Nye BMW 7-serie kommer blant annet som ladbar hybrid.

- Med nye BMW 740e introduserer BMW sin plug-in-teknologi i luksussegmentet. Dette blir en meget spennende modell i det norske markedet som vi forventer oss mye av når den kommer i 2016, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

740e er drevet av en firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor, som sammen genererer en totalleffekt på 326 hk.

Så lenge det er liv i den elektriske motoren er drivstofforbruket oppgitt til  0,21 liter per mil. CO2-utslipp er foreløpig beregnet til 49 gram per kilometer, ifølge BMW.

Med BMW eDrive-teknologien kan du kjøre helelektrisk, i hastigheter opp til 120 km/t og med en rekkevidde på opptil 40 kilometer.

Bagasjerommet i BMW 740e, BMW 740Le og BMW 740Le xDrive er ifølge BMW klasseledende med 420 liter. Ved å senke dekselet i den bakre delen av bagasjerommet og åpne siderommene, oppnår du ytterligere lagringsplass.

Alle motorer for øvrig er oppdatert med siste generasjon BMW TwinTurbo-teknologi. Firehjulsdriftsystemet xDrive er tilgjengelig på flere av modellvariantene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW 7-serie

BMW: BMW 7-serie er ventet til Norge til høsten. Flere av modellene kan leveres med firehjulsdrift. FOTO: BMW

Erfart gjennom BMW i8

Nye BMW 7-serie skal være opptil 130 kilo lettere enn utgående modell takket være bruk av karbon. Dagens 7-serie veier rundt 2,5 tonn.

Materialet som BMW benytter er såkalt CFRP - karbonforsterket plast. Her arver 7-serien kunnskap og teknologi som allerede er benyttet i BMW i3 og BMW i8. Bruken av karbon forsterker styrken i karosseriet og gjør det mer vridningsstivt.

BMW 7-serie blir også den første luksusbilen som kan leveres med laserlys, som BMW i8. Full-LED hovedlys er standard, men laserlys med BMW Selective Beam kan bestilles som tilvalg med en ysrekkevidde på opptil 600 meter.

Bedre kjørekomfort

Utgående 7-serie har Integral Active Steering, som er et firehjulsstyringssystem. Dette systemet er nå ytterligere forbedret. BMW var ikke alene om dette systemet da forrige 7-serie ble lansert i 2009, men det er fortsatt ikke mange bilmodeller som kan skryte av denne funksjonen.

Systemet benytter en elektromotor på bakakselen som styrer stagene som gir hjulutslag bak. Bakhjulene styrer i samme retning som forhjulene når farten er høy - og i motsatt retning når farten er lav.

Les også våre tester av konkurrentene:

TEST: Mercedes S-klasse

TEST: Audi A8

TEST: Jaguar XF

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Avansert stabilitetskontroll

Komforten forbedres ytterligere med luftfjæring som automatisk justerer bakkeklaringen. Luftfjæring er en del av standardutstyret, sammen med Dynamic Damper Controll som fortløpende styrer oljetrykket i demperne alt etter hvilket hjul som trenger mest grep. Bevegelsen i karosseriet måles mot bevegelsen i hjulopphenget slik at støtdemperne tilpasser seg underlaget kontinuerlig.

7-serie kommer også med Dynamic Drive Roll, som er en stabilitetskontroll med elektromekanisk styrte stabilisatorstag.

Du eller bilen bestemmer

Som i andre BMW-er, gjerne som ekstrautstyr, kan du velge mellom forskjellige kjøreinnstillinger (Driving Experience Control), som EcoPro, Comfort og Sport (Sport+).

Men man er ikke BMWs flaggskip uten å by på noe de andre modellene (foreløpig) ikke har.

7-seriens kjørekontroll har i tillegg innstillinger Adaptiv, der bilen "leser" underlaget og sjåførens kjørestil, og tilpasser oppsettet deretter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Parkerer med fjernkontroll

7-serie skal være den første serieproduserte bil som kan parkeres ved hjelp av fjernkontroll.

Det gjør det mulig å parkere den store bilen på trange steder, der avstanden til bilene ved siden av er liten. Det kan antakelig være en kjekk funksjon i megabyene der kampen om parkeringsplassene er intens.

Ved å bruke den nyutviklede BMW Display Key, kan sjåføren kommandere bilen til å parkere helt av seg selv.

Forstår håndbevegelser

Også på innsiden skjer det ting. 7-serie introduseres med neste generasjon iDrive. Det innebærer berøringsskjerm for første gang i BMW. Dessuten skal iDrive-systemet forstå håndbevegelsesr. Både VW og BMW slike systemer på CES-messen tidligere i år.

Det betyr at du skal for eksempel kunne avvise innkomne telefonsamtaler eller justere volumet ved å bevege hånden foran iDrive-skjermen. En 3D-innstilt sensor skal lese og forstå håndbevegelseskommandoene.

Helt nye BMW 7-serie lanseres i Norge 24. oktober 2015. Priser forventes klare i september.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!