Om testen:

Dette har vi vektlagt

Totalt ender dermed med fire ulike delkarakterer, fordelt over pris, miljøvennlighet, resultat, flaskens utforming og bruk. Vi har videre brukt to ulike biler her. En med relativt nyt lakk og den andre med lakk tilsvarende snittalderen (10,3 år) på den norske bilparken.

Her har vi testet 10 ulike bilshampoer, for deg med dårlig tid.

Men først må vi komme med noen forbehold. Bruker du tilstrekkelig mye tid, såpe og vann blir det meste rent. Sånn er det bare. Det som er interessant er jo naturlig nok hvor mye produkt det går med og hvor mye arbeid du må legge i resultatet, og ikke minst hvor lenge det holder.

Temaet bilvask og bilpleie i sin alminnelighet har svært mange tilnærminger, her er fokuset enkle kombiprodukter (såpe og voks) ment for bruk på tunet med maks 20 minutter og en hageslange tilgjengelig.

Mest for pengene

Det andre momentet er jo naturlig nok hvor mye penger du skal legge på bordet. Her har vi funnet produkter som koster fra 40 kroner literen og helt opp til 200 kroner. Om vi videre ser på hvilken dosering som anbefales på flaskene, alt fra en hette på 20 ml til 1 dl, har vi også kommet fram til en cirkapris på hver vask - om vi forutsetter at du bruker en bøtte vann på 10 liter.

Det blir sistnevnte punkt i vi legger vekt på her under denne bolken.

To typer shampoo

Det er to hovedtyper innen bilshampo om vi ser stort og grovt på det i denne sammenhengen. Den ene typen er som navnet tilsier, en ren såpe. Den andre typen er bildes svar på flasshampen, altså minst to funksjoner i ett.

Her er det som oftest snakk om såpe og voks. Det er sistnevnte vi skal se nærmere på her, samtidig som vi har brukt begge variantene der de er tilgjengelige.

Når det gjelder selve resultatet er det som vi har innledet med, nokså jevn etter første vask.

Etter en uke var også resultatet i tråd med forventningene, altså relativt små forskjeller. Når det gjelder bruken, har vi lagt vekt på at den skummer fint, og at det henger igjen nok til at såpen får virke.

Proffene tester

Vi har brukt et profesjonelt bilpleiefirma til å utføre vaskejobbene i et kontrollert miljø, hvor de har vekslet mellom å bruke en såkalt vaffelsvamp og vanlig svamp til tillegg til ei helt vanlig bøtte med vann for simulere situasjonen hjemme.

Disse karene har gått med på rammene for denne saken her, selv om de som fagfolk naturlig nok vet hvordan det hele bør gjøres.

– Det skal godt gjøres å få et langvarig resultat med et så enkelt utgangspunkt. Her er det noen grunnleggende biter som bør på plass før du får en holdbar vinterkonservering av lakken din, sier kundeansvarlig i Oslo produksjon & tjenester, Marius T. Moseby

Han trekker spesielt fram at avfettingen og forvask i de aller fleste tilfellene bør utføres i en eller annen form, før det eventuelt gyves på med lakkrens, polish og deretter voks eller forseiling til sist.

Dette kan du selv kjenne ved å dra fingrene over lakken på utsatte steder. Er den nuppete og lett sandpapir-aktig, så bør det det definitivt hardere lut til før et godt resultat kan oppnås.

Testenes 11. produkt, NanoMagic fra Koch Chemie, er ment som referanse for firmaet som utførte testen, i tillegg til at vi la på en ren voks på et av panelene for å kunne sammenligne.

– Noe av det enkleste du kan gjøre som bileier for å beholde verdien på bilen din er nettopp å pleie utsiden godt, avslutter Moseby.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!