Ferretti 650

Mykere linjer

Ferretti klar med rykende fersk flybridgebåt.

Sist oppdatert

Italienske Ferretti er på banen igjen med solide yacht-nyheter i beste flybridge-stil. Etter en aldri så liten triumfrunde under det obligatoriske Monaco Yacht Show i september med sin relativt nye Ferretti 750, var det duket for innendørs premiervisning (ny i Tyskland) under verdens største båtmesse Boot i Düsseldorf som avrundes i disse dager. De hadde ellers med seg en Pershing 62.

Men ikke før slipestøvet har lagt seg hos forgjengeren er planene klare for oppfølgeren 650 på 20 meter, som strengt tatt er en litt større versjon av 620. Poenget er, slik verftet ser det, at 650 blir først ut i en ny serie med en helt spesiell universell appell.

Dette begrunnes lett med at alle avdelingene i Ferretti-gruppen (Pershing, Itama, Riva, Bertram, Mochi, med flere) nå står bak utviklingen. Men videre kommer skuta i en egen TaiHe Dian-versjon, spesielt myntet på Asia og Stillehavet.

Den store forskjellen i forhold til standardversjonen blir her at byssa legges under dekk, eller på nedre dekk om du vil. På den måten trenger ikke rederen blir forstyrret av stuerten.

STANDARD: Salongen går i ett med akterdekket. Her er også byssa på plass til styrbord. Kokkeleringen må tas på nedre dekk i Asia-versjonen.
STANDARD: Salongen går i ett med akterdekket. Her er også byssa på plass til styrbord. Kokkeleringen må tas på nedre dekk i Asia-versjonen.

Dermed mener verftet at de har knekt koden til disse markedene også. Sagt på en annen måte: Ferretti vil også til Kina for å gjøre seg fete.

Her skal vi huske på at Ferretti har hold på siden 1968, hvor de egentlig startet med solide seilbåter i tre, og de slik sett ikke er for førstereisgutt å regne i bransjen.

Siden har de viste en imponerende evne til å komme med båter tilpasset de som spiller i de øvre økonomiske divisjoner.

Målt opp mot andre tilsvarende og sammenlignbare yachter stiller Ferretti med mye nytt. Her er det ytre sett en langt mer aerodynamisk flybridge som er lettes å legge merke til, i tillegg til at linjeføringen også er hakket hvassere enn det vi har sett tidligere fra denne kanten. Fargepaletten har også fått en lett modernisering.

Salongen er tradisjonen tro bygget opp rundt verftets tenkemåte rundt maks komfort utført i utsøkte materialer. Budsjettdisiplin er et tema som ikke hører hjemme her.

Blant finessene om bord ønsker båtbyggeren å få fram at jollegarasjen nå kan takler farkoster opp til tre meter, eller 10 fot.

På den tekniske siden legges det opp til tradisjonell strak aksling med et par Cat C18 på hver sine 1150 hestekrefter, nok til en toppfart på 33 knop på en godværsdag. Ikke verst for en båt med et deplasement på over 40 tonn. Drivstoffkapasiteten er oppgitt til 3 700 liter, noe som er rimelig standard i denne klassen.

Skroget er på sin side skal være være et meget høyteknologisk resultat fra verftets R&D-avdeling. Ikke helt usannsynlig, Ferretti-gruppen sitter på en Europas største fem-aksede fresemaskin, som kort fortalt er istand til å få fram meget velseilende skrog basert på de siste innen hydrodynamikk.

Og prisen? Rundt regnet 1,8 millioner - euro. Og det er rundt regnet 14,5 millioner norske kroner ja.

AKTER: Badeplattformen er naturlig nok senkbar, slik at du lettere skal kunne få med deg jolla. FOTO: Ferretti Yachts
AKTER: Badeplattformen er naturlig nok senkbar, slik at du lettere skal kunne få med deg jolla. FOTO: Ferretti Yachts

Denne saken ble første gang publisert 24/01 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også