Bildene av X1 viser at det var hold i ryktene om at den nye versjonen av BMWs minste SUV/crossover ligner på BMW X5. Ingen blåkopi, men definitivt med trekk fra storebror.

Bagasjeromsvolumet er oppgitt til rause 550 liter, 1550 liter med baksetene nedfelt. Baksetene har 40:20:40-oppsett og kan skyves 13 centimeter i lengderetning.

To bensin, tre diesel

X1 kommer til Norge til høsten, motorutvalget er som følger:

* 4-sylindret 2,0-liter diesel med 150 hk som yter 330 Nm

* 4-sylindret 2,0-liter diesel med 190 hk som yter 400 Nm

* 4-sylindret diesel med 230 hk som yter 450 Nm

* 4-sylindret bensinmotor med 192 hk som yter 280 Nm.

I tillegg kommer også en X1 xDrive 25i med 231 hk som yter 350 Nm. Det kommer neppe til å gjøre seg gjeldende på salgsstatistikken i Norge. Motoren leveres med sekstrinns manuelt gir eller åttetrinns automatgir.

Drivstofforbruket er oppgitt til å ligge mellom 0,4 – 0,6 liter per mil,  noe som tilsvarer et CO2-utslipp ved blandet kjøring på 109-149 gram per kilometer

To forhjulsdrevne versjoner

Etter hvert kommer også et par sDrive-varianter (ikke firehjulstrekk) av X1, X1 sDrive20i og X1 sDrive18d. Siden nye X1 er basert på UKL-plattformen (Untere Klasse) som BMW 2-serie Active Tourer, betyr det at sDrive-versjonen blir forhjulsdrevet.

En ladbar hybrid-variant er det ikke snakk om. Derimot er det det ventet at neste X3, som er ventet i 2017, vil ha en ladbar hybrid i serien. Det skal sågar være snakk om en X3 M-versjon med samme motor som M4/M3, ifølge BMW Blog.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!