Drømmebåt: Ferretti 500

Drømmebåt til 10 millioner

Bli med om bord i en adelig dame med krutt.

Sist oppdatert

Vi tar turen om bord i en rykende fersk Ferretti 500. Dette er en av de første yachtene i verftets flåtefornyelse, i sportslig retning - samtidig også den minste hos Ferretti.

Her hjemme er den tiltenkt chartertrafikk i norske farvann, i regi av Brewa AS.

Det italienske Ferretti-merket fra 1968 er i dag Ferretti-gruppens tolkning av begrepet folkelig yacht, sammenlignet med resten av familien.

For konglomeratet har nemlig syv andre merkevarer å tilby om ikke dette konseptet faller helt i smak.

Skal du for eksempel ha ekstreme farts-ytelser velger du en Pershing 62 med solid motorisering foran et par Arneson-drev med overflatepropell. Ferretti har litt mindre blått blod i årene om vi kan si det slik.

GJEST: To idenitske gjestelugarer longside gir fire ekstra køyeplasser om bord.
GJEST: To idenitske gjestelugarer longside gir fire ekstra køyeplasser om bord. Foto: Terje Haugen

Klassebåt

Den årsferske nyheten Ferretti 500 plasserer seg uansett godt inn i på de øvre hyller i den europeiske yacht- eliten - i "rett under 50 fotklassen". Her har vi fra før britiske Princess, Fairline, Sunseeker og Sealine, samt spanske Rodman og franske Beneteau, for å nevne noen få utvalgte.

I denne eksklusive og raske delen av fritidsflåten, er det gjerne nyansene som skiller om bord, i alle fall overflatisk sett.

Prismessig er bildet noe annet. Vår båt har en veiledende pris på rundt 10 millioner kroner, men det er ikke noe problem å finne tilsvarende sportlige yachter til både fem og 10 millioner over dette.

God fart

FERSK: Vi tar turen om bord i en rykende fersk Ferretti 500.
FERSK: Vi tar turen om bord i en rykende fersk Ferretti 500. Foto: Terje Haugen

For det finnes forskjeller i både løsninger og kvalitet. Dette er båter med alle kjente bekvemmeligheter fra hus og heim - store nok til å leve året rundt om bord. Skjønt i praksis er det neppe mange som gjør det.

Har du først skaffet deg en motoryacht på rundt 50 fot, vil du trolig ha noe skillinger til andre prioriterte aktiviteter også.

De fleste av disse båtene er gode for 25 knop - og vel så det.

Mannskapsbehov

Disse båtene har ofte et ekstra krypinn for mannskap, som gjerne tar seg av det praktiske ved eierskapet. Dette selv om du strengt tatt kan føre Ferretti 500 selv uten sertifikat. I alle fall om du er født før 1980.

UTSIKT: Høyt plassert sete gir god sikt i alle retninger. Her hviler hånden på et par ZF-spaker.
UTSIKT: Høyt plassert sete gir god sikt i alle retninger. Her hviler hånden på et par ZF-spaker. Foto: Terje Haugen

Så tilbake til vår Ferretti 500. Om vi kan tenke oss en liten sjekkliste for en godt rigget og sportslig motoryacht fra overstående punkter, så kommer denne ut med de fleste punktene bestått. Form blir elegant sydd sammen med funksjon, noe som for øvrig er en god ledestjerne for de fleste fritidsbåtbyggere.

MERKE: Det italienske Ferretti-merket fra 1968 er i dag Ferretti-gruppens tolkning av begrepet folkelig yacht.
MERKE: Det italienske Ferretti-merket fra 1968 er i dag Ferretti-gruppens tolkning av begrepet folkelig yacht. Foto: Terje Haugen

Eksempelet som kan trekkes fram er salongen, selve storstua i Ferretti 500 - i tillegg til flybridgen. Men her må vi ile til med å opplyse om at også skroget er av ypperste klasse, signert verftets meget kompetente utviklingsavdeling.

Byssesmart

Med en langt over snittet gjennomtenkt bysseløsning i denne klassen, er dette egentlig et god eksempel på hvordan resten av båten er satt sammen. Den finner vi akter til babord, med stalldør-løsning ut til akterdekk. Samtidig er større deler av byssebenken rettet mot salongen.

Dermed har Ferretti gjort seg ferdig med en lang tradisjon som har gått ut på gjemme byssa på nedre dekk hvor solen var mindre påtrengende. Et mulig minus om bord er føreplassen til babord, som etter skikken plasseres til styrbord. Dette for lettere å ha sikt til å overholde vikeplikten til sjøs.

KOMPLETT: Førermiljøet på flybridgen er helt komplett med navigeringselektronikk og kommuikasjon. Instrumentene felles ned etter bruk.
KOMPLETT: Førermiljøet på flybridgen er helt komplett med navigeringselektronikk og kommuikasjon. Instrumentene felles ned etter bruk. Foto: Terje Haugen

Konvensjonelt

Men de mer konvensjonelle løsningene har likevel fått plass på nedre dekk forut. Her finner vi to longside lugarer på hver sin side, med masse lys og dobbeltkøye.

Forut finner vi tradisjonen tro rederlugaren med etter forholdene panoramautsikt til styrbord og babord. To toaletter hører også med, hvor en inndeling mellom gjest og eier kan se ut til å være tanken bak. Penthouse

Et helt lite bokvarter i baugen med andre ord, som for øvrig kan matche hvilken som helst topp utstyrt leilighet i byens finere strøk.

LYS: Ferretti har satset mye på store vindusflater om bord. Her i salongen gir det resultater.
LYS: Ferretti har satset mye på store vindusflater om bord. Her i salongen gir det resultater. Foto: Terje Haugen

Ikke helt ulikt det vi finner i andre forseggjorte 50-fotere, men likevel vel med en tydelig og herlig Ferrettisignatur.

Topp navigering

En flybridgebåt i denne klassen nytes åpenbart best på øvre dekk i godværet. Her på den velutstyrte toppen finner vi en fullt rigget førerplass til styrbord. Her har du full oversikt i alle retninger og eventuelle blindsoner avdekkes enkelt.

Skyvet opp til marsjfart er kraftig til å være en båt i denne størrelsen.

Manøvreringen med to motorer, strake akslinger og baugpropell er lekende enkelt. Dette er en konfigurasjon som velkjent for de fleste båtbrukere. Her er bare dimensjonene noe over snittet.

God marsj Under dekk snakker vi om to Cummins-motorer på hver 600 hestekrefter. Ved 1400 omdreininger noterer vi oss 9,5 knop cruisefart, 2000 omdreininger skyver oss opp til 20 knop ment toppfarten klokkes inn på rundt 25 knop ved 2700 omdreininger.

PLASS: Et helt lite bokvarter finnes i baugen, som trolig kan matche hvilken som helst topp utstyrt leilighet.
PLASS: Et helt lite bokvarter finnes i baugen, som trolig kan matche hvilken som helst topp utstyrt leilighet. Foto: Terje Haugen

Ingen planingsterskel, men båten ligger relativt tung i vannet og skaper fin hekksjø først rundt 20-tallet på loggen.

SKYV: Skyvet opp til marsjfart er kraftig til å være en båt i denne størrelsen.
SKYV: Skyvet opp til marsjfart er kraftig til å være en båt i denne størrelsen. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 12/11 2011, og sist oppdatert 08/05 2017.

Les også