Tekniske data

  • Lengde: 6,50 m
  • Bredde: 2,50 m
  • Vekt: 1400 kg
  • Motor: 115-250 hk Yamaha
  • Motor testbåt: Evinrude E-tec 200
  • Fart testbåt: 40,9 kn
  • Pris testbåt: Kr 563 000
  • Pris m. 250 hk, fra: Kr 570 000
  • Pris med 150 hk, fra: Kr 500 000
  • www.nordkapp-boats.no

Kort sagt:

+ Sjøegenskaper

+ Finish


- Mangler pantry

- Tørst motor

Det er i første rekke to ting som gir mersmak ved denne båten: kvalitetsinntrykket vi får om bord, og skrogets fine kjøreegenskaper ute på sjøen. La oss ta det første først: En titt i cockpit gir en følelse av at jobben er nøye gjort. Rekker, pulpits, kryssholt og beslag virker solide og sitter godt fast - her finnes det få effekter med et iboende ønske om å leve sitt eget liv ute i bølgene. Pent treverk i dørk, bord og skap, samt mørkeblå puter i kalesjetrekk og madrasser i alcantara under dekk er med på å skape en delikat og forseggjort daycruiser. Båten er på ingen måte overlesset. Faktisk er den ganske enkel sett i sammenhengen, men med få unntak virker produktet gjennomtenkt og brukervennlig - og det er viktig selv i en båt med dagsturer i skjærgården som hovedbruksområde. Det er i så måte ikke vanskelig å trives i den nye Nordkappen.

Babord er det plassert en hjørnesofa som tilbyr trivelig sittekomfort for opptil fem voksne personer, og copilot-setet er en fortsettelse av denne benken. Her fremme sitter man også fint, og en vipp med ryggstøtten gir ekstra stor sittegruppe rundt det lille drinkbordet, eller en langstrakt solseng for de smaleste. Også Nordkapp har et teakbelagt trinn akter i cockpit som gjør badelivet enklere for noen, og fortøyningsprosedyren enklere for andre. Å tråkke i sofaputer på vei inn eller ut av cockpit har åpenbart gått av moten.

Når vi titter på utstyret, kan det virke som om Noblesse 650 i større grad enn konkurrentene er myntet på dagsturer. En fin stang for vannskiaktiviteter er smart, til tross for at den er noe lavt plassert. Men det er i første omgang pantryløsningen - eller mangelen på denne - som avgjør saken. Noblesse har en enkel vask under vindskjermen, et skap med hylle, samt en liten kjøleboks under copilot-setet. Nordkapp har allikevel klart å lage en bra liggeplass under dekk, samt en fin hylle og et brukervennlig, elektrisk toalett (ekstrautstyr), så dermed står og faller weekendutfluktene på matkravene om bord. Liggende til gjestebrygga, med restaurantene innen rimelig rekkevidde, skulle ikke dette by på problemer.

© Finnes, Fredrik

Trivelig

Vi trives så å si alltid bak rattet i en Nordkapp. Komforten er god både dypt i stolen og på sitteklaffen, og det gråfargede dashbordet er moderne og ryddig. Skal vi pirke på noe, må det være den litt underdimensjonerte plotteren, samt mangelen på rom for kartblader og småting som nøkler og mobiltelefoner.

En annen ting vi legger merke til på vei ut mot havet, er den lave vindskjermkanten, som stjeler mye av sikten fremover. Dette går igjen på flere av Nordkappbåtene, og frister i hvert fall ikke til kalesjekjøring på regntunge dager.

Jeg setter meg opp på klaffen og kjenner på fartsvinden. Bak meg brøler E-tec-motoren til Evinrude, som med sine 200 hk er mer enn kraftig nok. For når sjøen har fine skumtopper, er 41 knop en høy nok toppfart. Da er det viktigere med båtens oppførsel i bølgene, og her imponerer Nordkapp: Med sitt skarpe forskip knuses småsjøen, men uten at energien forplanter seg til nakkevirvlene, og jeg sitter igjen med følelsen av at 650s kompakte skrog tåler noen trykk. Hun er noe vindømfintlig, men ikke nok til å viske ut fornemmelsen av at dette er en bastant, trygg, lettrimmet og kjørevillig daycruiser - noe som i praksis betyr høy cruisingfart selv under litt tøffere forhold.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Nordkapp
Pris 563000

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!