TEST

Beneteau 650 Cabrio og Sun Deck

Rimelige solskinnsbåter

Med hyggelig pris og innbydende design frister de to franske modellene. Men alt er ikke like lekkert bak fasaden.

TESTKARAKTER:

3 points 3

KORT SAGT:

+ Mye båt for pengene

+ Bra cuddyplass


- Begrenset finish

- Lite komfort

- Kjøreegenskaper over 35 knop

Tekniske data

Lengde: 6,15 m

Bredde: 2,44 m

Vekt: ca. 1400 kg

Drivstofftank: 137 l

Vanntank: 50 l

Køyer: 2

Motor: Suzuki DF115-175

Pris Cabrio:

399 900 kroner (testbåt)

349 900 kroner (115 hk)

Pris Sun Deck:

347 900 kroner (testbåt)

334 900 kroner (115 hk)

www.erling-sande.no

De mindre båtene i den såkalte Flyer-serien er viktige for Beneteau. Derfor er det ingen ulempe at Beneteaus nye 6,15 meter lange skrog er bygget i to versjoner, nemlig 650 Cabrio og 650 Sun Deck.

Cabrio er innredet som en tradisjonell liten daycruiser, mens Sun Deck har en planløsning der fordekket er flatt og myntet på en stor solmadrass – en løsning som er svært populær rundt Middelhavet. Begge båtene har lyst, kremgult kunstskinn i benkeputene, lys finer i skott og instrumentbord i sølvfarget plast, noen av detaljene som gjør dette til trivelige og friske innslag i småbåtklassen.

Selv om dette i første rekke er båter myntet på dagsturer under sommersolen, har faktisk Beneteau fått utnyttet plassen under dekk godt på begge båtene. Her nede er det pent og ryddig, takhøyden er fin og to personer får grei overnattingsplass. Begge båtene har plass til kjemisk toalett, og får pluss for fine tekstilputer.

Beneteau 650 Cabrio

Cabrio er tegnet med det skandinaviske markedet i tankene, og har i så måte en cockpitløsning vi kjenner igjen i mange utenbordsmotoriserte DC-båter. Det betyr teakbelagt dørk og fordekk som standard, samt en brukervennlig kalesje med en heller trang kalesjegarasje. Når vi i tillegg finner et lite rom for tauverk på badeplattformen, samt faste fenderholderer på hver side av motorbrønnen, glemmer vi nesten at dette er en franskmann.

At båten har latinsk blod, blir likevel fort klart. Mot babord i cockpit har Cabrio en bred co-pilotbenk med vippbar ryggstøtte, som sammen med en innleggsplate lager en smal solseng. Når platen er borte blir det plass for et rundt plastbord med koppholdere. Ikke noe spisebord, med andre ord, men dette er som kjent en solskinnsbåt.

Like fullt har Beneteau husket å lage plass til en enkel gasskoker foran ved vindskjermen, og har dessuten med en liten vask med utdragbart dusjhode bak førerplassen – men det blir noe langt å trekke denne dersom man ønsker seg en dusj på badeplattformen.

Førerplassen er fin, med god oversikt over Suzukiinstrumenter og Garmins 520-plotter, men Beneteau har merkelig nok glemt å farge toppen av dashbordet for å hindre reflekser i ruta. Førerergonomien kan også bli bedre, selv om stolen gir fin støtte. At Suzukimotoren kan leveres med fjernstyring fra Coastkey, er en fin sikkerhetsdetalj: Motoren stopper nemlig dersom føreren skulle falle i sjøen.

Les også:

Fransk solskinnsbåt

Smukk sportscruiser

Bilde

Beneteau 650 Cabrio og Sun Deck

AutoDB.no - Båter til salgs

henter innhold

Beneteau 650 Sun Deck

Sun Deck er mer bruksbåtinspirert enn sin søster, med mulighet for å fjerne midtdelen i akterbenken for bedre dørkplass. Det gir rom for vannski eller dykkerflasker. Men det er i første rekke fordekket med den store solmadrassen som preger denne båten. Sun Deck har dessuten en gangvei på babord side av konsollen, noe som gir lett passasje til og fra dekket.

