Mango surprise

MANGO SURPRISE © Astrid Hals, frukt.no

Eplefryd med sting

EPLEFRYD MED STING © Astrid Hals, frukt.no

En jordbær- og pæredrøm

EN JORDBÆR- OG PÆREDRØM: Jordbær og pære, isbiter og kulturmelk. © Astrid Hals, frukt.no

Smoothie

VEKK-MED-FORKJØLELSE: Med kiwi, papaya, appelsin og frisk ingefær. © Foto: Inkognito/frukt.no

Smoothie Morgengull

MORGENGULL: Inneholder banan, appelsin, pasjonsfrukt, honning og en snert chili. © Foto: Astrid Hals/frukt.no

Smoothie Shady Lady

SHADY LADY: Med banan, kiwi, appelsin og frisk basilikum. © Foto: Alf Börjesson/frukt.no

Smoothies er perfekt i sommervarmen. Og du trenger heller ikke å ha hele kjøleskapet fullt av frukt.

Se oppskrifter lenger ned i saken!

En smoothie er rik på fiber

Mens juice er en tyntflytende saft av presset frukt eller grønnsaker, lages smoothie ved å mose hel frukt, bær og/eller grønnsaker slik at den blir tyktflytende og inneholder fruktkjøtt og fiber. En smoothie kan eventuelt tynnes med litt juice for en mer flytende konsistens eller blandes med yoghurt eller kulturmelk for å få den mer kremet.

Fordi en smoothie inneholder fruktkjøtt, er den rik på fiber som er viktig for fordøyelsen. Blandet med yoghurt eller andre syrnede melkeprodukter får du også i deg melkeproteiner og kalsium. Kremer du smoothien med melk eller yoghurt med melkesyrebakterier, desto bedre.

Her får du enda flere smoothie-oppskrifter!

Hvordan lager du smoothie?

For å blande en smoothie trenger du en hurtigmikser (blender) eller stavmikser som moser fruktkjøttet til en glatt puré.

Se test av blendere her.

Vask, rens, evt. skrell og del opp frukt og/eller grønnsaker. Tilsett evt. yoghurt, krydder, frø e.l. Ha alle ingrediensene i beholderen og kjør til en flytende masse.

Smoothies drikkes med det samme. I den grad du ønsker å oppbevare den til senere, f.eks. for å ha den med på jobben, bør du presse litt lime- eller sitronsaft i drikken for at den ikke skal oksidere og bli brun. Oppbevar den kjølig og tildekket.

Også grønnsaker kan brukes i smoothies

All frukt og bær egner seg i en smoothie. Bland deg gjerne frem til dine egne favoritter. Bruk godt moden frukt - det gir mer smak og bedre konsistens.

Grønnsaker kan også brukes, men smaken gjør at ikke alle er like velegnede. Gulrot og slangeagurk er derimot veldig godt.

Selleri, frisk mynte, persille, basilikum, sitronmelisse, kanel og ingefær kan være gode smakstilsetninger.

Slik varier du konsistensen på smoothies

Vil du ha en litt mer flytende drikk, kan du tilsette litt ferskpresset juice. Melk eller yoghurt gir en mer kremet, fløyelsmyk konsistens og tilfører viktige proteiner. Banan gir også en fin konsistens og metter godt.

Du kan også tilsette nøtter og frø for å få litt å tygge på, samtidig som du tilfører kroppen din ytterligere vitaminer, mineraler og sunt fett.

Frys frukten og lag

Hvis du ønsker en iskald smoothie, kan du tilsette frosne isbiter av vann eller juice, frosne bær eller frossen frukt.

Om du har frukt som er i ferd med å bli overmoden, og som du ikke vil spise der og da, kan du legge den i fryseren. Den egner seg godt i en smoothie senere.

Smoothie: Bjørnesmoothie

Smoothie: Eplefryd med sting

Smoothie: Mango surprise

Smoothie: Shady Lady

Smoothie: Vekk-med-forkjølelse

Smoothie: Morgengull

Les også:

Kjærlighetsfrukten litchi

Granateple - en juvel blant frukter

Ny vri på bananene

Sett tennene i en blodappelsin

Fristelser med slangeagurk

Gulrot - oransje gleder

 

Kilde: frukt.no

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!