Kort sagt:

+ Gode sjøegenskaper

+ Fin innredningsløsning

+ Bra førerplass

+ Kultivert motor (150 hk)


- Forbedringspotensial på detaljfinish

- Trang kabin for overnattingsbruk

- Noe tung hydraulikkstyring

Om båten

AMT 200 DC er en klassisk daycruiser i 20-fots klassen, en av de lengstlevende og mest populære båtsegmentene i Norge. Det er en typisk dagsturbåt med plass til fem-seks personer, med en liten kabin som tåler en overnatting. Prismessig ligger båten på 387 000 kroner med 150 hk Honda og konkurrerer med båter av samme type fra for eksempel Askeladden, Yamarin og Nordkapp.

Sjøegenskaper: 4

Det var lite sjø da AMT 200 DC ble testet, med bølger opp til 0,5 meter. Den oppfører seg trygt og forutsigbart. Det er ingen markert planingsterskel og båten går lett i plan med to personer om bord. Skroget reagerer fint på trim og det er enkelt å få den til å gå riktig i sjøen gjennom hele fartsregisteret. Komforten i mindre bølger er god.

Førerplass: 3

AMT 20 DC har en enkel og funksjonell førerplass med en fin fordypning som holder ting på plass. Det er ingen overdådig instrumentering eller fancy løsninger, men det som er der, fungerer greit. Stolen er enkel, men du sitter stødig og relativt komfortabelt. Styringen er litt tyngre enn vi liker. Vindskjermen beskytter bra og det er en praktisk trapp og passasje gjennom midtvinduet for å komme opp på dekk.

Uteplass: 4

AMT 200 DC har en standard innredningsløsning. Ikke spesielt spennende, med to enkeltstoler under vindskjermen og en stor rundsitter akter, men velprøvd og velfungerende. Det er plass for bord og en ekstra pute gjør plassen akter om til en stor solseng. Forstolene har en vippeløsning på setet som gir plass til å stå under kjøring.

Inneplass: 2

AMT 200 DC er i første rekke ment å være en dagsturbåt, men mange som kjøper båt i denne klassen etterspør et krypinn. Slik sett fungerer plassen under dekk tilfredsstillende, men det blir litt trangt og tett for to. Det er plass til et lite toalett.

Motor: 4

AMT 200 DC selges som pakkeløsning med motorer fra Honda. Vi kjørte båten med største motor, en fire-takts 150 hk som er kjent fra tidligere tester som behagelig, men ikke av de raskeste i klassen. Om det kanskje mangler noen knop i toppfart, gjør motoren likevel et fint inntrykk til båten. Det skyldes i første rekke et behagelig støybilde og rolig gange i de mest brukte turtallsområdene. Båten leveres også med 115 hk, men vi vil anbefale 150 hk som mest harmoniske motoralternativ.

Fart: 4

Med to personer og full tank, gjorde AMT 200 DC 39,8 knop. Det er ikke eksepsjonelt hurtig for en 20-foter med 150 hk på hekken, men absolutt akseptabelt. Båten har et bredt og behagelig marsjfartområde mellom 20 og 30 knop, der støyen aldri blir påtrengende. Ved rolig kjøring med turtall på 1500-2000 o/m er det meget stille om bord.

Økonomi: 4

Det hersker alltid en viss usikkerhet rundt verdiutviklingen for et nytt merke, kontra de etablerte. Imidlertid tror vi ikke AMT vil være noen døgnflue og at et godt utbygd forhandlerapparat gjennom importør Kellox AS vil ta godt vare på eierne.

AMT 200 DC er en tradisjonell daycruiser og fungerer godt i forhold til etablerte konkurrenter. Den finske opprinnelsen merkes godt både når det gjelder planløsning og sjøegenskaper, der AMT 200 DC i all hovedsak leverer som man forventer og ønsker. Kabinen er snau for overnatting, men fungerer bra som krypinn eller stort stuverom. Kvaliteten virker bra, men på en del områder kunne finishen vært noe bedre. Hondas 150 hk står fint til båten og gir en bra kombinasjon av fart og komfort.

Pris: 417000 m/ Utenbords Honda BF 150hk. Kellox AS: www.kellox.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Finske båter har generelt et godt omdømme i Norge. AMT har en fin og hyggelig innredningsløsning, samtidig som den går pent og trygt i sjøen. Enkelte detaljer kan gjerne få en bedre kvalitet. Honda-motoren gir god komfort og en toppfart på rundt 40 knop.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!