Kort sagt:

+ Meget rask med 300 hk

+ Fremragende komfort

+ Flotte sjøegenskaper


- Ingen typisk co-pilot plass

- Det koster å være kar

Ibiza 24 Touring er en velutstyrt, teakbelagt daycruiser med overnattingsplass for to i kabinen. To rader med sittebenker bak en bred og beskyttende vindskjerm gjør at mange kan være om bord uten å slåss med elementene.

Med god komfort kan du forledes til å tro at dette ikke kan være så sportslig. I så fall blir du grundig lurt, for med Suzukis nye 300 hk firetakt på hekken koster Ibiza 24 Touring av gårde i hele 51 knop med tre mann om bord.

Komfort i massevis

Ibiza 24 er en søndagscruiser som med ekstra motorisering forvandles til en familieracer - et rollebytte båten mestrer bra. Komfort er stikkordet, både når det gjelder sitteplasser, båtens håndtering av sjø og støynivået under kjøring. Faktisk går Suzukis nye kraftklump så stille på tomgang at jeg blir lurt til å trykke på den elektroniske startknappen selv når motoren er i gang. Heller ikke under cruisingfart på over 40 knop er det noe problem å holde en normal samtale i cockpit, noe som gjør dette til en veldig sosial fartsbåt.

Førerkomforten er bra, med rompa godt plassert i en støttende førerstol, instrumentene er oversiktlige og den nye, elektroniske kontrollboksen sitter godt i høyrehånda.

Ibiza disker dessuten opp med en fin kartlomme, noe flere produsenter har latt gå i glemmeboka. Det eneste vi direkte savner er en skikkelig fotstøtte.

På motsatt side er copilotsetet erstattet med en L-formet benk med vippbar ryggstøtte. Dermed finnes det ingen ideell sitteplass for sidemannen. Slik blir det når man også skal ha solseng om bord - et rent familiekompromiss, kort og godt.

Fartsfølelsen uteblir

Ibiza satser stort på familiebåter med fartspotensial, noe som krever lavt tyngdepunkt og kompakte, velformede skrog. Godt uttrimmet har båten minimal våt flate, men virker aldri vinglete eller uberegnelig av den grunn.

"Airtime" og landinger går etter oppskriften, og Suzukis 300 hester er med på leken med kontant kraftutfoldelse, i alle fall på de høyeste turtallene. I cockpit sitter vi tørt og trygt, men én ting glimrer med sitt fravær: fartsfølelsen. Vi kunne like godt kjørt i 30 knop. Lav førerposisjon og lite støy visker vekk mye av det sportslige, i hvert fall sammenliknet med raske RIB'er og skjærgårdsjeeper.

Båten går fint også i litt større sjø, selv om den ikke har like ekstreme sjøeenskaper som de mest kompromissløse fartsbåtene.

Men skal du flytte deg raskt langs kysten med familien om bord, og ha litt sosialt liv underveis, er det ikke mange andre båter som klarer balansen mellom høy fart og god komfort bedre enn Ibiza 24 Touring.

Teknisk data: Ibiza 24 Touring

  • Lengde: 7,6 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Vekt: 1400 kg
  • Motor: 200-300 hk
  • Pris: 678 700 m/Suzuki 300 hk
  • www.ibizaboats.no

Testdata:

Ibiza 24 Touring med 300 hk Suzuki

o/m | dBA | knop

1000 | 57,4 | 4,5

2000 | 70,4 | 7,6

2500 |74,4 | 10,4

3000 | 75,0 | 19,2

3500 | 78,7 | 26,4

4000 | 80,7 | 32,6

4500 | 85,4 | 36,4

5000 | 84,3 | 41,1

5500 | 85,4 | 47,0

6000 | 88,5 | 51,1

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!