I denne Golfen er de fleste knappene erstattet med berøringsskjermer og sensorer som leser håndbevegelser. På midtkonsollen finner vi en en 12,8 tommers, høyoppløst berøringsskjerm (en iPad er 9,7 tommer stor) som tar seg av navigasjon, kjøredata, innstillinger og annen informasjon.  Til sammenligning kan det være verdt å nevne at Tesla Model S har en 17-tommers berøringsskjerm.

Under den 12,8-tommer store skjermen i Golfen ligger en skjerm på åtte tommer som kontrollerer klimaanlegget og mediafunksjoner. Det analoge instrumentpanelet bak rattet er erstattet med et digitalt Active Information Display på 12,3 tommer. Panelet skal kunne tilpasses akkurat som en smartmobil.

Førermiljøene i nye biler blir mer stadig komplekse, grunnet stadig flere funksjoner. Med konseptbilen Golf R Touch mener VW de har funnet en løsning på hvordan et moderne og intuitivt førermiljø kan gi minst mulig distraksjon.

Leser håndbevegelser

Et 3D-kamera i taket skal kunne lese arm- og håndbevegelser. Dersom sjåføren for eksempel berører taket, vil de digitale kontrollinstrumentene for soltaket dukke opp på den 12,8-tommer store skjermen på midtkonsollen. Soltaket åpnes ved at sjåføren beveger hånden bakover. For å lukke beveger man hånden motsatt vei.

Beveger man hånden langs siden på setene, vises kontrollene for setejustering på skjermen. Man skal kunne stille inn seteposisjonen med håndbevegelser som leses av 3D-kameraet.

VW viser konseptbilen VW Golf R Touch på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas nå.  Der viser også BMW frem neste generasjon iDrive med berøringsskjerm. Den skal også forstå håndbevegelser.

IDRIVE: På CES-messen viser BMW frem neste generasjon iDrive med berøringsskjerm og håndbevegelseskommandoer. FOTO: BMW © Tom Kirkpatrick

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!