Båten har også feste for bord i dørken, og lett tilgang til bensintanken igjennom en stor luke. Litt upraktisk er det at Sun Deck mangler stuverom akter for tauverk og fendere; dette i tillegg til flytevester finner nok veien ned under fordekket.

Førerplassen er kledelig og oversiktlig, men bak rattet blir man nærmest tvunget opp i stående, for avstanden til ratt og girspak er for stor. Størst er problemet for sidemannen, som ikke har noe fornuftig å holde seg i ute i bølgene. Allerede her får vi en antagelse av at Beneteau ikke har bygd noen kjøremaskiner denne gangen.

Les også:

Verdensnyhet til Norge

Sportslig fransøse

Bilde

Beneteau 650 Cabrio og Sun Deck

Klarer seg med mindre motor

Halvmeterbølgene utenfor Hankø skal også røpe at dette er badebåter fremfor kjørebåter. Ikke at Sun Deck og Cabrio skiller seg ut i negativ forstand - de er naturlig nok ganske like i sjøen og leverer hva man forventer av italienskdesignede småbåter myntet for Middelhavet: Et bredt, stabilt skrog med som går utdramatisk og stødig. Det kjennes lettkjørt og finner ikke på morsomheter på bekostning av besetningen.

Når vi nærmer oss 40 knop, slår og skrangler 650 i sjøen, noe justering av powertrimmen ikke hjelper så mye mot. Testbåten 650 Cabrio virket dessuten en anelse fremtung, sender opp mer vann fra baugen enn snittet i klassen.

Disse båtene trives klart best mellom 25 og 30 knop, i hvert fall når sjøen bryter litt. Da er det unødvendig med de store 175 og 140 hk som satt på våre testmodeller. En 115 hk passer nok bedre. Det holder til fine innaskjærsturer på varme og vakre sommerdager, som disse båtene egner seg best til.

Les også:

Solskinn i siktet

Når familien bestemmer

Bilde

Beneteau 650 Cabrio og Sun Deck

Testdata 650 Cabrio med Suzuki DF175

Turtall

Støy dBA

Drivstoff l/nm

Fart i knop

2000

65

1,1

6,3

2500

71

1,3

8,9

3000

73

1,0

15,0

3500

74

0,8

22,8

4000

76

0,9

27,5

4500

81

1,0

30,8

5000

85

1,1

34,3

5500

83

1,2

38,5

6000

82

1,4

43,4

Bilde

Beneteau 650 Cabrio og Sun Deck

Testdata 650 Sun Deck med Suzuki DF140

Turtall

Støy dBA

Drivstoff l/nm

Fart i knop

2000

72

0,7

6,4

2500

77

1,3

7,6

3000

81

1,0

12,1

3500

79

0,8

18,4

4000

79

0,8

23,7

4500

80

0,8

27,0

5000

83

1,0

30,9

5500

82

1,1

35,0

6000

84

1,1

38,3

Bilde

Beneteau 650 Cabrio og Sun Deck

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

En tungvekter som Beneteau burde kunne skremme vannet av de norske småbåtprodusentene her på berget, men med sine to nye Flyer-båter har de et lite stykke igjen å gå. Selv om vi tar høyde for et tidlig byggenummer er finishen for slett, setekomforten for dårlig og sjøegenskapene kunne vært mer sportslig og mer komfortable. Dette er solskinnsbåter som i første rekke konkurrerer på pris, men som med små grep kan bli vesentlig mer interessant for kvalitetsbevisste nordmenn.

Vår karakter:

klikk logo
3 points

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Båt

=

Når det ikke er størrelsen det kommer an på

Størst er ikke alltid best, bare mye dyrere.

Targa 32=

Instrumentbordet er gjennomtenkt og mer funksjonelt enn de fleste

Helt på sin plass, for i en slik båt skal det fungere.

Evinrude G2 Nordkapp 705=

XO oppgraderer flåten

Slik blir XOs nyeste.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Hvorfor er det vanskelig å servere Cola light i luften?

QUIZ: Dette visste du garantert ikke om fly.

artikkel bilde

Lar du urtene bare stå slik?

Da bør du sjekke ut disse åtte urte-triksene.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Båt

Som skapt for norske forhold

Her er Sargos flaggskip.

Derfor er dette en god allrounder

Fulltreffer fra Buster - igjen.

XO oppgraderer flåten

Slik blir XOs nyeste.