Mochi Dolphin 54 Fly

Hummer og kanari

Med kanarigul skrogfarge og en prislapp på 18 millioner kroner er ikke Mochi en hvilken som helst fiskebåt.

Sist oppdatert

Mochi Dolphin 54 Fly

  • Pris, kr: 18 000 000 (ferdig utstyrt)
  • Motormerke og type: 2 x MAN R6-800 CR 6L
  • Motoreffekt, hk/kW: 1600 hk
  • Produksjonsland:Italia
  • Lengde (LOA), m:16,65 m
  • Bredde, m:4,90 m
  • Dypgang, m:1,35 m
  • Byggemateriale:GAP
  • Vekt med motor, kg:26 900
  • CE kategori:B
  • Soveplasser:3+2+2+1
  • Drivstofftank, l:2550
  • Importør: www.dreamline.no

Du tenker kanskje ikke på fiske når du ser denne miniyachten, men inspirasjonen til Mochi 54 er uansett klar: Dette er en fritidsversjon av de tradisjonsrike lobster-båtene som benyttes til hummerfiske langs USA's nordøstlige kyststripe.

Les også: Nordmenn forlanger luksus

Høye fribord, spring i det skarpe forskipet, et markant styrehus, et avrundet skrog og et enormt akterdekk er blant de sikreste kjennetegnene på slektskapet. Og når man ser på resultatet, som i dette tilfellet er skrudd sammen i Forli i Italia, er ikke Mochi Dolphin 54 noen skam for opphavet. Snarere tvert imot. Et mer velykket retroemne skal du lete lenge etter: Dette er både klassisk, moderne og eksotisk på en og samme gang, frisket opp med riktig dristige farger og middelhavsk aura, slik bare italienerne kan.

At båten skiller seg godt fra de andre fartøyene som ligger fortøyd ved Aker Brygge denne dagen, er ikke annet enn forventet. Det faktum at den koster mer enn en gjennomsnitts bilferge, skulle også gjøre den unik.18 000 000 kroner for en 54 fot lang båt er oppsiktsvekkende i seg.

Med tanke på alt annet av luksusbåter som finnes der ute på markedet er det i utgangspunktet et vågalt prisforlangende - uansett hvor enestående denne båten måtte være. Du kan eksempelvis kjøpe deg en Windy 52 Xanthos og få en villa i Holmenkollåsen med på kjøpet. Pluss en Porsche 911.

Les også: Lekent på Bahamas

Men dersom man har styggmye penger, trenger man selvsagt ikke tenke så blodig rasjonelt som dette. Da er det lettere å gå for blind kjærlighet, og denne italienske donnaen er rett og slett bygget for å bli stupforelsket i.

Foto: Finnes, Fredrik

Ulike kulturer

Det er i hovedsak to svært ulike kulturer som møtes i Mochis nye 54 foter. Den i utgangspunktet så trauste båttypen fra Nord Amerika har fått en skikkelig injeksjon av latinsk eksklusivitet, i form av lekker teak og eik i innredningen, mykt skinn i sofaputer og tak, velplasserte spots, lyse tekstiler og klassisk inspirerte detaljer.

Treverket er mattlakkert og polert, og de syrefaste dørene blender oss i sollyset, slik de skal gjøre i en kostbar båt. Nytt for året er at Mochi 54 har fått en liten, men svært tilstrekkelig flybridge. Takterassen viker selvsagt fra det opprinnelige konseptet, men er så velformet at du knapt legger merke til den på avstand. Akkurat slik en flybridge skal være, med andre ord.

Sotede ruter til tross - utsikten er fin for alle i salongen, uansett hvor du sitter. Spesielt god er oversikten fra den babordplasserte førerposisjonen, en positiv kontrast til mange av de upraktiske italienske luksusbåtene.

Her fremme sitter jeg utmerket foran et ryddig og brukervennlig dashbord. Når styrbord side er utstyrt med et stort kartbord og en like komfortabel sittebenk, gir dette toppkarakterer.

At man får alt av elektronikk som man ønsker seg i denne skuta, burde være unødvendig å nevne, og å pirke på detaljer blir nærmest patetisk. Når man blant annet har tilgang til ismaskin, vaskemaskin, oppvaskmaskin og klimakontroll, har man det man trenger. Men likevel - hvorfor har ikke flatskjermen egen garasjeplass i salongen?

Må du spare? Dieselporsche!

Ned et steg på styrbord side i salongen finner vi byssehjørnet, som kort fortalt har alt, inkludert en kombi-komfyr og fullt porselenservise. I enden bak førerbenken går en leider ned til en mannskapslugar med eget baderom. I dette tilfellet ikke den største oppholdsplassen, men lugaren hadde gitt gjestekomfort i en hvilken som helst nordisk 40-foter.

Under fordekket er plantegningen fornuftig, der tre lugarer gir køyeplass for opp til sju personer. Noe av det mest originale her nede er de kombinerte bidé og toalettskålene, men det som er mest påfallende, er rammepynten i dører og skott, som nærmest gir et orientalsk preg.

