Alfa Romeo 4C ble vist frem som et konsept på Genève-utstillingen i 2011, og det gikk ikke lang tid før bilen fikk diverse designpriser. Nå er bilen endelig produksjonsklar, og får verdenspremiere på årets bilutstilling i Genève.De første bilene kommer på markedet i år.

Oppskriften på 4C borger for mye moro: Motor i midten, bøtteseter og bakhjulsdrift.

Den er knapt fire meter lang, to meter bred og kun 1,18 meter høy. Akselavstand på mindre enn 2,4 meter. Utstrakt bruk av karbon gir lav vekt.

Omtrent midt i bilen sitter en firesylindret 1750-turbomotor på 200 hk. Det et en direkteinnsprøytet motor i aluminium.

Alfas TCT dobbeltclutch-girkasse, som er å få i MiTo og Giulietta, blir også å finne i 4C. Toppfarten skal ligge rundt 250 km/ og den skal gjøre 0-100 km/t på rundt fem sekunder.

=

KOMMER I ÅR: Alfa Romeo 4C. FOTO: Produsent

Bygger på 8C

Alfa Romeo 4C bygger videre på erfaringene selskapet gjorde med vakre 8C Competizione som kun ble produsert i et begrenser antall. Noe senere kom også en spider-versjon. Kun produsert i 500 eksemplarer den også.

8C Competitzione ble presentert for første gang i 2006 som er en eksklusiv Gran Turismo.

Kun 500 nøye utvalgte kjøpere (ingen i Norge) fikk satt kloa i bilen. 8C modell-betegnelsen ble brukt på 30- og 40-tallet på modeller med åtte sylindere og ble designet av Vittori Jano.

Navnet "Competizione" er en hyllest til "6C 2500 Competizione" som er en sportbil fra 1950 og som ble kjørt av duoen Fangio og Zanardi i det berømte Mille Miglia løpet. Spider-modellen er inspirert av klassikere som Giulietta Spider fra 50-tallet og legendariske Duetto, som blant annet ble gjort kjent med filmen Manndomsprøven (The Graduate) fra 1967 med Dustin Hoffman.

Hver eneste Alfa 8C, både Competizione og kabrioleten Spider, skreddersys etter kundens ønske både inn- og utvendig. Selv de anatomiske setene i karbon fiber kan bestilles etter målsøm. Modellene er utstyrt med en helt 90 grader V8 motor som yter 450 hk ved 7000 omdreininger (470 Nm ved 7500 omdreninger).

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!