. Og med den nye toliters turbodieselmotoren fra MerCruiser, får du et forbruk som gjør at du kan hente mer båtglede ut av hver tankfylling.

Vi kjørte båten med QSD 2,0 150S som yter 141 hk på propellakselen, og med to personer oppnår man da en toppfart på 31 knop. Det økonomiske marsjfartområdet ligger på ca. 20-24 knop. Da nøyer denne båt/motorkombinasjonen seg med et forbruk på ca. 18-22 l/time, eller 0,85-0,9 l/nm. Ved rolig kjøring på 6,5 knop, går det beskjedne 4,8 l/time. I tillegg er støynivået svært lavt båtstørrelsen tatt i betraktning.

Skibsplasts sportsligste

Det har aldri vært noe i veien med kvaliteten i produktene fra Skibsplast, men verken sjøegenskaper eller design har vært det mest dynamiske på markedet. Men den nye Skibsplast 660 DC gir en helt annen kjørefølelse enn sine søsken i modellflokken. Det er kort og godt den mest sportslige og morsomme båten familiebedriften på Evje noensinne har laget. I marsjfart sklir du behagelig av gårde, båten er lett å trimme riktig, og drar seg opp i plan uten unødig forsinkelse.

Motorutvalget starter med CumminsMercruisers nye toliters diesel på 130 og 150 hk, og fortsetter med 2,8-litere på 210 og 220 hk. I tillegg kan båten leveres med MerCruiser 4,3-liters V6 bensin på 190 eller 220 hk.

God plass

Cockpitløsningen i Skibsplast 660 DC er noe annerledes enn normalt i denne båttypen. I stedet for en forventet stor U- eller L-sofa, finner du en "flerfunksjonsbenk" akter. I oppfelt tilstand kan det sitte tre personer med fjeset inn i båten, alternativt kan noen sitte vendt ut mot badeplattformen. Det er fort gjort å felle den ned til en lang solseng. Denne seteutformingen gir mer dørkplass mellom aktersofa og førerplass enn vi er vant med i denne båtstørrelsen. At glassfiberen rundt førerposisjonen er grå/sort og dermed ikke gir sjenerende reflekser i vindskjermen, belønnes med stående applaus.

Inne i kabinen har man prioritert en vask og et sjøvannstoalett med tank og landtømming, fremfor ubehagelig sitteplass. Kabindøren er frostet og sørger dermed for det nødvendige privatliv. Skibsplast leverer to utstyrspakker; Selected og komfort. Førstnevnte inneholder bl.a. teakstylelaminat i dørk, trapp og dekk, sportsstoler, cockpitputer i grå Nirox og havnepresenning. I komfortpakken får du stort vannopplegg med dusj på plattform, radio/CD, trimflaps og en ekstra pute i kabinen som gir soveplass for store, eller hvileplass for de små. Selected-pakken koster rundt 38 000,-, mens komfortpakken ligger på rundt 22 000,-.

Denne saken ble første gang publisert 23/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også