Klassiker: Riva Tritone

Her er fjordens fineste rumpe

Torbjørn Skjøren er lidenskapelig opptatt av Riva-båter og helt øverst rangerer han mesterverket Tritone. – En vakrere og mer upraktisk femtiåring finner du ikke.

Pluss ikon
FORLØPER: Tritone-modellen er forløperen til den mer kjente Aquarama.
FORLØPER: Tritone-modellen er forløperen til den mer kjente Aquarama. Foto: Arne Otto Iversen
Sist oppdatert
REDER: Båten har vært i norsk eie helt siden den ble kjøpt ny av skipsreder Sigvald Bergesen d.y. i 1961.
REDER: Båten har vært i norsk eie helt siden den ble kjøpt ny av skipsreder Sigvald Bergesen d.y. i 1961. Foto: Arne Otto Iversen

- Dette er den ultimate båten med en linjeføring som avsluttes med det mest sexy akterparti som du finner i Oslofjorden, sier båtens nåværende eier Torbjørn Skjøren.

Av alle verdens båtbyggerier er Riva det verft som er mest omspunnet av myter og av alle Rivas modeller er det Tritone - og etterfølgeren Aquarama - som har høyest status. Det er ikke tilfeldig at det er 26-foteren Tritone som Skjørens førstevalg.

- Tritone er preget av Carlo Rivas ideer om hvordan den fullkomne båt skal se ut og designet er helt rått, sier Skjøren.

Hans eksemplar har produksjonsnummer 179 og båten har vært i norsk eie helt siden den ble kjøpt ny av skipsreder Sigvald Bergesen d.y. i 1961. Den gang var båten ansett for å være hypermoderne og utstyrt blant annet med interiør i turkis og hvit farge, buet vindskjerm og to motorer skjult under lukene i det store rommet helt akterut.

Det er spesielt utformingen av motorrommet som skiller Tritone fra Rivas senere modeller og Skjøren - som også er president i den norske Rivaklubben - mener den vakkert buede formen er ett av de fremste kjennetegn på Carlo Rivas kompromissløse formgivning.

- På nyere båter blir det viktig å bruke akterdekket som solseng og motorrommet får da en mer praktisk utforming som legger til rette for dette. Tritones motorrom har en oval utforming som riktignok er dårlig egnet for solseng og paraplydrinker, men som til gjengjeld er vakrere å se på enn de litt mer kantede modellene som kom på 70-tallet, sier entusiasten.

Kjendisbåt

DETALJER: Vakre detaljer er en del av Riva-designet.
DETALJER: Vakre detaljer er en del av Riva-designet. Foto: Arne Otto Iversen

Selv om familien Riva hadde lang erfaring med båtbygging er det Carlo Riva som har æren av å løfte det italienske verftet helt opp i elitedivisjonen. Den unge Carlo vil bygge den fullkomne motorbåt og etter mye motgang blir prosjektet realisert på slutten av 1940-tallet.

Han er imidlertid litt uheldig med timingen og i et Europa som er opptatt av gjenoppbygging etter andre verdenskrig er konjunkturene for eksklusive motorbåter ikke de aller beste. Carlo Riva er imidlertid tro mot sin idé og i Barry Pickthalls omfangsrike bok om motorbåter fortelles historien om en fattig konstruktør som på dagtid viser fram båten foran eksklusive hoteller og som på nattetid søker ly i trekkfulle klostre og billige hospits.

Når Riva får det definitive gjennombrudd som båtbygger i særklasse er det mye takket være filmstjerner og jetsett som kaster sine øyne på båten og trykker den til sitt bryst.

- På femtitallet dukket det opp et bilde av en Tritone der skuespiller Anita Ekberg stolt poserer i førersetet. Senere følger andre berømtheter opp med mye god reklame for båtmerket, forteller Skjøren, og nevner celebriteter som Brigitte Bardot, Liz Taylor, Peter Sellers og Keith Richards.

Selv om kjendiseriet bidrar til å øke salget er det likevel et bunnsolid håndverk som gitt Riva ry for å være båtbygger i toppklasse. Verftet har aldri gått på akkord med kravet til høy kvalitet og helt siden starten i 1842 har familiebedriften - som i dag eies av det italienske båtkonsernet Ferretti - levert førsteklasses farkoster. Skrogene i de klassiske trebåtene er laget av afrikansk mahogni og det fortelles at kontrollen med materialene var så nitid at kun en brøkdel av plankene ble godkjent til bruk i båtbyggingen.

