© Riva

Italienske Riva pumper ikke ut nye modeller hvert år, men når de først gjør det så er det lurt å følge med.

Riva er den italienske Ferretti-gruppens mest historiske merkevare - av i alt åtte merker.

Riva Aquariva og senere Aquarama er selve ikonene i verftets snart historiske flåte.

Riva assosieres gjerne med 50- og 60-talls-lettkledde filmdiaver som Brigitte Bardot med glinsedne playboyer rundt i sine små Riva Ariston (1950-76) ved St. Tropez eller andre steder langs den franske rivieraen. Ren båtfryd og lykke med andre ord.

Men det er lenge siden nå. Riva har imidlertid overlevd godt egen på kjøl, og de høyst eksklusive båtene lages i dag på bestilling. Bygg nummer to av splitter nye Riva Iseo går til Norge, og kanskje til Båter i sjøen.

- Her er det bare å opplye om en solid venteliste, sier John Olav Lefdal hos den norske importøren Dreamline Yahts.

Han har nylig kommet hjem fra Italia med en rykende fersk prøvetur med Iseo i minnet.

Lefdal har ikke uventet lite å utsette på farkostens sjøegenskaper, selv om dette er en båt du strengt tatt ikke legger ut med til høststormene.

27-foteren er bygget over samme lesten som de mange andre runaboutene i Riva-familien. Det vil si solid V-bunn, god motorisering, mye kaldbakt mahogny og minst 20 lag med lakk, samt edelt håndverk.

Men tiden har ikke stått stille her heller. I tillegg til drev satser det nå på miljøvennlig nullutslipps-alternativ. Farten blir ikke all verden men du kan i alle fall gli lydløst rundt på italienske innsjøer hvor vanlig motorferdsel er forbudt.

Prismessig kommer Iseo heller ikke helt ille ut. Med en veiledende pris på rundt 220 000 euro eller rundt to millioner kroner, kan det faktisk sies å være rimelig til en Riva å være.

Tekniske data

  • Lenge: 8,24 m (27 fot)
  • Bredde: 2,5 m
  • Deplasement, full: 3 550 kg
  • Drivstoffkapasitet: 330 l
  • Motor: Yanmar eller Mercruiser, drev
  • Fart, topp: 41 knop med Yanmar 320 hk
  • Pris, fra: 2 000 000 kr
  • www.dreamline.no
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!