Laserlys er nå å få i Norge, men foreløpig kun til den ladbare hybriden BMW i8. Én kunde i Norge har allerede fått sin i8 levert med laserlys, ifølge BMW Group Norge.

Med introduksjonen av laserlys på en serieprodusert bil tar BMW en litt prestisjefylt seier over Audi som sammen med BMW har ledet kappløpet om å bli først med laserlys.

Lyser opptil 600 meter

Men hva er det som er så flott med laserlys? Det enkle svaret er; konsentrerte lysstråler med lang rekkevidde.

- Laserlysene i BMW i8 kan lyse opptil 600 meter, forteller Anders Sariberget, teknisk instruktør i BMW Group Norge.

Den konsentrerte strålen er både laserens styrke og svakhet. Laserlyset lyser opptil dobbelt så langt som LED-lysene, målt i lux som er en måleenhet for styrken på lyset der det treffer. Laserlyset har 1 iso-lux ved 600 meter, mens LED har 1 iso-lux ved 300 meter. Men laserlyset kan ikke produserer en bred lyskjegle som LED. Laserlyset erstatter dermed ikke LED-teknologien, men supplerer.

I BMW i8 topper laserlyser det vanlige LED-fjernlyset først når bilen passerer 70 km/t. Det slås automatisk av når hastigheten kommer under 60 km/t. Det samme skjer dersom man tar igjen en bil eller ved møtende trafikk.

Foreløpig svært kostbart

Foreløpig er laserlysene svært kostbare. Det er ekstrautstyr på BMW i8 og man må punge ut med over 80.000 kroner for å laserlys levert på i8.

- Teknologien er foreløpig kostbar, og lampene er håndlagde. Når produksjonen blir automatisert, vil prisutviklingen bli gunstigere , sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Han kan ikke si noe om når laserlys vil bli tilbudt som ekstrautstyr på andre BMW-modeller.

Her finner du alt vi har skrevet om BMW i8

LASER: Fra venstre: LED nærlys, LED fjernlys og laser helt til høyre. ILLUSTRASJON: BMW

Etter alt å dømme på nye 7-serie

En helt ny versjon av BMW 7-serie lanseres til høsten, og det blir neppe noen overraskelse dersom den blir å få med laserlys.

Den oppgraderte versjonen av BMW 7-serie som ble lansert i 2012, var for øvrig den første BMW-modellen som kom med LED-lysteknologi. Nå kan du få LED på nesten samtlige BMW-modeller. Det illustrerer hvor raskt ny teknologi tilpasses.

LED er også tilgjengelig på vanlige familiebiler fra andre bilmerker. (I vår test av nye VW Passat kan du se hvordan adaptive LED-lys fungerer.)

Laser blir til lys

Laserlyset lyser ikke bare lengre, det er også svært energieffektivt - opptil 30 prosent mer effektivt enn LED, noe som gir et lavere strømforbruk.

Det er imidlertid ikke en ufiltrert laserstråle som sendes ut av lampen. Det ville vært farlig. Laseren fungerer på sett og vis som LED-dioder, men energiutviklingen er langt kraftigere. I i8-lampene sitter tre laserdioder som produserer monokromatiske, blå laserstråler, sterke nok til å kappe stål.

Via en fiberoptisk kabel sendes laserstrålen til et speil med fluoriserende fosfor som spalter lyset ut i reflektoren. I prosessen forvandles altså den blå laserstrålen til et klart og hvitt lys.

LASER: Den første BMW i8 med laserlys er levert til en kunde i Norge. (Ikke bilen på bildet). FOTO: Vi Menn Bil TopGear

Sikkerhetsinngrep

Laserlyset er utstyrt med automatisk høyderegulering for å holde lysstrålen på et forhåndsinnstilt nivå, uansett om bilen kjører oppoverbakke eller nedoverbakke, enten den er tunglastet eller ikke.

Dersom bilen kolliderer kuttes all tilførsel til laseren slik at man skal unngå tilfeller med en ufiltrerte laserstråle.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!