Takhøyden er stor og volumet påfallende, noe den gjennomførte bruken av speilflater bidrar til. Komfort er naturlig nok gjengangsmelodien, men ikke på et jålete og overdådig måte, slik det ofte er i de mest påkostede italienerne. Mye albuerom og enkel fremferd, så som på de brede sidedekkene, gjør konseptet klart: Her er det ikke foldeknivskonseptet som gjelder, men i stedet maksimal komfort for og god plass for de få heldige.

Fiskebåt?

Foto: Finnes, Fredrik

Bygger du lobsterbåt, kommer du ikke utenom effekten av et stort akterdekk. Og som i originalen kan man åpne dekkslukene og få tilgang til den enorme lasteplassen, som i Mochi benyttes som jollegarasje, men som ifølge importøren lett kan brukes til fisk- og skalldyrlast, slik originalen er tiltenkt.

Tanken er god, selv om vi ikke helt ser for oss kjeledresser, store teiner og nyrullet tobakksvare om bord i denne skuta. Akterdekket tar plass på bekostning av styrehus og salong, som blir mindre enn standarden i klassen, men som likevel ikke kjennes trangt.

I mangel av store sofaer og solide trebord er jeg med ett litt usikker på hva jeg ville benyttet akterdekket til. Et cocktailparty skulle det kunne huse, eller fungere utmerket som et dansegulv ved festlige lag.

Et dusin solende bikinibabes er det i alle fall plass til, men madrassene får de ta med selv.

Les også: Testsamling luksusbiler

Hurtigtog

Siden tid er penger - et vesentlig poeng i en båt til 18 millioner kroner - har vi ikke all verdens av testmuligheter på Oslofjorden i dag. Synd egentlig, for det er ikke vanskelig å drepe timene om bord i en av Ferretti-konsernets største satsinger.

Foto: Finnes, Fredrik

En vakker solskinnsdag pynter ytterligere på det i utgangspunktet så flotte inntrykket, og for en gangs skyld har jeg medlidenhet med alle båtentusiaster som ikke får nyte synet av vår fremferd på blinkende, stille fjordvann.

Noen fisketips her

Bak spakene går det meste som forventet. Det vil si, det går riktig bra. MAN sine to 800 hk dieselmaskiner jobber stille og symmetrisk, og gir et fraspark på strake aksler som imponerer. I alle fall med tanke på at båten har nesten 27 tonn deplasementsvekt. Det er en tyngde som skulle si en hel del om hvordan denne båten både er støpt og sammenskrudd.

At dette merkes bak spakene er klart, men at det merkes langt bedre i tre meter motsjø, er noe jeg ikke tviler så mye på. Denne båten er like ustoppelig som et fulltastet godstog - om så et grasiøst godstog.

Mochi 54 kjennes like fullt forbausende effektiv i vannet, nesten som en blanding mellom en halvplaner og en fullplaner. Det er som om båten går like fint uansett fartsområde, halvplanerens store fordel når sjøen blir litt grovere enn i dag.

De oversiktelige MAN instrumentene stopper ved 32,1 knop, en hastighet båten gjør uten å klage verken i balansen eller i styringen. Det vil si, vi må legge trimplanene helt ned for å senke baugen tilstrekkelig og for å forhindre galoppering i skroget. Et ørlite vektproblem i lengderetningen, men ikke et sjenerende ett.

En liten titt på forbruksmåleren forteller oss at det koster å flytte på denne doningen: Full fart krever 309 liter diesel i timen, eller i underkant av 10 liter per nautisk mil. Trøsten er at dersom du skulle ha økonomi til å kjøpe denne båten, vil du neppe bekymre deg for drivstoffutgiftene.

Fjerne kyster

Støynivået er lavt i salongen, og utsikten perfekt, men jeg lures likevel opp i solen på flybridge. Det er ikke så vanskelig å trives her oppe heller.

Den kjølige vårluften får meg likevel raskt til å lengte mot varmere kyster, som for eksempel Monaco eller Saint-Tropez, der denne båten hadde funnet sin naturlige plass i havna.

Foto: Finnes, Fredrik

Litt liten i den sammenhengen, selvsagt, men dette er for egenartet til å passere yachtentusiastene ubemerket. I hvert fall de som ikke lar seg affisere av tilfeldige finanskriser.

Eller hva med Sunseeker Predator 92?

Vi Menn Båt mener

Mochi har lykkes godt med sin fritidsbåtversjon av det opprinnelige lobsterboat-konseptet. Dette er en eksotisk men samtidig moderat båt som ikke gjør seg bort verken i design, kvalitet eller hva kjøreegenskaper angår.

Det skulle også være grunnen til at båten tok hjem "Powerboat of the Year" prisen på Boot messa i Düsseldorf i vinter. Likevel blir dette en smule sært for de fleste, og skal vi være ærlige føler vi ikke at prisen helt matcher produktet, spesielt med tanke på alt annet vi finner i denne klassen.

Dette er uansett et smykke for retroentusiaster, en båt som fanger alles oppmerksomhet. Det er vel også en del av hensikten med Mochi 54.

Foto: Finnes, Fredrik
Foto: Finnes, Fredrik

Denne saken ble første gang publisert 27/05 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også