Fribord, dollbord og dekk er laget av mahogni fra Honduras - ett materiale som er enda mer eksklusivt.

RESTAURERT: Båten gjennomgikk en omfattende restaurering for ti år siden og da var det i hovedsak kalesje og deler av interiøret som trengte en oppjustering.
RESTAURERT: Båten gjennomgikk en omfattende restaurering for ti år siden og da var det i hovedsak kalesje og deler av interiøret som trengte en oppjustering. Foto: Arne Otto Iversen

- Honduras-mahogni har den egenskap at jo eldre båten blir, jo lysere blir treverket. Dekket er kun behandlet med lakk og det årlige vedlikeholdet begrenser seg til vask og polering for å gi skroget glans.

EIER: Torbjørn Skjøren er stolt eier av et stykke klassisk båtbyggerkunst.
EIER: Torbjørn Skjøren er stolt eier av et stykke klassisk båtbyggerkunst. Foto: Arne Otto Iversen

Skjørens båt gjennomgikk en omfattende restaurering for ti år siden og da var det i hovedsak kalesje og deler av interiøret som trengte en oppjustering. Treverket er like friskt og fint som det var da båten var ny, og selv etter femti år med slitasje var det ikke nødvendig å skifte ut en eneste trenagle.

Forløper for Aquarama Tritone er bygd med deplasementsskrog, slik så mange andre klassiske motorbåter ble laget før det banebrytende undervannsskroget med dyp V-bunn ble lansert på midten av 60-tallet. Motoriseringen består av to Chrysler V-8 motorer som hver yter 225 hk, og kombinasjonen stor motorstyrke, strak aksel og tilnærmet flat bunn resulterer i en svært så en formidabel vannsprut og en heftig hekkbølge.

Båteier har ikke noe pålitelig måling av toppfart, men han antar det er mulig å presse farkosten opp i 35 - 40 knop.

- Ved høy fart graver akterenden seg ned og vannsøylen kan stå flere meter ut fra hekken. Da synes jeg det er triveligere å cruise rundt i et mer bedagelig tempo, sier båteier.

I Norge er det registrert 34 båter av merket Riva og dette antallet har holdt seg ganske så konstant de siste årene.

- Hvert eneste år selges noen båter ut av landet og noen hentes inn, forklarer Torbjørn Skjøren. Totalt er det produsert 256 båter av modellen Tritone og det antas at et snaut hundretalls eksemplarer fortsatt er i brukbar stand. For liebhabere vil ett velholdt eksemplar i Tritoneklassen være verdt mellom to og tre millioner kroner.

Tritone ble produsert fram til slutten av 60-tallet da den ble avløst av Aquarama - en båt som er Rivas største suksess gjennom tidene og som var så populær at den sto på Rivas program et par tiår etter at det italienske verftet hadde tatt steget inn i plastalderen.

- Aquarama ble bygd helt fram til 1996 og fra begynnelsen av ble denne laget med samme skrog som Tritone. Det er først og fremst innredningen som skiller de to båtene og Aquarama er nok mer praktisk innredet med separate seter foran og en midtgang akterut som gir lettere tilgang til badeplattform. Jeg foretrekker allikevel det kompromissløse designet på Tritone og mener det er denne som er mest tro mot Carlo Rivas ideer om den ultimate motorbåt.

SEXY: - Dette er den ultimate båten med en linjeføring som avsluttes med det mest sexy akterparti som du finner i Oslofjorden, sier eier Torbjørn Skjøren.
SEXY: - Dette er den ultimate båten med en linjeføring som avsluttes med det mest sexy akterparti som du finner i Oslofjorden, sier eier Torbjørn Skjøren. Foto: Arne Otto Iversen
LYD: To V8-motorer fra Chrysler sørger for at det er mye godlyd i motorrommet.
LYD: To V8-motorer fra Chrysler sørger for at det er mye godlyd i motorrommet. Foto: Arne Otto Iversen

Denne saken ble første gang publisert 07/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også