Disse pannekakene skal du spise fordi de er gode. At de i tillegg kvalifiserer til å kalles sunne er helt utilsiktet. Tenk i så fall på det som ren bonus. Akkurat som de grove vaflene vi har skrevet om tidligere.

Er du ute etter vanlige pannekaker får du det her.

Flat grøt

Fremgangsmåten her er ganske enkel. Du lager først havregrøt, deretter blander du inn det som gjør pannekaker gode, og topper det hele med litt epler og annet snacks.

Du kan selvsagt variere med flere egg, epler, og ikke minst: du kan trekke smaken opp (og sunnheten ned?) ved å steke dem i godt smør.

Kok grøten

Bland havregryn med vann og lag havregrøt. La den kjøle ned og bland inn eplebiter, egg og alt det andre. Kjør alt med stavmikseren en god stund til du får en glatt og fin røre. La den stå og svelle en halv times tid.

Spe med melk til røren har fått riktig konsistens.

Stek lenge

Det er en forskjell på disse pannekakene og den vanlige varianten. Havre binder dårligere enn hvetemel. Derfor må disse må steke lenger, og de må stekes på middels varme. Bruk en panne med slipp-belegg og stek med litt smør eller olje.

Pirk litt på midten før du snur pannekaka. Er røra løs må du steke litt til. Blir den svidd før den blir gjennomstekt bruker du for sterk varme.

Går til alt

Disse er som andre pannekaker, best når de er nystekte, men kan også spises kalde. Syltetøy og brunost gjør selvsagt susen, men ta en kikk på denne artikkelen som gir 15 tips til pannekakefyll.

(Over 15.000 følger Sjuve på Facebook og får svar på alt de lurer på om mat)

Vil du ha gode oppskrifter i innboksen din hver fredag? Klikk her

Les også:

Oppskrift på frokostpannekaker

Slik lager du crepes

De beste vaffeltipsene

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!