Synes du at dette er spennende, er det ingen ting mot hva folkene hos Alfa Romeo føler om saken. Da de så hva de hadde bygd, rygget de tilbake og omfavnet hverandre. Og da de pakket ut bilen i Genève, lovte de at de skulle sette bilen i produksjon til neste år. Noe som kanskje var litt forhastet, siden de ennå ikke har funnet ut hvordan.

Men all ære til dem. De mener at de kan klare det, og en positiv innstilling er mye verd. Eller som Henry Ford sa det en gang: «Enten du tror at du kan eller ikke tror at du kan, har du rett». Og det er den samme Henry Ford som ved en annen anledning skal ha sagt: «Hver gang jeg ser en Alfa Romeo, tar jeg av meg hatten».

Så hadde det ikke vært for den bagatellen at han har vært død i 64 år, ville Henrys hodeplagg utvilsomt gått i jordbane ved synet av den fantastiske Alfa 4C. Som navnet antyder er dette en lavere priset firesylinders etterfølger til 8C; en annen bil med glorie og smellvakkert utseende, seriøs ytelse og et fravær av hensiktsløse og distraherende luksusdingser. Den andre store forskjellen er at motoren nå er i midten, og ikke foran.

Selv om dette er en rekkefirer, er ikke motoren noe å skamme seg over. Det er Alfas 1750TBi direktematede turbo. Når det gjelder showbilen sier Alfa beskjedent at den har «over 200 hester». Det har den i gressklipperversjonen Spider. I Giulietta QV gir den 235, med de korrekte, karismatiske Alfalydene til stede.

Men akkurat denne bilen er i karbon, med en hekkramme av aluminium. Alfa sier at hele bilen vil veie så lite som 850 kg og har 60 % av vekten over bakhjulsdriften. Det innebærer hauger med veigrep og et svært saftig forhold mellom ytelse og vekt. Akselerasjonen fra 0 til 100 mener de skal gå unna på under fem sekunder. Og det tallet alene gjør at prisen på 360 000 kroner før norske avgifter virker grei. Husk disse tallene når du når du ser på bildene, så skjønner du at denne vil kunne rase ut av butikkene.

=

© Ripley og Ripley

Kryper sammen

Marco Tencone er designsjef hos Alfa (samt Maserati og Lancia), og fortalte oss at akkurat som 8C skapte begeistring med enorm styrke, gjør 4C det samme ved å være kjapp på grunn av den midtplasserte motoren og lav vekt. Målet med stylingen var å utvikle det lett gjenkjennelige utseendet til 8C og tilpasse den til de ulike proporsjonene man får når motoren er plassert bak føreren.

Det var en selvfølge at 4C skulle få Alfas kjente signaturform i fronten og hekken. Tencone forteller at de største endringene skjedde i sideprofilen. - Vi ønsker å få en mer moderne overflate enn på 8C. Og vi ønsker at den skal se teknisk ut. Det blir som en kappe over de mekaniske delene. Den spesielle lakken er som en våtdrakt eller en skidrakt. De ulakkerte karbondelene - på luftinntak og diffuser og omkring lyktene - gir inntrykk av at rammen kommer ut gjennom huden, sier han.

Du kan se hva han mener med moderne overflater. V-linjen som sveiper seg langs bilen fra nesa til nederst på frontruta er ren og skreddersydd. Sideinntakene er omgitt av en skarp dobbel svunget ramme, og dette gjentas i en tilsvarende form som kommer ut fra hjørnene på sidevinduene. Et av de elementene som virkelig fanger oppmerksomheten er de to dype innsparingene som går langs hver side på bilen; de starter i nesepartiet og svinger seg bakover panseret som et spydsymbol til de slutter nederst ved dørvinduet. De får det til å virke som om kupeen kryper sammen i karosseriet for å redusere luftmotstanden. Eller kanskje den bare trekker på skuldrene? Den er jo italiensk.

=

© Ripley og Ripley

Førerorientert

Vi klatrer inn på en ikke særlig grasiøs måte. Tencone sier at han ønsker å flytte alle Alfa-kupeene bort fra det retroaktige utseendet de har nå. Derfor brukte han motorsykkellignende instrumenter, med fartsmåler i den runde klokka og et rektangulært panel ved siden av for annen info. En høy bue skiller fører og passasjer, og her er det også instrumenter og kontroller. Setene er støpt inn i bilens karbonstruktur, og rattet, padleårene til den dobbelkløtsjede girkassa og pedalene beveger seg for å møte deg. Førersetet og dashbordet hans er rødt, mens passasjerens er i svart. Du ser hvem som teller.

Så hvordan vil den oppføre seg på veien? Vi spurte Sergio Cravero, sjefen for porteføljeplanlegging hos Fiat Group Auto. Han var befriende ærlig. - Vi vet ikke, og vi vil ikke få vite det på noen uker, sa han. Han forklarte at bilen ble designet sammen med Dallara. Og det er en god start: Dallara lager mange suverene løpsbiler, utførte den tekniske designen på KTM X-Bow, og jobbet som konsulenter på Alfa 8C og til og med Bugatti Veyron. Men den nøyaktige konstruksjonen av en serieprodusert bil avhenger av salgsprognosene. Han fikk nok et lite hint da han så folkemassene under motorshowet i Genève. 4C ble beleiret av publikum. Bare tenk deg hvordan reaksjonen blir når den kommer seg ut i trafikken.

Les også:

Slik får du Porsche til Golf-pris

Rå og rimelig sportsbil

Oppskriften på gatas blankeste bil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!